Zbytek pobytu v Chorvatsku se pro mě vyznačoval zvláštní atmosférou. Na jednu stranu se snažím nenechat si užírat energii myšlenkami, co mi asi řeknou v servisu. Přesto celková nervozita přirozeně spojenou s takovou událostí – Utopený iPhone – tu byla. Na druhou stranu jsem se pár dní před odjezdem z dvoutýdenní dovolené těšil domů. Uzavřít celou záležitost a ve všech ohledech opět vplout do běžného života. Obecně nejsem dovolenkový typ.
Pokud jde o utopený iPhone, tak poté, co se samozřejmě neprobudil, zůstávaly šance 50:50. Buď se bude dát zachránit, nebo ne. V první části tohoto mini příběhu jsme se zaměřili na to, jak předejít poškození vašeho iPhonu vodou. Dále jak se chovat, když se do iPhonu voda dostane. V následujícím textu najdete rozuzlení, konec příběhu a ponaučení pro příště.
Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.
Teď je tu víkend dalšího týdne a já jsem ve čtvrtek dopoledne opustil prodejnu s novým iPhonem. Z dovolené jsme se vrátili v neděli. Kvůli nedočkavosti i úspoře času, protože při kontaktu s vodou hraje čas obrovskou roli jsem neotálel. Vědom si, že nejsem schopen reklamovat utopený telefon, navštívil jedinou o víkendu otevřenou opravnu – iLoveServis v ostravském Avionu.
Utopený iPhone: Rada odborníka
Potřeboval jsem od někoho, kdo se do telefonu umí ne úplně amatérsky dostat, telefon otevřít a zhodnotit, jak vypadají jeho vnitřnosti. Takový zákrok a odstranění oxidace po kontaktu se sladkou, případně chlorovanou vodou se pohybuje od 500 Kč plus příplatek za každý vyměněný díl (v tomto servisu to je 890 Kč).
Telefon byl přijat, já jsem jim popsal situaci, příčinu a projevy nefunkčnosti a prozradil svůj kód, kdyby náhodou iPhone rozjeli. Nebylo jisté, jak dlouho bude analýza trvat, ale technik šel hned na věc, takže mi byl půjčen telefon, aby se mi mohli na moje číslo dovolat, že je hotovo. Svou SIM jsem po čase do utopeného XS zase vrátil, aby se mi neztratila.
Očekával jsem, že budu muset čekat hodinu, ale zhruba po 15 minutách zvedám sluchátko a slečna ze servisu se ptá, kde že jsem iPhone XS kupoval. V rodině máme dlouhodobě dobré zkušenosti s firmami jako Mobil pohotovost nebo Quikset, které prodávají použité iPhony a jiné produkty Apple ve stavu nového kusu za lepší cenu. Můj iPhone pocházel z Mobil pohotovosti. Produkt „Kategorie A“ a byl zcela v pořádku.
Slečna z opravny pokračovala tou horší zprávou – můj telefon byl absolutně kaput – vyzkratovaný a zasolený panel OLED, stejně jako všechny tři fotoaparáty a technologie pro Face ID a zbytek horní části telefonu, kudy se voda dovnitř dostala. Na obrázcích je možno i zvenčí vidět, jak prosakující sůl poškodila displej.
Každopádně ta otázka, odkud že můj telefon pochází, byla položena z toho důvodu, že se technik po otevření iPhonu domnívá, že voděodolnost mého telefonu nefungovala, protože jej někdo ještě před prodejem Mobil pohotovosti stihl otevřít a údajně přitom vevnitř poškodil nějaké třícípé šroubky – údajný důkaz pro toto tvrzení.
Pokud bych chtěl, aby ten telefon rozebrali, museli by je prý odvrtat, ale za příplatek 500 Kč, protože to je riskantní zákrok. Nutné by to bylo snad jen kvůli datům, která jsem stejně měl bezezbytku na cloudu. Hovor skončil, já jsem se vrátil do servisu a přemýšlel, co s telefonem.
Krkolomnost tohoto příběhu v tuto chvíli nabere na obrátkách, protože zatím nemám dost zkušeností s řešením takových situací. Nevěděl jsem, co s kompletně nefunkčním telefonem dělat, protože jsem si musel koupit nový, a tak jsme se domluvili na jeho ekologické likvidaci, jakmile by si čistě pro sebe vyzkoušeli, že s tím telefonem už nic nejde dělat, a mně byla odpuštěna platba za prohlídku.
Co s tím?
Po konzultaci doma se ale došlo k závěru, ke kterému jsem měl dojít rovnou, a ušetřilo by se pár dní času. Bylo potřeba můj telefon získat zpět, abychom se v Mobil pohotovosti zeptali, co si o tom závěru servisu myslí oni. V případě, že by tvrzení iLoveServisu byla pravda, znamenalo by to, že jsem si nevědomky koupil vadný kus.
Pro telefon jsem vyjel druhý den, v pondělí. Narazil jsem ale na druhou směnu a oni si nemohou navzájem zasahovat do svých zakázek, takže jsem se měl pro telefon stavit ve středu ráno. Zajel jsem se přesto i bez telefonu zeptat do MP, jaké jednání se od nich dá čekat, když přijdu s telefonem, který rozebral někdo jiný. Bylo mi řečeno, ať určitě přijdu a oni se na to podívají taky. Telefon jsem podle plánu vyzvedl ve středu, doplatil těch 890 Kč, a z časových důvodu se do MP vydal ve čtvrtek ráno s vyjádřením servisu a doklady o koupi iPhone XS (prosinec 2018).
Je pochopitelné, že v MP byli k tvrzení cizího servisu už od počátku skeptičtí, nicméně jejich jednání bylo profesionální. Zavolali jejich technika a společně jsme zkontrolovali součástky telefonu. Cílem bylo najít ony šroubky. Nějaké poškozené šroubky by se sice našly, ale mnohem spíše způsobem, že byly regulérně odšroubovány, než že by byly strženy tak, že by se nedaly bezpečně odšroubovat.
Nejde zachránit
V každém případě se i tento technik přiklonil k tomu, že je utopený iPhone nezachránitelný. Zabředli jsme do hovoru, jak to dle jeho zkušenosti s řešením voděodolnosti vlastně je. Voděodolnost je prý dimenzovaná na sladkou, nanejvýš chemicky ošetřenou vodu, ale v žádném případě ne na slanou vodu.
Sůl prý leptá lepené těsnění okolo vnitřního rámečku telefonu, které má bránit vniknutí vody. Na obrázcích je můj rozmontovaný iPhone a lepení skutečně naleptané je. Technik prý má iPhone XS Max, ale vodu vnímá jako extrémní prostředí, kterému svůj iPhone nevystavuje a ani to nehodlá dělat.
Poškození vodou je pokaždé strašně nebezpečné, škody sladkou a možná ještě tou bazénovou se občas dají vyřešit, pokud se telefon rychle dostane do servisu. Slaná voda je ale prý jistá smrt právě kvůli soli, která se dostane úplně všude. Žádný pořádný důkaz, o který by se „obvinění“ ze strany iLoveServisu mohlo opřít, tedy nalezen nebyl.
Ať má na to jejich pracovník názor, jaký chce, já jsem vystavil iPhone přesně těm podmínkám, před kterými sám Apple varuje a já je tu vypisoval minule. Kvůli tomu došlo k jeho nevratnému poškození. Můžeme se dohadovat, že ten telefon snad ani nemohl být vodotěsný, když do něj tak rychle voda natekla, a že to byl určitě vadný kus. Není přeci možné, aby se vodotěsné lepení rozleptalo tak rychle, nicméně se evidentně rozleptalo a výsledek je, jaký je. Někdo je holt šťastlivec a může si telefon mydlit a strkat do myčky a nestane se nic. Jiný vleze jednou do moře a odehraje se nejhorší scénář.
Nový iPhone
Ač telefon nebylo možné reklamovat, a já jsem byl pouze rozhodnutý si u Mobil pohotovosti koupit nový iPhone, pokud by měli nějaký hezký, vedoucí prodejny rozhodl o symbolické slevě 800 Kč. Snad je to cena útěchy nebo sleva za věrnost, nevím. Navíc mám možnost nakoupit si příslušenství za nejnižší možnou cenu.
Pravděpodobně se rozhodli zohlednit to, že nastala nepříjemnost, na které se sice nijak nepodíleli, ale jejíž průběh byl trochu podezřelý a zcela fatální. Mobil pohotovost samozřejmě při nákupu telefonů kontroluje systém (zda není zablokovaný apod.) a nejdůležitější funkce jako fotoaparát, cellular, wifi, ale nekontroluje jejich vnitřek. Já jsem chtěl změnu barvy, když už jsem šel podruhé do stejného modelu. Měl jsem štěstí, ten den brzy ráno tam nějaká slečna přinesla svůj zlatý iPhone XS koupený v červnu u T-Mobilu, se zárukou a v úžasném stavu, takže se neohřál ani dvě hodiny.
Můj starý iPhone nakonec přece jen skončil na ekologické likvidaci, nechal jsem ho tam, kde jsem ho koupil. Byl bych rád, kdyby můj příběh sloužil jako varování a rada všem, kteří experimentují se svým telefonem nebo musí řešit podobné situace. Rozhodně doporučuji se vyhýbat slané vodě, pokud už musíte svůj iPhone namáčet.
A nebojte se zeptat na názor prodejce, proti kterému vlastně nic nemáte, protože pokud to neuděláte, nevíte, jestli k vaší situaci nebude shovívavý. Pokud je neseriózní a pošle vás pryč, tak to je taky zkušenost, ale aspoň jste pro to něco udělali. Kdybych si nenechal doma poradit, tak nemám s čím do MP jít a nedošlo by k rozhovoru, který byl přirozeně obchodní zkušeností i pro ně.
Nejlepší část tohoto příběhu je ta, kdy po přihlášení do iCloudu začne obnova dat a člověk během pár chvil pokračuje přesně tam, kde dva týdny předtím skončil. Jen je třeba trpělivosti, než se všechno stáhne. Apple je v tomto neuvěřitelně spolehlivý. Starý iPhone jsem vymazal z účtu, takže kdyby se přeci jen někdo dostal k hardwaru a zcela nepravděpodobně ho zprovoznil, nijak mě neohrozí. Po dvou týdnech nepohodlné komunikace přes iPad jsem opět mohl vytáhnout z kapsy telefon a něco s ním dělat.
Už vše zase funguje
Hodinky na mé ruce také ožily. Samy se zeptaly, zda je chci spárovat – během pár minut hotovo. Význam iPhonu je obrovský. Je to ultimátní komunikační nástroj, záznamník okamžiků našeho života, hračka i zdroj obživy. Za tu dobu, než jsem se opět vrátil do moderní doby, jsem si to uvědomoval mnohem intenzivněji než doposud. Rozhodně netvrdím, že nejde žít bez chytrého telefonu, všichni jsme tak ještě nedávno žili, ale s ním je to prostě pohodlnější.
Efektivní používání
Dnes jsou technologie součástí našich životů a budou mnohem více, protože je pro to důvod. Nikdy jsem naštěstí nebyl tím, kdo by na počítači zabíjel čas a nevylezl celé dny z domu, ale nikdo mi také nikdy počítač nezakazoval. Ve škole i doma mi bylo postupně vysvětleno, jak se ty užitečné věci mají správně používat. A vlastně – takový vztah mám dosud nejen k iPhonu, ale i k další elektronice.
Má pro mě nějaký účel, plním díky ní nějaké úkoly, používám ji účelově. Považuji se za docela aktivního člověka. Neustále přemýšlím v jakýchsi celcích, kterými se prokousávám, a vždy, když beru třeba telefon do ruky, vím, proč to dělám. Ať už chci někomu odpovědět, nebo si něco vyhledat, skoro nikdy neotevírám telefon s tím, že je to jen tak. A myslím si, že tak by se měly technologie využívat. Musí splnit svůj účel a dál by nám neměly zasahovat do života.
Nevidím problém v dlouhodobém koukání do displejů, pakliže to má důvod a člověk tímto způsobem chce něčeho dosáhnout. Pokud u toho zabíjí čas a stále jen bezcílně brouzdá po Instagramu, potom je velmi jednoduché stát se toho otrokem. Technologie nám mají pomáhat, ne být naší jedinou zábavou během dne. Já jsem v celku dobře fungoval i bez iPhonu. Bylo to omezení, ale nebyl to žádný problém. A za to jsem rád.