Dva velcí hráči vstupují na pole streamovacích video služeb. Jeden vybavený obrovským množstvím peněz, odhodláním změnit filmový průmysl a se zástupem uznávaných tvůrců, druhý vlastník ikonických rodinných filmů nebo nejvýdělečnějších ság posledních let, posílený o hromadu filmů z nedávné akvizice studia Fox. V průběhu podzimu vstoupí mezi Netflix, HBO GO, Amazon Prime a další a budou se chtít ujmout vlády.
Nepochybně nás čeká velmi zajímavý podzim. Apple ovládl trh s hardwarem a nyní se snaží obrátit kormidlo směrem k tvorbě obsahu. Tento trh ale ovládá s velkým přehledem Disney. Budou obě dvě služby navzájem tvrdou konkurencí jako iOS a Android nebo se budou navzájem doplňovat? A co se stane s Netflixem a dalšími?
Tajnůstkář Apple s vlastním obsahem
Služba Apple TV+ se stala hlavní hvězdou nedávné jarní keynote. V průběhu představení služby se na podiu vystřídaly hvězdy jako Steven Spielberg nebo Oprah Winfrey, aby novou službu podpořily. Steven Spielberg lákal na pokračování seriálu Amazing Stories, sérii krátkých příběhů z 80. let, kterou z velké většiny sám napsal. Herečky Reese Witherspoon a Jennifer Aniston, společně se Stevem Carellem propagovali nový sitcom The Morning Show z prostředí ranní show. Velkým překvapením (hlavně pro Američany) bylo představení dvou projektů od Oprah, které se zabývají aktuálními problémy násilí a mentálního zdraví. Apple neřekl cenu, za jakou si budou moci uživatelé užívat obsah, neřekl přesné datum uvedení. Oznámil ale zásadní zprávu, že jeho služba bude dostupná od samého začátku ve více jak stovce zemí.
Apple TV+ nabídne pouze vlastní obsah, tím pádem je řešení licencí pro dané země v rukou Applu a svoji službu může nabídnout naprosté většině regionů v den spuštění. Když se člověk podívá na osobnosti, které prezentovaly svoje nadcházející dílo na keynote, dojde mu, o co se Apple snaží. Od počátku nového milénia se televize, konkrétně televizní seriály, stávají místem pro kreativní tvůrce bez velkých omezení. Známá jména víc upřednostňují televizi, protože jim dává volnost, nesvazují je požadavky producentů, kterým jde pouze o to, aby jejich film navštívilo v kině co nejvíce lidí (a tím pádem musí být co nejpřístupnější). Když se podíváme na Stevena Spielberga, tak se vesměs jedná o chytlavé a jednoduché příběhy, které chce režisér odvyprávět. Ne nadarmo se o Spielbergovi říká, že je jedním z nejlepších vypravěčů naší doby. Oprah Winfrey naopak má potřebu sdělit světu, že jsou zde různé problémy a nabídnout určitou formu pomoci. Apple všem těmto tvůrcům vytvořil platformu a podmínky, aby se mohli kreativně vyjádřit tím, co umí nejlépe.
Chlubící se Disney s obří flotilou
Disney při představení služby Disney+ nešetřil zajímavými informacemi. Předně oznámil cenu a datum spuštění. Cena by měla začínat na 7 USD za měsíc, případně 70 USD za rok. V oficiálním vyjádření nepadla zmínka o různých balíčcích za různé ceny, jako to má případně Netflix. V následující rozhovorech ale pracovníci Disney naznačili, že takové balíčky opravdu budou, tudíž 7 USD by měla být cena za základní služby. Datum spuštění připadne v USA na 12. listopadu. Další země budou následovat v průběhu roku 2020 a není vyloučené, že se to bude týkat i České republiky. Většina obsahu budou filmy a seriály, které prošly kinem a televizí a v různých státech na ně drží licence různí distributoři, kteří s obsahem mohou po určitý čas nakládat tak, jak jim dovolí smlouva.
Před pár týdny se potvrdil prodej studia Fox, které připadlo právě studiu Disney. Disney tím získal obří knihovnu filmů a seriálů (Simpsonovi našli nový domov), které postupně bude moci zařadit do své nabídky. Disney zároveň vlastní studio Pixar, Marvel Studios nebo Lucasfilm a tím pádem i filmy jako jsou Avengers nebo Star Wars. Před oznámením vlastní služby byla většina Disneyho filmů (v Americe) na Netflixu. Ten má práva na filmy na různá časová období a kvůli tomu nebudou všechny filmy dostupné v době spuštění Disney+. Například všechny Star Wars se objeví v průběhu roku 2020 (8. díl má aktuálně v držení Netflix, stejně jako film Solo: A Star Wars Story). Posledním filmem od Disneyho, který se objeví na Netflixu, bude pokračování muzikálu Marry Poppins se vrací (v kinech měl film premiéru na Vánoce 2018). Počínaje filmem Captain Marvel se všechny nové filmy objeví už exkluzivně pouze na Disney+. Starší filmy se na Disney+ objeví v průběhu roku 2020, kdy vyprší většina smluv s Netflixem.
Disney zároveň oznámil spoustu nových seriálů, v čele s Mandalorianem, prvním hraným seriálem ze světa Star Wars, a třemi hranými seriály z marvelovského univerza. Jelikož se Disney orientuje převážně na rodiny s dětmi, je samozřejmostí, že na Disney+ bude spousta nových seriálů pro děti a mladé. To, co na Disney+ nebude, jsou filmy a seriály pro dospělé. Všechny tyto filmy a seriály se objeví na službě Hulu, kterou nyní Disney z velké části vlastní. Velkou neznámou jsou seriály z rozšířeného univerza Marvel, na kterých se podílel Disney zároveň s Netflixem. Jedná se o seriály jako Luke Cage, Iron Fist nebo velký hit Daredevil.
Tyto seriály se vyznačovaly dospělejším přístupem k superhrdinům, než na jaký jsme zvyklí u standardních marvelovek – včetně spousty krve a násilí. Oficiálně byly všechny seriály zrušeny. U některých to byl pochopitelný krok kvůli nedostatku sledovanosti, ale například Daredevil je jedním z nejsledovanějších a nejlépe hodnocených seriálů na Netflixu. V posledních týdnech vyšel najevo detail smlouvy mezi Netflixem a Marvelem, kdy se žádná postava z „dospělých“ marvelovských seriálů nesmí objevit v jiném projektu, na kterém se nepodílí Netflix, a to po dobu 2 let po ukončení seriálu. Bude ještě velmi zajímavé sledovat, jak se s tím Disney popasuje.
Rozdělení trhu mezi mocné
Trh se streamováním filmů a seriálů se rychle rozrůstá. Nejprve zde byl Netflix a HBO GO (HBO Now pro americký trh), postupně vznikly služby jako Hulu nebo Amazon Prime. Jelikož je všem platformám jasné, že souboj o práva na filmy je velmi náročný, raději přicházejí s vlastním obsahem. HBO je známé svými seriály jako je Bratrstvo neohrožených, Odpočívej v pokoji nebo aktuálně končící Hra o trůny, Netflix stál u zrodu „binge watching“ (zhlédnutí celého seriálu během jednoho dne nebo víkendu) se svými hity jako Dům z karet nebo Orange is the new black. Hulu přišlo s hity jako Příběh služebnice nebo Castle Rock (u nás vše pod HBO GO) a Amazon Prime má své Americké bohy a připravuje seriál ze světa Pána prstenů. A nyní je zde Apple a Disney.
Apple je v trochu jiné pozici než všechny ostatní služby. Má dvě služby, Apple TV a Apple TV+. Ponechme stranou Apple TV, protože se spíš jedná o agregátor obsahu z jiných služeb, a tudíž se nedá zařadit mezi klasické streamovací platformy. Apple TV+ už ale přichází pouze s originálním obsahem. Všechny ostatní služby se snaží přijít s něčím, co nenajdeme v kině. Násilí, krev, nahota. Apple ale bude podle všeho spíš podporovat tvůrčí kreativitu a aktuální celosvětová témata. Bude se snažit diváky přesvědčit, že seriál nemusí být sprostý nebo násilný, aby diváka zaujal. Filmy a seriály z dílny Applu se podle všeho nebudou snažit pouze bavit, ale budou po divákovi chtít i zamyšlení.
Naopak Disney bude chtít svého diváka primárně pobavit. S velkým respektem k uvedeným značkám musím konstatovat, že ani Star Wars, ani filmy od Marvelu nikdy nebyly určené k tomu, aby u nich divák přemýšlel. V prvé řadě jde o zábavu. Tím si Disney otevírá dveře k velkému množství diváků. Disney je obří korporace, která nežije pouze z filmů. Filmy jistě představují velkou část příjmů, ale jsou to pořád jen vstupenky do Disneyho světů. Na film půjdete jednou do kina, ale svým dětem budete neustále kupovat hračky nebo oblečení s tématikou Marvelu nebo pixarovských Aut, protože si je zamilovaly ve filmech, u kterých se skvěle bavily. A o to stejné půjde i u Disney+. Ano, ročně zaplatíte 70 USD. Ale to, že si pak koupíte jiné produkty nebo si uděláte výlet do Disneylandu a utratíte tam mnohonásobně víc peněz než za roční předplatné, to je pro Disney víc než samotné filmy. Při takovém množství filmů je (s nadsázkou řečeno) Disneymu jedno, jestli se nějaký film povede nebo ne. Už nyní má velkou sérii zavedených značek. Hlavní je sypat obsah. To si ale nyní Apple dovolit nemůže.
Nikdo nikdy neviděl film nebo hraný seriál od Applu. Ano, byly zde pokusy o show v podobě odkoupené licence na Carpool Karaoke a jiných, ale to si Apple osahal techniku a celkově se jejich tvorba podobala spíše youtubovému kanálu. Nyní přichází čas na velkou zkoušku, na velkou produkci. Ke kamerám povolali jedničky ve svých oborech a dali jim volnost. Možná už na konci tohoto roku se ukáže, jestli Apple správně zacílil na publikum nebo bude měnit směr.
A co Netflix a ostatní? Obě nové služby berou samozřejmě jako velmi vážného konkurenta. Netflix má výhodu, že je aktuálně pionýrem trhu a zatím udává trendy. Je zde znatelný posun od nákupu licencí na filmy od jiných studií k vytváření vlastního obsahu. Navíc v posledních měsících se z Netflixu stalo jakési odkládací místo pro filmy, u kterých je jasné, že v kině neuspějí. Zářným příkladem je film Mauglí, který natočil režisér a herec Andy Serkis už v roce 2016. V té době ale Disney vydal hranou verzi své animované klasiky Knihy džunglí, která vydělala po celém světě téměř miliardu dolarů. Studio Warner Bros se zaleklo obřího propadáku a premiéru filmu začali přesouvat. Nakonec hotový film prodali Netflixu, který ho vypustil minulý rok v prosinci a lidé na něj koukají. Další film (tentokrát už přímo od Netflixu) Roma od mexického režiséra Alfonsa Cuaróna posbíral spousty cen včetně tří Oscarů za nejlepší režii nebo nejlepší cizojazyčný film.
Z toho se dá vyvodit, že se Netflix snaží vytvořit nový druh filmového studia a zatím se mu to daří. Ostatní se na to snaží reagovat, ale stojí proti velkému problému. Divák nechce měsíčně platit několik služeb. Nyní se celý trh nachází ve velkém rozkvětu. Dá se čekat, že budou padat hlavy a přežijí jen ti nejsilnější. Čeká nás velký souboj o diváka. Nechť vyhrají ti nejlepší, ať už to bude Netflix, Apple TV+, Disney+ nebo někdo úplně jiný.