Dnešní verze Final Cutu byla představena v roce 2011. Tehdy představila revoluční magnetickou časovou osu, která měla udělat střih videa rychlejším a intuitivnějším. To se skutečně povedlo, avšak velká část profesionálních střihačů si na nové prostředí nezvykla a přesedlala na jiné programy. Usnadnění střihu ale otevřelo dveře novým tvůrcům, a velká část youtuberů používá právě Final Cut Pro – např. největší technologický kanál MKBHD. Jak je na tom dnes Final Cut v porovnání s konkurencí a kam směřuje? Bere Apple aplikaci dostatečně vážně?
Novinky za uplynulý rok
Střihačské aplikaci od Applu se často vytýká, že nedostává příliš frekventované aktualizace, a když nějaké dostane, jsou spíše malého rozsahu. To můžeme prakticky jen potvrdit, každopádně i tyto novinky neustále zlepšují a zrychlují střih. V minulých měsících vývojáři přidali např. automaticky posouvající se osu (scrolling timeline), nový způsob seskupení klipů (connected storyline), vylepšení trackingu nebo zobrazení duplicit.
Tento článek si můžete zadarmo přečíst i v PDF.
Mimo tyto nástroje se pak Apple příkladně stará o to, aby Final Cut byl vždy kompatibilní se svými fyzickými produkty. Poslední aktualizace přinesly vyladění s čipy M3, rychlejší render a implementaci nového barevného profilu Apple Log, do kterého umí natáčet iPhony 15 Pro. Final Cut měl i dříve podobná prvenství jako bylo editování 360° videa, ProRes RAW a samozřejmě podpora filmového režimu.
Verze pro iPad slaví 1. narozeniny
Minulý rok bylo však největší novinkou vydání verze pro iPad. Na to jsme čekali opravdu dlouho a hurá, dočkali jsme se. Final Cut pro iPad byl napsán jako zcela nová aplikace. Některé funkce jako např. automatické odstranění pozadí implementovala desktopová verze právě až po vydání té iPadové. Jiné funkce naopak na iPadu chyběly a byly přidány později, konkrétně šlo o záznam audia přímo do časové osy, seskupení klipů nebo ovládání stabilizace v režimu natáčení.
Stále nám chybí možnost střihu z externího disku nebo stabilizace třesoucích se záběrů. Osobně si myslím, že střih z externích disků ještě dlouho neuvidíme, jestli vůbec. Největší kouzlo iPadu je to, že si ho můžete vzít do rukou a pracovat kdekoliv a jakkoliv. Pokud si představíte, jak při ležení na gauči z iPadu trčí externí disk zavěšený na USB-C a několik desítek minut stříháte, brzy zjistíte, že externí disk je opravdu nepraktický – ostatně je tomu tak i u MacBooků. Tomu si myslím chce Apple zamezit. Každopádně těm co používají Magic Keyboard s iPadem a chtěli by využít externí disk pro střih, nezbývá než doufat.
Jak je na tom konkurence?
Nyní si pojďme říct, kde Final Cut Pro ztrácí oproti konkurenci. Pochopitelně nemůžeme očekávat, že přidají úzce specifické nástroje např. pro zvukaře, barviče a animátory, ale existuje celá řada nástrojů, které se pomalu stávají standardem, a Apple se zatím drží stranou.
Jak DaVinci Resolve tak Adobe Premiere Pro umí výborně pracovat s automatickými maskami díky umělé inteligenci a strojovému učení. Můžete tak na jedno kliknutí označit celou postavu v pohybu, jedoucí auto nebo zvíře. Na takto vytvořenou masku můžete pak aplikovat jakýkoliv efekt nebo odstranit pozadí. Final Cut aktuálně umí odstranit pozadí pouze ve statickém záběru, kdy se scéna v pozadí nemění. Hlavní konkurenti také zvládnou z videa odstranit objekt nebo naopak objekt přidat, či dokonce rozšířit celou scénu.
Aktuálním trendem ve střihu je využití přepsaného mluveného slova a následná práce s ním. Typické použití je pak v krátkých videích na sociálních sítích, kdy se přepsaný text dynamicky animuje, nebo generování běžných titulků pro neslyšící, či jeho následný překlad. Zajímavější je ale tzv. text-based editing. Je vhodný zejména pro střih rozhovorů, kdy veškeré mluvené slovo je přepsáno do textové podoby, jednolitých vět a odstavců. Potom pracujete prakticky jako v textovém editoru, a pokud smažete např. část věty, tato část se smaže i z výsledného střihu. Tento způsob střihu ušetří velké množství času zejména u dokumentů.
Další vychytávky, které dnes zvládá konkurence je například automatické odstranění pauz v mluveném projevu nebo různá organizace a označení záběrů pomocí AI. Většiny zmíněných funkcí můžete ve Final Cut Pro dosáhnout pomocí aplikací a služeb třetích stran. Některé z nich jsou dokonce dobře implementovány pomocí Workflow Extension. Bohužel implementace nebývá vždy 100%, a proto bychom ocenili nativní řešení přímo od vývojářů Apple.
A jako poslední, co konkurence zvládá výrazně lépe, je spolupráce mezi více uživateli v reálném čase. Kvůli tomu, jak je navržena struktura knihoven, je aktuálně prakticky nemožné pracovat na jednom projektu zároveň na více zařízeních. Existují opět služby třetích stran, které to do jisté míry umožňují (např. Postlab nebo LumaForge), každopádně se nejedná o střih více uživatelů v reálném čase.
Tohle v Applu zvládli
Opět musím vyzdvihnout magnetickou časovou osu. Pokud se naučíte její principy, neexistuje rychlejší způsob střihu videí. Pro mnoho střihačů je to tak klíčová funkce, že v jiných programech jednoduše stříhat nechtějí. Další oblastí v níž FCP exceluje, jsou nástroje pro organizaci natočených dat. Díky klíčovým slovům, různému hodnocení a chytrým filtrům, lze velice důkladně a rychle protřídit záběry. Kdyby zde Apple zakomponoval nějakého AI pomocníka, bylo by to skvělé. Ostatně už od první verze nabízí při importu analýzu obrazu a zvuku – bohužel ne příliš užitečnou.
Jako poslední bych pochválil jednoduchou práci s HDR materiálem a AI nástroj pro izolaci hlasu. iPhony již několik let natáčejí do HDR standardu Dolby Vision, který vypadá opravdu úžasně. Aplikace Final Cut je nejjednodušší možností, jak tyto záběry zpracovat a dále exportovat. No, a pokud omylem natočíte rozhovor vedle rušné silnice, nástroj Voice Isolation hlas zachrání. Zajímavé je, že Final Cut Pro byl první ze střihačských programů, který implementoval takto efektivní řešení. Ostatní aplikace rychle následovaly.
Co můžeme očekávat?
Final Cut rozhodně nekončí, jen má své tempo. Při rozhovoru s vývojáři na konferenci FCP Creative Summite 2023 v Cupertinu, kterou pořádá přímo Apple, jsme se dozvěděli několik zajímavých informací, které potěší, ale nenadchnou.
„Final Cut je živý a zdravý, jsme z něj nadšení. Máme plán ne jen na příští měsíce, ale také na příštích 5 až 6 let. Musíme vyhovět potřebám profesionálních tvůrců dříve, než zjistí, jaké jejich potřeby jsou.“
„Hledáme také nové způsoby jak dát světu o Final Cutu vědět. Chceme, aby uživatelská základna rostla. Mladí uživatelé preferují dotykové ovládání. S předplatným na iPadu si můžete Final Cut zaplatit jen na projekty, kdy ho budete potřebovat.“
„Apple má svůj vlastní tým pro vývoj ML funkcí, které následně předávají týmu pro profesionální aplikace. To může ukazovat na pomalejší implementaci nových nástrojů s AI.“
V jiném rozhovoru jeden z vývojářů upozorňoval na to, že mají své tempo vývoje. Nechtějí být tlačeni do přidávání velkého počtu nových funkcí. Dlouhodobě se zaměřují na jádro Final Cut, střih jako takový, stabilitu a nové funkce, které využije co nejvyšší počet uživatelů. Vývojářský tým FCP se pravděpodobně také podílí na vývoji nových video formátů pro Vision Pro, lze tedy očekávat, že Final Cut v blízké budoucnosti přinese jejich podporu.
Apple dnes vyvíjí Final Cut Pro podobně jako své ostatní produkty. V roce 2011 do toho šli po hlavě, dnes jsou ale ti umírněnější. Většinou nejsou první, většinou nejsou ani druzí, inovují opatrně a nedělají výrazné změny. Na oplátku tu máme skvěle odladěný software, to, co nabízí, umí špičkově, přirozeně doplňuje jablečný ekosystém a čas od času všechny překvapí.
Nějaké AI algoritmy v podstatě musí přijít a pravděpodobně přijdou už na WWDC. Jestli ne, tak jim zase ujede vlak, ale uvidíme. Větička, že nechtějí přidávat moc nových funkcí, ta mě fakt pobavila. Kéž by se tím řídili i u OS a to všech a raději je konečně vyladili.
Koupil jsem si nějaké věci od Dr sacre, abych dostal zpět svého bývalého milence, a do 24 hodin od použití věcí, které mi byly doručeny, mi můj bývalý zavolal a omluvil se za všechno, co se nám v tomto vztahu stalo, Jsme zase spolu silnější a zdravé vztahy, podle Dr Sacre to bez vedlejších účinků, můžete si koupit tyto položky nebo se od něj zeptat prostřednictvím seznamu podrobností níže na soukromém e-mailu Sacretempleofpower@gmail.com nebo Call/WhatsApp/telegram číslo +234 907 603 4359
Tracy Williamsová. Los Angeles