Když iPhone hlásí nekompatibilní příslušenství

Nabíjení

Už se vám stalo, že se po připojení kabelu či nějakého příslušenství k iPhone 15 objevila hláška, že příslušenství nemusí být podporováno? Co přesně to znamená a co v takové situaci dělat?

Celý tento příběh začal vlastně ještě před uvedením nových iPhonů 15, když se rozšířila po internetu „zaručená zpráva“, že nové iPhony s konektorem USB-C budou vyžadovat speciální certifikované kabely se speciálním čipem. Někdo tvrdil, že Apple bude blokovat kabely třetích stran, jiní tvrdili, že necertifikované kabely budou iPhony nabíjet pomalu, nebo že budou pomalu přenášet data. Nic z toho se nepotvrdilo a hlavně se nic takového neděje, ale internet zůstal plný podobných spekulací a zpráv z té doby.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

To se bohužel začíná ukazovat jako problém, protože když se uživatelům na displeji iPhone 15 objeví zpráva „Je možné, že toto příslušenství není podporováno,“ hledají za tím nejrůznější konspirace. Přitom důvodů, které mohou vést k takové situaci, je hned několik a všechny jsou zcela racionální a dají se řešit.

Nabíjení

Abychom si rozuměli

Než se dostaneme k příčinám a řešením, dovolím si malou odbočku, abychom si ujasnili pojmy. USB-C je hardwarový standard, který definuje tvar konektoru a zapojení jednotlivých pinů v něm. Konektor vznikl skoro před 10 lety a i díky Applu se stává dominantním řešením v oblasti IT.

Nicméně definice USB-C je pouze otázkou hardwaru. Kromě tvaru konektoru je důležité, co a jak se po něm přenáší. Pokud jde o napájení, používá se standard USB-PD (Power Delivery), který definuje komunikaci mezi zdrojem energie a zařízením, a také požadavky na vlastnosti kabelu. Původně umožňoval přenášet od 5 do 100 W a nová verze PD 3.1 rozšiřuje rozsah na 5 až 240 W. iPhony 15 komunikují pomocí USB-PD, ale Apple se rozhodl omezit maximum dodávané energie na 27 W, aby nabíjení bylo maximálně šetrné k akumulátoru. Pro takto malé množství přenášené energie není potřeba, aby kabel byl vybaven komunikačním čipem (eMarker). Stejně tak není požadována certifikace MFi (Made For iPhone). Ta slouží pouze pro lepší orientaci zákazníků v široké nabídce kabelů.

Co se týče datové komunikace, tak iPhone 15 Pro a 15 Pro Max používají standard USB 3.0 s teoretickou rychlostí až 10 Gb/s, tedy cca 1250 MB/s. Modely 15 a 15 Plus používají starší USB 2.0 s teoretickou rychlostí 480 MB/s. V případě základních modelů můžete použít prakticky jakýkoli kabel a nemělo by vás to nijak omezovat. Pokud u modelů Pro chcete využít plnou rychlost přenosu, potřebujete kabel splňující standard USB 3.x, USB 4.x, TB 3, TB 4 nebo výhledově TB 5.

A nyní, když chápeme požadavky, můžeme se pustit do toho, co může způsobit hlášku o nekompatibilitě a jak situaci řešit.

Začněte u konektoru

Prvním krokem je zkontrolovat konektory USB-C na iPhonu, připojeném zařízení i oba konce kabelu. Pokud je některý konektor poškozený nebo zanesený nečistotou, našli jste pravděpodobně viníka. Při připojení kabelu USB-C dochází ke komunikaci, při které si zařízení vyměňují informace o svých parametrech a dohadují se, co a jak se bude přenášet. Třeba nabíječka řekne „umím až 100 W“, iPhone odpoví „já chci teď 27 W“ a nabíječka odpoví „ano, to umím“. Pokud je některý PIN poškozený nebo zanesený nečistotou, může to znemožnit tuto komunikaci a bez ní se nezačnou přenášet ani data ani energie. U USB-A se v případě chybějící komunikace přenášelo aspoň základních 5 W energie. U USB-C nic.
Co s tím? Vyčistit konektor nebo nechat opravit/vyměnit, pokud je vadný. Jinou radu pro vás nemám.

iPhone 14

Špatný kabel

Druhou nejčastější příčinou problému je špatný kabel. Špatný buď v tom slova smyslu, že je opravdu vadný, nebo má jen špatné vlastnosti. Typicky při nabíjení se stane, že kabel není schopen přenášet správně požadované množství energie nebo při přenosu dat nepodporuje správný komunikační protokol. Co s tím?

V první řadě je nejlepší kupovat kvalitní kabely, čímž neříkám nutně originál od Applu. Můžete využít kabely desítek skvělých značek a to, že jsou kvalitní, poznáte podle toho, že prošly certifikací. Může jít o certifikaci Applu (MFi), ale může jít i o certifikaci pro USB či TB.
To, že problém je v kabelu, jde rozumně poznat pouze tak, že kabel vyměníte za jiný a problém zmizí.

Nekompatibilní příslušenství

Poslední, z mé zkušenosti nejméně pravděpodobnou, variantou je nekompatibilní příslušenství. iPhony podporují přes USB-C opravdu širokou škálu zařízení. Už jsem testoval nabíječky, monitory, kamery, fotoaparáty, externí disky, mikrofony, webkamery a jistě existují i další typy. Přesto nekompatibilita může vzniknout z řady důvodů.

V první řadě může v iOS chybět ovladač pro dané zařízení. Vždy se ujistěte, že máte nejnovější verzi iOS a pokud ne, tak aktualizujte. Apple ovladače postupně přidává. Koneckonců je to poprvé, kdy iOS má podporovat USB-C.

Dále může být problém v tom, že zařízení správně nekomunikuje. V takovém případě bohužel uživatel nenadělá vůbec nic a jedinou možností je vyměnit příslušenství za jiné. U tradičních značek nabízejících příslušenství pro Apple jsem se nesetkal s jediným problémem. Ale v diskusích na internetu jsem už zaznamenal uživatele, kteří nakoupili zejména superjemné nabíječky a ty s iPhonem prostě nefungují.

Nabíjení

Třetí možností je, že zařízení komunikuje, ale nedělá to, co má. Opět jde zejména o nabíječky, které nejsou konstrukčně správně postavené a nezvládají dodávat konstantně to množství energie, které s iPhone dohodly. iPhone má kontrolní mechanismy, které to odhalí, nabíječku z bezpečnostních důvodů odpojí a objeví se již zmíněná hláška.

Co s tím? Buď kupujte příslušenství od Applu (nebo s certifikací Applu), a pak máte 100% jistotu, že problém s nekompatibilitou nenastane. Nebo volte ověřené značky, které vyrábí kvalitní produkty, čímž riziko nekompatibility minimalizujete.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *