Apple je fenomén. Apple je ikona. Apple je legenda. Můžete ho milovat, můžete ho nenávidět, nemůžete ale odmítat fakt, že Apple je firma, která radikálně zasáhla do našich životů a změnila naše vnímání některých technologií, služeb a v mnoha ohledech to, co děláme a jak se chováme. Jak se s Apple žije v jeho rodné zemi?
O Apple v USA jsem toho v iPure napsal už poměrně dost. Od toho, jak koupit iPhone a na co si dát pozor při nákupu repasovaného kusu, přes zkušenosti s kurzy Today at Apple, používání Apple Pay a Apple Pay Cash, až po zamyšlení nad tím, co bude pro trh znamenat připravovaná Apple Card.
Nyní ale nastal čas dát všem těmto po částech uvolňovaným informacím řád a rozumné souvislosti. Vítejte tedy na začátku seriálu, ve kterém se zaměříme na to, jak se žije s Apple v USA. Cílem je poukázat na odlišnosti od toho, na co jsme v ČR zvyklí, a postupně se tedy společně ve více na sebe navazujících článcích podíváme na následující témata:
– Nákup Apple zařízení
– Záruka a Apple Care
– Produkty, které v ČR nejsou dostupné
– Služby a aplikace, které v ČR nejsou dostupné
Cílem není ukázat, že v Americe je blaze (což není), ale posvítit si na další části ekosystému Apple, které by mohly do budoucna obohatit český trh.
Každý nějak začínal
Moje vlastní historie s Apple není moc dlouhá a datuje se do doby iPadu první generace a iPhone 4. Nemohu se tedy chlubit zkušenostmi s prvními iPody, nebo ještě staršími počítači Macintosh, ale každý nějak začínal. Na druhou stranu se moje jablečná výbava poměrně rychle rozrostla do šířky, a ačkoliv jsem na podzim 2014 přicházel do USA v podstatě s plnou Apple výbavou, za ty roky tady jsem obměnil úplně vše a spoustu dalších věcí dokoupil. Pro své nákupy jsem využil snad všechny dostupné prodejní kanály:
– Apple Store (včetně fronty při začátku prodeje nového zařízení)
– Mobilního operátora (lease, financování, nákup)
– Online Apple Store (včetně startu předobjednávek nového zařízení)
– Sekci repasovaných zařízení v online Apple Store
– Repasovaná zařízení skrz Amazon.com
– Prodejce jako BestBuy, Target a další
Všechny cesty vedou do Apple Store…
První nákup, který jsem v USA provedl, byly 2 kusy iPad Mini, ještě na podzim 2014. Moje kroky tehdy vedly do jednoho z místních Apple Storů a byla to v podstatě moje první zkušenost s Apple Store mimo Evropu. Nutno říct, že se v podstatě nijak nelišila od toho, na co jsem byl zvyklý z Evropy. Apple si na tomhle zakládá a ať navštívíte jakýkoli Apple Store kdekoli na světě, neměli byste být zklamáni.
Od té doby jsem byl v různých Apple Storech v USA a v Kanadě nesčetněkrát. Důvody byly a jsou různé. Od nákupu nového zařízení, přes uplatňování záruky, výměnu zařízení v rámci Apple Care, kurzy Today at Apple až po jen takové to okukování novinek. V Chicagu na Michigan Avenue jsem si byl v horním patře Apple Store posedět, vypít si kafe a sledovat ten šrumec dole. Stejně tak na 5th Avenue na Manhattanu.
Tohle se mi na Apple Storech líbí asi nejvíce a výrazně to zpříjemňuje celkovou zkušenost. Můžete prostě jen tak přijít a pokud to prostředí umožňuje, tak posedět, schovat se před nepříznivým počasím, nebo si jen vypít kafe či sníst svačinu. Nikdo vás nevyžene, nikdo na vás nebude koukat divně, nikdo se vás nebude ptát, jestli si tedy něco koupíte a pokud ne, že byste měli jít. Pokud do Apple Store přijdete s dětmi, které do obchodu vletí jak vítr do světnice, popadnou první iPad nebo iPhone, který je k dispozici a začnou hrát hry, nikdy vám nikdo neřekne, že by děti na ta zařízení neměly sahat, aby je neponičily nebo tak něco.
Minimálně dvakrát jsem také na vlastní kůži zažil pověstné fronty před Apple Store při startu prodeje nového zařízení. Poprvé na podzim 2015, když se začal prodávat iPhone 6S. Podruhé na podzim 2018, když se začaly prodávat nové iPady Pro. To jsem dokonce byl druhý ve frontě. A několikrát jsem se mezitím přimotal k Apple Store a frontě před ním. Největší asi byla, když se začal prodávat iPhone X na podzim 2017.
Nedávno jsem na Twitteru četl názor ve smyslu, že Apple Store je v dnešní době přežitek a v době nákupů na internetu a doručení zboží kamkoli ten den nebo do druhého dne nedává takový koncept smysl. Na jednu stranu ano, na druhou jde jen o nepochopení celého konceptu. Apple Store není jen obchod – místo pro prodej zboží. Apple Store je showroom, kontaktní místo zákaznické podpory a předpokládám, že do budoucna se budou Apple Story ještě více přetvářet v jakési komunitní místo.
Několikrát jsem byl v různých Apple Storech jen tak, podívat se co se tam děje, proč tam lidé chodí. Obecně lze říct, že stále a pořád je Apple Store obchod pro lidi, kteří si chtějí to, co kupují, nejdříve osahat. Nebo potřebují poradit s výběrem. Nebo si nejsou jisti, který iPhone, MacBook, iMac nebo iPad je ten pravý a chtějí si různé modely porovnat vedle sebe. Takovou zkušenost žádný online obchod nenabídne. Ani ten Apple.
Dále je Apple Store servis, poradna, kam zákazníci chodí řešit problémy se svými Apple zařízeními. Od jednoduchého úvodního nastavení, přesunutí dat ze starého do nového přístroje, přes vysvětlení pokročilejších funkcí až po řešení oprav v rámci záruky nebo mimo ni. A v neposlední řadě je Apple Store místo, kam se překvapivě hodně lidí chodí v rámci kurzů Today at Apple naučit něco nového. Jakékoli kroucení hlavou nad kamenným obchodem v době internetu je tedy jen neznalost nebo nepochopení toho, kam Apple s tímto konceptem směřuje.
Nepamatuji si také, že bych měl někdy jakkoli špatnou zkušenost s Apple Store nebo že bych odtamtud odcházel s nepříjemným pocitem.
Personál je vždy milý, ochotný, vyjde vstříc a v drtivé většině případů ví, o čem je řeč. V tomhle ohledu odvedla Angela Ahrendts skvělou práci a jiné firmy, nejen v rámci odvětví, by se rozhodně mohly na konceptu Apple Store něco přiučit.
Aniž bych se chtěl jakkoli trefovat do konkurence, nabízí se srovnání Apple Store a Microsoft Store. Poměrně často jsou obchody těchto dvou gigantů v amerických nákupních centrech blízko sebe, někde dokonce přímo vedle sebe. Microsoft má designově velmi povedené obchody a určitá inspirace Apple je tam zřetelná. Zkušenost je nicméně odlišná. Byť je to hodně subjektivní, prostředí a celkový dojem z Apple Store je výrazně přátelštější a teplejší. Microsoft oproti tomu působí jako striktně korporátní a unifikovaný obchod bez emocí.
…nebo ne?
Pokud nakupuji Apple zařízení nebo příslušenství mimo Apple Store nebo online na Apple.com, má to jen dva důvody. První je nedostupnost daného produktu u Apple nebo rychlejší doručení z jiné zdroje. Druhým a častějším důvodem bývá cena podpořená nějakou slevovou akcí. Jak jistě víte, Apple u svých produktů většinou drží ceny a slevy nebo akce moc nedělá. Výjimkou z poslední doby je iPhone XR, na který byly a jsou pobídky v případě, že při nákupu dáte protiúčtem svůj starý smartphone. Jinak ale po slevách nebo akcích musíte koukat jinde.
Pravidelně sleduji web 9to5toys.com, který je jakýmsi agregátorem slev, akcí a dalších zajímavých příležitostí. Díky němu jsem tak koupil levnější MacBook 12″ v BestBuy, levnější Apple Watch Series 2 42 a 38 mm v Targetu nebo spoustu příslušenství na Amazonu, eBay a z dalších zdrojů. Žádný ze tří HomePodů jsem nekupoval přímo od Apple, ale vždy někde jinde v akci a celkově jsem tak na třech kusech ušetřil přes 300 USD.
Co když se něco pokazí?
Apple ke svým produktům nabízí roční globální záruku. To, předpokládám, ví každý. Je tedy jedno kde a od koho zařízení Apple koupíte. Roční záruka po celém světě platí v podstatě vždy a USA není výjimkou. Samozřejmě jako vždy a všude jsou dané podmínky a určitá omezení v tom smyslu, na co se záruka vztahuje a na co ne a jak a kde ji lze uplatnit. V praxi to ale znamená, že ať jsem potřeboval kdykoli cokoli s jakýmkoli Apple zařízením řešit, nehledě na zdroj, ze kterého jsem ho pořizoval, vždy jsem vyrazil pro pomoc nebo radu primárně do Apple Store nebo do sekce Customer support na webu Apple.com. Po zkušenostech musím říct, že tamní online chat funguje skvěle a druhá strana mi několikrát pomohla vyřešit můj problém, včetně vzdálené reklamace AirPods. To ale funguje i v České republice nebo kdekoli jinde na světě, kde je dostupný online obchod Apple.com se zákaznickou podporou.
Co je odlišné, a hodně, je rozšířená záruka AppleCare+. V iPure jsme o AppleCare+ psali již vícekrát, včetně návodu jak AppleCare+ pořídit v České republice. Ten, pokud vím, už bohužel neplatí, protože Apple podmínky změnil a AppleCare+ tak nekoupíte v zemi, kde Apple nemá oficiální zastoupení.
Já osobně kupuji AppleCare+ poslední roky automaticky ke všem zařízením a několikrát se mi to už vyplatilo. Ne, že bych na svoje hračky nebyl opatrný, ale občas život připraví nepříjemné situace.
iPhone je pro mě již delší dobu designově opravdu povedený kousek. Proto ho rád nosím jen tak, bez pouzdra. Jsou situace, kdy z šuplíku vyndám originální silikonový nebo kožený kryt Apple nebo bytelný OtterBox, nicméně většinu času nosím iPhone v kapse jen tak, jak se říká „nahý“. Bohužel hladký povrch telefonu, ať už hliník u starších modelů nebo ocel a sklo u nových modelů z posledních dvou let, tu a tam vede k tomu, že iPhone vyklouzne z ruky. A tu ta tam se mi bohužel nepovedlo ho včas chytit, takže už jsem jich pár rozbil. Buď úplně, tak, že prasklý displej neumožňoval jeho další používání, anebo jen částečně, kdy prasklé sklo na zádech nebo nehezky otlučené hrany a rohy kazily celkový dojem z telefonu. V těchto případech jsem vždy kvitoval s povděkem nákup AppleCare+.
Dvakrát jsem využil AppleCare+ i u iPadu Pro a jednou u Apple Watch.
Zkušenost je vždy stejná. V Apple Store u Genius Baru zařízení prohlédnou, zkontrolují záruku a platnost AppleCare+ a pokud mají náhradní kus skladem, vymění ho okamžitě. Pokud ne, objednají ho a během 2–3 pracovních dnů je k dispozici. Jen jednou jsem čekal na iPad Pro. Ve všech ostatních případech jsem dostal nové zařízení vždy okamžitě.
Dvakrát se mi dokonce stalo, že technik na Genius Baru vyměnil mou vinou rozbitý iPhone v rámci běžné záruky, zdarma, a neuplatnil tak výměnu v rámci AppleCare+. Je to hodně o lidech a ty si Apple vybírá pečlivě.
AppleCare+ lze koupit ihned s nákupem nového zařízení nebo dokoupit během 30 kalendářních dnů od nákupu. Zaplatit lze buď celou částku naráz, nebo platit měsíční poplatek po dobu dvou let platnosti. Důležité je pamatovat na to, že AppleCare+ se váže ke konkrétnímu zařízení a nejde přenést. A nově, od iOS 12.2, jsou informace o standardní záruce, AppleCare+ a platnosti přímo v Nastavení zařízení. Což je dostupnější a přehlednější než na webu skrz zadání sériového čísla, jak tomu bylo doposud.
Vzhledem k tomu, že většinu iPhonů kupuji přes operátora, řeším pojištění zařízení u něj. Americký T-Mobile v rámci své iniciativy UnCarrier před lety představil program Jump On Demand! což není nic jiného než pronájem telefonů za měsíční poplatek. Výhodou oproti jiným podobným službám byly a stále jsou nižší měsíční platby, možnost vyměnit zařízení jednou za měsíc za jiné a pojištění, které ztrátu, krádež, a právě zničení vlastní vinou kryje formou AppleCare+. Takže i s telefonem od operátora lze jít rovnou do Apple Store a pokud dojde k výměně za jiné zařízení, ať už v rámci běžné záruky nebo v rámci AppleCare+, stačí pak operátorovi poslat nové sériové číslo zařízení a je vyřešeno. Jednoduché, funkční a hlavně pohodlné.
Pokud jde o softwarový problém, nebo jen špatné nastavení, vše se řeší opět na místě a ihned. Výhodou je možnost objednat se na Genius Bar předem, na vybraný den a čas, takže v Apple Store nemusíte čekat, až na vás přijde řada a některý z techniků bude k dispozici. I v relativně malém městě jako je Pittsburgh, bývá ve všech třech Apple Storech stále plno. Ve velkých městech je pak situace ještě bláznivější a na Genius Bar se bez objednání často vůbec nedostanete. Vždy bez rozdílu ale dostanete maximálně kvalitní servis. Ono se to na první pohled nezdá, ale středně velký Apple Store většinou čítá personál na place o 20–25 lidech. Každý s jinou úrovní proškolení a jiným zaměřením. Takže ať máte jakýkoliv problém, je okolo někdo, kdo s ním umí poradit.
Je tu opravdu blaze?
Je a není. Pokud se zaměříme na Apple, tak svým způsobem je. Na Apple Store narazíte téměř ve všech větších amerických městech a zkušenost je vždy stejně kvalitní. Pokud tedy pominu rozdíly v dostupnosti produktů a služeb, ke kterým se dostaneme příště, je oficiální přítomnost Apple a Apple Store v zemi výraznou výhodou. Nemám nic proti obchodům Apple Premium Resellerů (APR) a v ČR za ně můžeme být svým způsobem rádi, ale s Apple Store se opravdu mohou jen velmi těžko srovnávat. Hlavně v otázce výběru a proškolení personálu. Nejsem asi sám, kdo má z některého APR spíše tristní zkušenosti. A co pak teprve ti, kteří si tam jdou pro radu.
Stejné je to v případě záručních a pozáručních oprav. Velkou část z nich je Apple Store schopen řešit na místě. Buď na počkání nebo během několika málo dnů. Složitější opravy se pak logicky posílají pryč a trvají déle. Autorizovaná servisní střediska Apple samozřejmě nejsou v takové pozici, a proto i záruční a pozáruční servis nemůže být tak komfortní jako v případě Apple Store.
Samozřejmě, kdo to má kousek do Vídně nebo do Drážďan, může si v případě potřeby udělat výlet a zažít Apple servis tak, jak má vypadat. Nám ostatním nezbývá než doufat, že se opravdu naplní to, o čem se již delší dobu mluví, a v Praze se otevře Apple Store a s ním i oficiální zastoupení Apple v ČR.