Je to doslova několik okamžiků, co dozněla poslední slova CEO Tima Cooka na zářijovém vysílání z Cupertina, které nás jako obvykle seznámilo s modely iPhonu a Apple Watch pro nadcházející sezónu. Jak se to již stalo tradicí, dalším perfektně natočeným eventem Apple vzbudil emoce všech druhů, když místo nového telefonu nebo nových hodinek se největší počet novinek týkal udržitelnosti a ohleduplnosti společnosti. Apple už asi nemusí obhajovat svoji pozici na trhu s elektronikou, tak přišla na řadu ekologie – ve velkém stylu!
Letošní keynote mohla působit jako kratší nebo méně náročnější než obvykle a není vůbec divu. Co se týče zařízení, o nichž jde kalifornskému gigantovi tradičně ze všeho nejvíce, soustředil se Apple letos pouze a výhradně na Apple Watch Series 9 a Ultra 2 a iPhone 15 a 15 Pro. Nic víc, nic míň, žádný iMac ani nová sluchátka. Pokud jste tedy čekali zářijový event plný nažhavených novinek, je bohužel potřeba se smířit s tím, co je stále více zjevné. Nejen Apple rok co rok stále více bojuje s inovací a neschopností posunout již existující produkt dále; krátí se počet možností, po kterých je možné sáhnout v rámci snahy namontovat do povědomého hardwaru nějakou novinku. V podobné situaci jsou snad všichni výrobci na světě, kteří v podstatě vydávají ty stejné produkty pořád dokola, jen u Applu si toho každý všimne, protože se na rozdíl od ostatních občas aspoň trochu urve ze řetězu a udělá něco, co ostatní zvedne ze židle. Obecně se ale dnes dá již máločím upozornit, pokud nevyrobíte něco, co na trhu skutečně ještě není. Proto celý svět mluví o 15″ MacBooku Air nebo Vision Pro – to jsou produkty, které zaplnily díru na trhu a tak trochu Applu umožnily na letošní zářijové konferenci nic nepředstavit…
Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.
Uhlíkově neutrální… o 7 let dříve
I když bylo nejvíce prostoru věnováno jako tradičně iPhonu, je nutno si přiznat, že kromě zopakování novinek iPhonu 14 Pro z minulého roku a pár komentářů k novému materiálu a fotoaparátu iPhonu 15 Pro neřekl Apple nic zásadního. Nejpodstatnějším vyzněním této konference se tak chtě nechtě staly několik desítek minut trvající vstupy o pozitivním ekologickém dopadu, který Apple na planetu má prostřednictvím všech svých iniciativ a výzkumů, přestože jsme to všechno už tak nějak někdy slyšeli. Tentokrát ale Apple skutečně přitlačil na pilu a oznámil, že všechny Apple Watch společně s nejnovějšími řemínky jsou od tohoto momentu uhlíkově neutrální a stávají se tak jejich prvními produkty, které mohou toto označení mít. Apple proto také zavedl nové zelené logo Carbon Neutral, kterým bude odteď opatřen každý obal uhlíkově neutrálního produktu Apple. Musíme uznat, že se k tomu Apple opravdu postavil čelem a nestaví svoji uhlíkovou neutralitu pouze na recyklovaných materiálech, ale také na způsobu distribuce produktů po světě nebo na vašem nabíjení, které také vytváří uhlíkovou stopu. Aby vás ale vaše klimatická zátěž pro tuto planetu tolik neděsila, Apple má řešení. Za každé vaše uhlíkově ne-neutrální nabíjení se Apple zavazuje investovat do obnovitelných zdrojů po celém světě, čímž papírově zajistí, že vaše používání nejnovějších Apple Watch je bez emisí. Upřímně řečeno je to obdivuhodné. Každý velký korporát má nejen poskytováním svých produktů obrovský vliv, a tak můžeme vidět, jak se postupně diverzifikují jejich aktivity. Každý na to jde jinak a Apple dal už před lety jasně najevo, že jejich cesta je zelená výroba, takže vidět teď tento záměr pomalu nabírat jasné tvary je poněkud působivé.
Co se ale týče produktů, přenechávám tentokrát štafetu kolegům. Apple byl tak skoupý, že kdybych se jen pokusil nastínit pár novinek v nových hodinkách či v iPhonu, už by neměli o čem psát. Co ale mohu říci, je, že mistrem recyklace je Apple již dlouhá léta. Nejvíce mě na každém eventu baví způsob, jakým Apple prezentuje jednou již odprezentované produkty jako nové. Již zmíněný iPhone 14 Pro letos v podstatě převlékl kabát, vrátil se na trh jako iPhone 15 a Apple všechny tyto „novinky“ před zraky všech prezentuje tak, jako by svět ještě nikdy neviděl. Je to docela vtipné, když si pamatujete parametry předchozích vlajkových modelů a teď je slyšíte znova, akorát jinde, ale laické veřejnosti to možná ani nedojde, nebo to vůbec neřeší. Pro běžné uživatele je to koneckonců výhodné, když Apple druhý rok pravidelně zrecykluje to, co už jednou vydal, protože se jim dostane lepší technologie za lacinější peníze. Prostě kouzlo.
Setkání s Matkou Přírodou
Apple má ve zvyku dělat vtípky a natáčet různé skeče pro své prezentace, aby sledování neskončilo u kanonády marketingových názvů a technických slov. Podobně jako jeho reklamy mají vždy myšlenku a jsou plné malých narážek, milých dvojsmyslů a skrytých detailů, které dohromady dělají skvělý dojem, rozhodli se letos odprezentovat stav přechodu k uhlíkové neutralitě formou rozhovoru se samotnou Matkou Přírodou. Této božské osobě se v tomto vystoupení musí vedení společnosti zpovídat z toho, jak se mu daří snižovat ekologickou zátěž všech možných parametrů výroby od plastů v obalech přes vysazování lesů a obnovu mangrovů v Jižní Americe po šetření vodou. Bylo to vtipné a je – když si člověk uvědomí ten dopad – skutečně fascinující, kam je Apple schopen se každým rokem dostat. Je to všechno práce, která není vidět, ale její dopad je obrovský, a to především tam, kde se žije hůře než v Americe nebo v Evropě. Kroky to mohou být momentálně nepříjemné, ale měli bychom si uvědomit, že mnohé zdarma nabízené příslušenství nebo okázalé obaly některých produktů jsou jednoduše zbytečné.
V souvislosti s vyhlášením uhlíkové neutrality hodinek a povídáním s Matkou Přírodou však Apple oznámil ještě jednu zásadní věc, kterou bude pro mě osobně docela těžké strávit. Apple úplně přestane od této sezóny vyrábět jakékoli produkty z kůže, a to zřejmě i v rámci spolupráce s Hermès. Tedy žádné obaly, žádné řemínky, žádné klíčenky na AirTagy, jednoduše nic. Důvodem je příliš vysoká uhlíková stopa kožených produktů, kůži nahrazující materiál vlastní výroby FineWoven je vyroben z 68 % z recyklovaných materiálů, čímž by měl být pro planetu šetrnější a při jeho výrobě už neumírají zvířata. Kůži a přírodní materiály osobně miluju a mé srdce to těžce nese, ale nedá se nic dělat, doba si to asi žádá. Výhodou aspoň zůstává, že Apple v podstatě nezvýšil ceny, což se v České republice projevilo meziročně nižší pořizovací cenou některých nových iPhonů. Minimální úložiště iPhonů Pro se rovněž zdvojnásobilo na 256 GB bez zvýšení ceny a řemínky z FineWoven i uhlíkově neutrální řemínky stojí také stejné peníze. Kolem a kolem to tedy bylo zajímavé vysílání referující spíše o posunu k uhlíkové neutralitě Applu než o nových produktech, ale takovým směrem se náš svět vyvíjí už dávno. Pokud předobjednáváte, užijte si nové produkty naplno, já letos nový iPhone zřejmě ještě vynechám.