iFixit: zařízení skoro nikdy nedostaneme předem

Apple během představení nových zařízení nikdy neuvádí podrobné informace o výkonu, kapacitě baterie a podobně. Tyto podrobnosti vyjdou najevo až po zahájení prodeje a v drtivé většině případů všechny informace pocházejí ze serveru iFixit. Tým lidí do posledního šroubku pravidelně rozebírá nejen nový iPhone, MacBook nebo Apple Watch, ale i Android zařízení, auta nebo další výrobky. Na jejich webu naleznete podrobné návody, videa a fotogalerie, jak krok po kroku vyměnit baterii, displej nebo jak upgradovat na SSD disk. Jak iFixit vůbec vznikl? A co je živí, když na webu nemají vůbec žádnou reklamu?

Když se na sociálních sítích objeví slovo iFixit, většina lidí si ihned vzpomene na chlapíky se šroubováky, kteří rozebírají nová Apple zařízení. Přesto se musím zeptat, jak jste se dali dohromady a kolik vás v současné době je?

iFixit začal se dvěma kluky na koleji vysoké školy v roce 2003. Začali se skupováním starých počítačů, jejich rozděláváním a rozdělováním součástek k individuálnímu prodeji. Když je lidé začali žádat o instrukce, jak instalovat různé díly, věděli, že mají zaděláno na solidní byznys. Netrvalo dlouho a začali tvořit vlastní příručky a zveřejňovat je zdarma na internetu. Teď jsou místem pro kompletní jednorázové DIY opravy. V loňském roce přišlo na stránky zhruba 100 milionů lidí hledajících pomoc s opravou – a tohle číslo exponenciálně roste každý rok.

Teď může na iFixit přijít kdokoliv, vyhledat si svoje zařízení a najít korespondující návod na opravu, díly, nářadí a video tutoriál. Když vyjde ten nejnovější smartphone nebo laptop, můžete se podívat na naše Teardowns a zjistit jak opravitelná a upgradovatelná ta zařízení jsou. Takhle zákazníci, kteří se zajímají o opravitelná zařízení, vědí, jak opravitelné to zařízení je ještě před jeho nákupem. Svět si může myslet, že jsme jen banda chlápků se šroubováky, ale máme v týmu na vedoucích postech některé skutečně úžasné ženy. Náš demontážní inženýr, uvaděč video oprav a mnoho dalších šéfů oddělení jsou ženy.

Lze prozradit pozadí vaší práce? Mám na mysli, jak si rozebíráte novinky, zda máte profesionální studio, fotografy a podobně? Co vás živí?

Účty nám platí prodej dílů a nářadí – takže musíme prodat opravdu hromady šroubováků, abychom mohli dál svítit. Na stránkách nemáme reklamy třetích stran. A nikdy nebudeme za návody oprav chtít po lidech peníze. Pevně věříme, že informace by měly být volně a jednoduše dostupné pro všechny!

Když se bavíme o demontážích, skoro nikdy nedostaneme zařízení předem. V našem velíně máme několik foto studií a kupujeme zařízení přímo od výrobce, tak jako každý jiný. Co se týče našich větších demontáží – jako Apple Watch a iPhone – posíláme letadlem malou skupinu inženýrů do Austrálie, jen abychom porazili mezinárodní časová pásma. Po nákupu zařízení z Apple store mohou zařízení rozebrat a zdokumentovat celý proces ve fotografiích, zatímco zbytek našeho týmu zpracovává technickou analýzu z našeho velínu v Kalifornii.

Co je vlastně vaším posláním?

Naší misí je učit svět, jak opravit úplně všechno. Ambiciózní cíl, víme, ale pomalu na tom pracujeme. Děláme spoustu práce v pozadí, abychom eliminovali legislativní bariéry, které se snaží zmařit možnost spotřebitelských oprav. A proto také na našem webu nabízíme tisíce návodů na opravy zdarma a prodáváme specializované náčiní, které spotřebitelé potřebují k opravě jejich elektroniky.

Myslíte si, že by měl Apple zveřejňovat více technických údajů ke svým zařízením? Nebo snad dokonce celé návody na opravu zařízení?

Samozřejmě, když si koupíte smartphone nebo laptop, vlastníte ho. Je váš a vy byste měli být schopni ho opravit, jakkoliv chcete. Stejně jako vaše auto – můžete ho vzít do jakéhokoliv servisu, nejen do toho autorizovaného. Výrobci se stále snaží vytvořit monopol na opravu tím, že zadržují dokumentaci a díly. Spotřebitelé a servisní profesionálové na volné noze tyto zdroje potřebují k opravě těch milionů zařízení vyrobených každý rok.
Výrobci, jako je Apple a John Deere, také u našich státních vlád aktivně lobují proti spotřebitelskému právu na opravu.

Za tu dobu, co to děláte, narazili jste na nějaké Apple zařízení, které vám způsobilo velké vrásky na čele? Myslím tím, že nešlo rozebrat nebo bylo jinak komplikované a složité?

Máme to těžší se zařízeními od jiných výrobců. Vezměte si například Microsoft Surface Laptop 2. Tomu jsme dva roky po sobě dali 0/10 na škále opravitelnosti.

Kontaktoval vás někdy někdo přímo z Applu s nabídkou spolupráce nebo naopak chtěli, abyste ukončili svoji činnost?

Výrobci nás ke spolupráci obvykle nekontaktují. Ale v poslední době se nás pár z nich ptalo, jak zvýšit opravitelnost jejich zařízení. To je skvělé – největší vliv na eliminaci e-odpadu budeme mít, když naše spotřebiče udržíme v chodu, co nejdéle to půjde. Pokud budou výrobci chtít navrhovat opravitelnější zařízení, půjde o obrovské vítězství. To byla velká motivace. Zveřejňují své příručky k opravám a častěji s námi konzultují, jak udělat jejich zařízení odolnější.

Stalo se někdy, že jste narazili na nějaký parametr, který jste nechtěli zveřejnit, abyste Applu neuškodili?

Ne, o zařízení s veřejností sdílíme maximum informací, co můžeme.

Na vašem webu lze nalézt návody na opravy i mimo jablečný svět, například na auta, fotoaparáty či různé tablety. Dočkáme se jednou návodů i na domácí spotřebiče?

Na našem webu můžete najít servisní návod takřka ke všemu. Laptopy, auta, pračky, hračky, dokonce i záchody! Také si můžete vytvořit vlastní servisní manuál. Nikdo neví, jak opravit všechno, ale někdo ví, jak opravit něco. To je důvod proč budujeme globální online servisní komunitu.
Ve Spojených státech také bojujeme za servisní práva spotřebitelů, což by vyžadovalo, aby výrobce poskytoval servisní manuály a náhradní díly přímo spotřebitelům. Legislativa byla představena v 18 různých státech a doposud tvrdě pracujeme na tom, aby prošla. O této problematice a našich snahách se můžete dozvědět více na iFixit.org a Repair.org.

Jaké návody patří mezi nejvyhledávanější? Tipuji, že půjde o výměnu baterie u iPhonu nebo displej. Mám pravdu?

Ano, baterie a displeje u smartphonů jsou u nás nejpopulárnější, ale byli byste překvapení těmi ostatními populárními návody. Tenhle návod na opravu kávového mlýnku je také jeden z našich nejnavštěvovanějších.

Předpokládám, že sledujete, co se v Apple světě děje. Co říkáte na nové iPhony a Apple Watch, a to nejen z technického pohledu. Líbí se vám? Máte nějaký srdcový produkt?

Předtím, než zařízení rozebereme, je moc nepoužíváme, takže si vždycky neužijeme nejnovější funkce. Většina našich zaměstnanců používá MacBooky Pro z roku 2012 a většina z nich používá i iPhony. Milujeme naše zařízení a chceme, aby nám vydržela! Celkově, iPhony jsou většinou jednodušší k opravě než zařízení s Androidem, protože formát se za ty roky moc nezměnil. iPhony se otevírají zepředu, což dovoluje jednoduchý přístup k opravě displeje a baterie. U Samsungu Galaxy například musíte začít zezadu a odstranit všechny interní komponenty, jenom abyste mohli vyměnit displej.

Kdybyste to mohli ovlivnit, co byste chtěli, aby Apple představil nebo udělal.

Chceme, aby všichni výrobci elektroniky zvažovali opravitelnost produktů v jejich designu. E-odpad je obrovský problém ovlivňující naši planetu. Mělo by se očekávat, že výrobci budou vytvářet produkty, které vydrží. Nejen, že to je nejlepší pro spotřebitele, ale je to také dobré pro planetu. Tady je popsáno, jak vytváříme skóre opravitelnosti pro následující zařízení…
Smartphone
Tablet
Laptop

V posledních letech se komunita okolo iFixitu rozrůstá. Máte nějaké další plány do budoucnosti?

Tvrdě pracujeme na tom, abychom byli nejlepšími prodejci dílů a nářadí té nejvyšší kvality na trhu a abychom byli největším online úložištěm příruček pro opravy. Toho dosáhneme tím, že opravy zpřístupníme každému a tím, že vybudujeme online komunitu lidí, již budou sdílet své znalosti, bojovat za práva spotřebitelů a opraví si věci, které vlastní.

1 komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *