Veletrh CES tradičně probíhá na začátku ledna v Las Vegas a udává trendy v oblasti spotřební elektroniky na celý následující rok. I letos jsme pro vás přímo z akce připravili zpravodajství mapující novinky a zejména trendy. Na našem webu najdete sérii videoreportáží a v tomto článku se pokusím shrnout to, co můžeme letos čekat.
CES neboli Customer Electronic Show je velmi významnou akcí hned z několika důvodů. Přestože již není největším veletrhem svého druhu na světě, stále si udržuje pozici akce, kde se rozdávají karty na celý kalendářní rok.
Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.
Proč je CES tak důležitý?
Svou roli zcela jistě hraje termín akce. Druhý týden v lednu je skvělou příležitostí předvést světu, co má ta či ona společnost připraveno. Po vánoční prodejní sezóně je potřeba povzbudit investory s akcionáři a navnadit potenciální kupce. Novinky představené na CES přicházejí na trh v průběhu celého roku, ale začátek ledna je dobrou symbolickou příležitostí poodkrýt karty.
Druhým velice důležitým faktorem je americký trh. Ať se nám to líbí nebo ne, stále je jedním z nejdůležitějších a to zejména z pohledu zisku společností. Asie jej sice již dávno předehnala v objemu prodejů, ale Severní Amerika je pořád nejdůležitějším kolbištěm, kde se rozhoduje o úspěchu či neúspěchu.
Videoreportáže z CES 2020 – zde
A svou roli bezesporu hraje i CEA, velmi vlivná organizace pořádající akci. Díky svým dlouholetým kontaktům v oboru dokáže dobře odhadnout blížící se trendy a obratně přizpůsobuje strukturu celé akce. Na CES jezdím již 15 let a je obdivuhodné, že každý ročník byl jiný. Když jsem na CES dorazil poprvé, šlo o akci zaměřenou na tu nejtradičnější spotřební elektroniku – televize, audio, video, PC. V průběhu let CES objevil svět příslušenství, chytrých domácností, fitness a zdraví, dopravy, biotech nebo třeba startapů. I letošní ročník dokázal v mnoha ohledech překvapit.
Pokračující ústup tradičních produktů
Zejména západní trhy jsou doslova přesyceny elektronikou, konkurence je extrémní a rozdíly v technologiích se pomalu stírají. Přicházet s novými a dostatečně atraktivními televizory, mobilními telefony, tablety, počítači, fotoaparáty nebo třeba domácími spotřebiči je těžší a těžší. Poptávka klesá a v mnoha oblastech jsme dosáhli fyzických hranic stávajících technologií.
Ano, na CES 2020 byl oficiálně ohlášen nástup 8K televizorů, ale nikdo tomu nevěnoval příliš pozornosti. Skládací telefony byly žhavou novinkou loni, a přesto doteď žádné zázraky na trhu nezpůsobují, o digitálních fotoaparátech ani nemluvě. Canon i Nikon při příležitosti CES představili nové profesionální fotoaparáty EOS 1Dx MIII a D780, ale ty osloví jen malou hrstku nejnáročnějších uživatelů a nic nezmění na tom, že prodej fotoaparátů poklesne meziročně o dalších 10 – 20%.
Řada tradičních výrobců na tento trend reagovala buď tím, že na CES 2020 výrazně omezila svou přítomnost nebo změnila formu prezentace. Po mnoha letech zmizel stánek Intelu a například Sony a Panasonic drtivou většinu výstavní plochy věnovali elektromobilitě.
Doprava jako hlavní tahoun roku 2020
Je to tak. Doprava v mnoha podobách je dle všeho hlavní oblastí, na kterou se rozhodli výrobci zaměřit v roce 2020. Elektrický pohon je již dostatečně propracovanou, státy podporovanou a veřejností vesměs dobře přijímanou technologií. Díky tomu se dá předpokládat rostoucí poptávka, což je jev v tradiční spotřební elektronice zcela nevídaný. A tak své koncepty přepravy budoucnosti prezentoval každý, kdo mohl. Z tradičních automobilek zejména Mercedes se svým Avatar konceptem, Toyota, Fiat, Ford, Kia nebo Hyundai. Řada výrobců se soustředila na technologie pro dopravu v čele s Panasonikem, Intelem nebo třeba Microsoftem. A asi největším překvapením byl koncept nového elektrického automobilu od Sony.
Více o elektromobilitě – naše videoreportáž
Nicméně doprava nejsou jen elektrická auta. K vidění byli elektrické motocykly, skůtry, kola, velké dopravní drony nebo třeba chytrý jachta či traktor. Například Segway předváděla nové personální vozidlo ve tvaru vajíčka. Velké dopravní drony praxi předvedl nejen Bell, ale i Hyundai.
Důležitým impulzem pro změny v dopravě mohou být i 5G sítě, které umožní nejen přesnější navigování a bezpečnější provoz, ale mohou řešit i další problém. V autonomním vozidle je potřeba nějakým způsobem zaměstnat posádku, která se již nebude muset věnovat řízení. A tak v dopravě nachází své uplatnění ohnuté, ohebné nebo průsvitné displeje, nové technologie interakce a samozřejmě informační a zábavní systémy.
Retro vlna
Doprava byla jedním z nejsilnějších témat, přesto se objevilo i několik tradičních segmentů, kterým se dostalo znovuzrození. Po dvou ročnících útlumu se na CES ve velkém vrátili výrobci chytrých hodinek. Zde je zcela jasný vliv obchodního úspěchu Apple Watch, který přilákal pozornost desítek výrobců. Od zcela neznámých čínských značek nabízejících chytré hodinky od 30 USD, přes různé napodobeniny hodinek od Applu nebo Samsungu, až po renomované výrobce typu Garminu. Zajímavé bylo, že nikdo nedokázal překvapit novou funkcionalitou. Výrobci se zaměřili zejména na design a snížení ceny, protože očekávají růst zájmu ze strany běžných uživatelů.
Gadgety z CES 2020 – videoreportáž
Stejně tak se na CES po odmlce ve velkém vrátili výrobci obalů, pouzder a ochranných skel. Opět byl největší prostor věnován iPhonům, ale v nabídce nechyběly ani produkty pro Samsung. U ostatních značek byl výběr znatelně menší. Dočkali jsme se nejen nových designů, například s motivy závodních značek, Nintenda či populárních filmů, ale i nových odolnější materiálů.
Naopak zcela nepřehlédnutelný byl letos výrazný úbytek audio produktů. Hi-end výrobci již definitivně opustili běžné výstavní plochy a přesunuli se do privátních prostor pro zvané zákazníky. Střední cenový segment zřejmě šetří v očekávání blížící se krize a levná sluchátka nedávají prostor pro utrácení za výstavy, protože cena se stlačena na úplné minimum.
Novým zákazníkem jsou ženy
Bezesporu nejsilnějším trendem bylo zaměření se na novou cílovou skupinu v podobě žen. Muži, tradiční cílová skupina spotřební elektroniky, již nedokážou vytvářet růst poptávky s tak se výrobci snaží přicházet s novými produkty pro ženy. A nebavíme se jen o změně barvy nebo kosmetických změnách designu. Výrobci se snaží hledat zcela nové produktové kategorie.
Takže na CES 2020 se poprvé objevily desítky stánků s erotickými pomůckami pro ženy. Výrazně posílil segment zaměřený na krásu v podobě speciálních chytrých zrcadel, produktů pro péči o pleť, vlasy, zuby, postavu apod. Nechyběli chytré produkty pro kuchyni, ale i méně tradičnější pro jógu, relaxaci apod.
Technologie zítřka
V obecné rovině nejvíc trendy technologie zůstaly v podstatě stejné jako v loňském roce. 5G, umělá inteligence, kryptoměny, elektromobilita v nejrůznějších podobách a autonomní roboti. Co se změnilo byla prezentace těchto technologií. Od prvovýzkumu a prezentování potenciálních možností jsme se posunuli k aplikaci a zejména vzájemnému propojování. Těsně před veletrhem oznámili spolupráci na novém standardu pro chytrou domácnost Apple, Google a Amazon. Automobilový průmysl propojuje 5G, umělou inteligenci a elektromobilitu. A například na roboty se již nedíváme jako na hudbu budoucnosti, ale jako na něco co již dnes reálně mění nejen průmyslovou výrobu, ale i dopravu, logistiku, sklady nebo zdravotní péči.