Bleskové zprávy! Máme jim věřit?

Pamatuji si dobu, kdy načítání zpráv na Seznamu trvalo tak dlouho, že bylo rychlejší dojít do trafiky pro noviny. Televizní noviny byly hlavním informačním kanálem a posluchači jim často nejvíce důvěřovali. Předpokládali, že všechny novinky jsou ověřené a je zajištěna jejich pravost.

V dnešní době sociálních sítí je počet zpráv, které se k nám dostávají, stále vyšší. Výzkumné centrum Pew přišlo na začátku prosince s výsledkem statistik pro Spojené státy americké. Zdrojem zpráv jsou pro většinu Američanů sociální sítě, jež letos přeskočily o 2 % denní tisk, který stále upadá. S rostoucím množstvím zpráv se zároveň zvyšuje i riziko výskytu těch nepravdivých. To má za následek množství dezinformací.

Nebudu rozebírat velkou kauzu Cambridge Analytica, která stála za smyšlenými informacemi v roce 2018. Věnovali jsme se jí v iPure číslo 25. Raději bych se zaměřil na její dopad. Dnešní typický konzument zpráv totiž musí dávat velký pozor na to, že ne vše, co čte nebo si poslechne, bude 100% pravda. Nedávno jsem četl zajímavé vyjádření: „Pokud je na pravdě jen kapka lži, už se jedná o lež.“

Prodává se nebo ne?

Je těžké najít důvěryhodné zpravodajství, u kterého si budete jisti, že se k vám dostává ověřená informace. Vezměme si jako příklad odhady prodeje iPhonů a iPadů. I letos se internetem šířila zpráva o snížení objednávek u dodavatelů dílů pro nové modely. Jednalo se o výrobce z Číny a dalších zemí mimo USA. Zprávu zveřejnil analytik Rob Hall pracující v Goldman Sachs.

Přesná interpretace dokonce zněla tak, že model XR nebyl dobře přijat mimo USA. Podle Halla se ze strany Applu jedná o špatné vyvážení poměru cena výkon. A na světě je „zaručená“ zpráva: Apple je na tom špatně, nedaří se mu a nové modely jsou propadáky, protože se neprodávají jako na běžícím páse. Tak je to každý rok na podzim.

Přivítal jsem, že letos známý blogger John Gruber provedl rozbor těchto zpráv. Ve skvělém článku rozebral i jiné možnosti výkladu podobných informací. Mám moc rád jeho úvahy, protože dodávají celé věci úplně jinou perspektivu.

Ve zkratce bych vám přiblížil, jak je možné se v nastíněném příkladu dívat na „zaručenou“ zprávu. John připomněl, že zprávy o nízkých prodejích iPhonu X v minulém roce byly chybné. Nejspíš tomu tak bylo i u letošní novinky XR. Přestože se Apple snaží predikovat vývoj dlouho dopředu, někdy je prostě možné, že se netrefí přesně, jak tomu bylo u modelu 6S.

Mnoho činitelů

V případě iPhonu XR však mohou hrát roli další faktory. Třída iPhonů s římskou desítkou v názvu je totiž úplně jinde, než byly předchozí generace. Nabízí nové ovládání gesty, nový způsob ochrany dat, a tedy nový uživatelský zážitek. Minulý rok však v nabídce zůstal známý model iPhone 8. Nabízel veškeré novinky a zároveň uživatelé znali způsob ovládání. Rozhodování tak bylo velmi jednoduché. Letošní nabídka však nedisponuje žádným novým modelem, který by uživatelé osobně znali. Mají na výběr pouze z telefonů, které jsou tak trochu neznámé.

iPhone 4 nabízel Retina displej, a tedy velký krok kupředu. iPhone 5S pomohl zabezpečit vaše data pomocí otisku prstu. iPhone 7 dovedl k dokonalosti domovské tlačítko a stal se odolným proti polití. Jen tyto příklady ukazují, že se častokrát jednalo o logicky zdůvodnitelnou aktualizaci mobilního telefonu. Současní potencionální zájemci o nové modely však stojí před těžkou volbou. Musí být ochotni vzdát se oblíbeného Touch ID a naučit se novému způsobu ovládání.

I kdybyste si na nová gesta za pár dnů zvykli, mohou vám během krátkého času v prodejně připadat zvláštní a těžko pochopitelná. Jedná se o zakořeněné zvyky posledních 10 let.

Možná si vzpomenete na to, jak Apple nestíhal výrobu velmi populárního iPhonu SE. Byl to nejlepší čtyřpalcový iPhone, který kdy Apple vyrobil. Byl malý, nabízel skvělou výdrž baterie a zároveň byli uživatelé na jeho ovládání zvyklí. Řada X naproti tomu přináší daleko větší změnu, a lidé obecně nemají rádi změny. Původní zaručená zpráva o tom, že iPhone XR je prodejním propadákem mimo území USA, je jen jednou rovinou, jak lze na daný problém nahlížet.

Zpět ke zprávám

Na tomto příkladu se mi velmi líbí souvislost s tím, jak se dá dívat na většinu zpráv kolem nás. Teď se od něj na chvíli vrátím k hlavnímu tématu „zaručených“ zpráv. V říjnu se objevila informace, že se Apple velmi stará o svou aplikaci News. Ano, soucítím s vámi, protože v České republice ji v našich zařízeních nenajdeme. Sice se nás nedotýká osobně, ale je zajímavé ji sledovat stejně jako snahu, kterou Apple vyvíjí ohledně pravosti zpráv.

Je zajímavé, že používá skutečné lidi a nenechává obsah tvořit pouze stroji. Ty mají velkou nevýhodu v tom, že nedokáží rozpoznat pravdivost, ale ani obsahovou rozdílnost dané zprávy. Apple na to jde podobně jako u Apple Music a nenechává umělou inteligenci převzít otěže.

Dokonce má celý tým, který se stará o obsah a pravdivost zpráv. Ten vede Lauren Kern, bývalá editorka v deníku New York Magazine. „Zprávy vidí mnoho lidí po celém světě. Proto máme osobní odpovědnost za to, jaké zprávy jim předložíme.“

Konkurenční média Facebook nebo Google, předkládající zprávy online, mají podstatně větší dosah k uživatelům díky svým algoritmům. Apple však sází na jistotu autenticity. Laura Kern se tak stává šedou myškou v pozadí, reálně je však významnou hybnou silou zpravodajství v angličtině. Každou takto osobně vybranou zprávu uvidí až na milion čtenářů.

Práce jejího týmu přichází přesně ve chvíli, kdy novináři rozebírají, zda by firmy v Silicon Valley měly být považovány za technologické giganty nebo za zprostředkovatele médií. Google, Facebook nebo Twitter ujišťují veřejnost, že jsou pouze technicky zaměřeni. Apple však ukazuje, že společnost spojená s technologiemi může být vnímána jako mediální zprostředkovatel. Rozdíl je v jeho přístupu. Musí však být opatrný.

Je rozdíl mezi tím, když vám člověk vybírá zajímavou aplikaci nebo zprávu, kterou si máte přečíst. Do této fáze nesmí vstoupit osobní pocity nebo názory, stejně tak jako spekulace, že jakmile začnete jednou číst konkrétní médium, jste ovlivněni názory jedné společnosti, která ty zprávy kontroluje a rozšiřuje.

Chaotická země

Celkově je průmysl zpravodajství s novinami, deníky a médii obří byznys. Nejdřív se jednalo o donášku ke dveřím, kterou u nás známe z amerických filmů. Pak se do boje vrhly společnosti Google a Facebook se svými algoritmy a obří základnou potenciálních čtenářů.

Algoritmy měly jediný cíl: udržet čtenáře v používání služeb tím, že jim budou předkládat informace, které je budou pobízet k interakci, klikání a sdílení. Čím rozšířenější zpráva byla, tím více šlo o senzaci. Často se ale také mohlo jednat o nepřesnou nebo mylnou zprávu. Byla ale populární, protože ji hodně lidí vidělo a sdílelo.

A přesně v téhle fázi, kdy se píše rok 2015, vstupuje do stejného boje Apple. Nová, zdarma dostupná aplikace News nevzbudí u uživatelů velké nadšení. Po prezidentských volbách v roce 2016 se karta mírně obrací. Dnešní zjištění ukazují na to, že američtí občané byli často ze sociálních sítí ovlivňováni ve svých názorech zprávami internetových trollů a ruských agentů. Ti používali Facebook, Twitter a YouTube, aby podsouvali voličům falešné zprávy. Po tomto objevu se chvíli mluvilo o tom, zda je správné, aby sociální sítě měly takový vliv na média a společnost.

Výsledek byl překvapivý. Zmíněné společnosti oznámily, že budou více dbát na korektnost zpráv, použijí více zaměstnanců a také přidají více algoritmů. Apple si však stál za svým – žádné algoritmy nepřicházejí v úvahu.

Roger Rosner, který má na starosti aplikace a zároveň dohlíží na Apple News, pevné rozhodnutí popsal takto: „Jsme zodpovědní za to, jaké informace poskytneme. Proto nechceme z našich zpráv udělat místo plné chaosu.“

Rozjezd

Jak to ale chtěl Apple dokázat? V roce 2015 dal dohromady tým reportérů, které přebral z deníků jako jsou Times, Journal, CNN nebo Bleacher Report. Jako editora vybral Lauren Kern, vycházející hvězdu z New York Magazine. Měla za sebou reportáže se zpověďmi žen, které obvinily Billa Cosbyho ze znásilnění. Podrobnou reportáž přinesla i v případu ředitele Fox News, Rogera Ailese.

Přátelé a bývalí kolegové o ní říkají, že byla vždy zapálená do dvou věcí – svého syna a své práce. Její práce aktuálně zahrnuje dohled nad týmem 30 reportérů v Sydney, Londýně, New Yorku a Silicon Valley. Všichni tráví čas tím, že sledují online zprávy z celého světa a vypíchnou až 200 témat denně, které by mohly obsadit hlavní zprávy. Z těch vyberou nakonec pět hlavních, které se zobrazí na úvodní obrazovce.

Sama říká: „Snažíme se vybírat především přesné zprávy. Přesnost je pro nás důležitější než rychlost.“ Jako příklad opačného přístupu popsala situaci po střelbě na hráčském turnaji v Jacksonville v srpnu letošního roku. Všechna média včetně Facebooku, Google Zpráv a Twitteru zmínila, že 24letý střelec nenáviděl prezidenta Donalda Trumpa. Tato drobnost pomáhala ve velkém měřítku sdílení a proklikům.

V Apple News/Zprávách se ale rozhodli tento detail neuvést, protože nebyl 100% ověřený. „Po každém masovém střílení nebo jiné velké události atentátníků se objeví mnohé zkreslené informace. O osobě se říká, že je taková nebo maková, že má určité vyznání, patří k teroristické organizaci nebo že měla problémy v rodině. Ne vždy jsou však takové zprávy pravdivé,“ dodává. Jak se po několika dnech ukázalo, tento detail nebyl pravdivý.

Podobný případ byl i v situaci, kdy ABC News chtěla odvysílat bleskovou zprávu o Robertovi Muellerovi, který vyšetřoval kampaň Donalda Trumpa a její napojení na Rusko. Všechny sociální sítě od Google po Facebook převzaly údajnou zprávu o instruování Michaela Flynna Donaldem Trumpem, aby kontaktoval ruské úřady. ABC News nakonec novinku stáhlo, dokonce suspendovalo Briana Rosse, který ji přednesl. Nebyla pravdivá a investigativní reportér kvůli své chybě přišel o čtyřtýdenní mzdu.

Apple News však s touto zprávou nepřišly. Celý tým jí jednoduše nevěřil. Jedná se o něco, co algoritmus nenaučíte. Jak na to reaguje Lauren Kern? „Prostě to cítíte. Když takovou zprávu čtete a něco vám v ní nesedí, trochu to celé smrdí problémem.“

XR jako flop?

Teď je ideální chvíle na náš příklad s prodeji iPhonu XR ze začátku článku. Po měsíci podobných zpráv si k rozhovoru pro CNET sedl Greg Joswiak, ředitel produktového managementu. Mimochodem řekl, že iPhone XR je „nejoblíbenějším iPhonem každý den od začátku jeho prodeje“.

Sice neznáme přesná prodejní čísla jednotlivých modelů, se kterými se Apple nikdy nechlubil, ale víme aspoň, na čem jsme. Není důvod k tomu, aby Joswiak blafoval o prodejích. Financí má firma tolik, že by dokázala koupit několik zemí, tak je jedno, jestli čtenáři webových deníků budou věřit, že se jednoho modelu prodalo málo nebo hodně. Na kurz akcií taková zpráva nemá velký dopad.

Může jen designérům naznačit cestu, jakým směrem se v dalších letech vydat při návrhu nových modelů. Pokud by teoreticky byl iPhone XR prodejní propadák, museli by se zamyslet, zda neexistuje velká skupina uživatelů preferujících menší telefony. Pak by vyvstala otázka, jak je zaplnit nejnovějšími technologiemi. Anebo, jestli už marketingový tým nenarazil na maximální výšku ceny. Pouze takové otázky si v centrále Apple budou klást.

Je zajímavé, v jaké době se nacházíme. Zpráv je kolem nás mnoho a z toho množství si ještě musíme vybírat, které jsou pravdivé. Skoro, abychom si po přečtení článku udělali vlastní rešerši pravdivosti informací.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *