Apple 13. listopadu představil nové verze všech svých profesionálních aplikací. Konkrétně Final Cut Pro 11, Final Cut Pro for iPad 2.1, Final Cut Camera 1.1 a Logic Pro. Již tradičně spojil představení novinek s konferencí FCP Creative Summit, která právě v listopadu proběhla v Cupertinu. Hlavní novinky se dokonce rychle ukázaly při představení nových Maců s čipem M4. Aktualizace přinesla kromě drobných vylepšení i nové funkce AI, které ukazují na vzrušující budoucnost střihu, kterou Apple Inteligence dokáže zajistit.
Final Cut Pro 11
V desktopové verzi je novinkou číslo jedna Magnetic Mask. Jedním kliknutím vytvoříte masku jakéhokoliv objektu ve videu. Masku můžete použít pro barevné úpravy nebo například odstranění pozadí. Nástroj jsme již důkladně vyzkoušeli a funguje naprosto úchvatně. Vyrovná se, a podle některých YouTuberů i předčí tvorbu masek v ostatních střihových softwarech jako DaVinci Resolve nebo Adobe Premiere. Kapátkem si vyberete, kde chcete v objektu odstranit pozadí, pokud není výběr kompletní, můžete ho doplnit dalšími body označení. Body lze také místa z výběru odstraňovat nebo pomocí štětce dokreslit či odmazat. Referenční výběr se provádí na jednom snímku. Zbytek záběru pak automaticky analyzuje Apple Intelligence.
Druhá velmi mocná funkce je automatický přepis mluveného slova do titulků. Bohužel vás zklamu, aktuálně funguje pouze pro angličtinu a pro tzv. Closed Captions. Co to v praxi znamená? Anglický dialog přepíše velmi dobře, ale výsledný vzhled titulků není úplně půvabný. Closed Captions jsou primárně určeny pro neslyšící, pro strohý přepis textu bez dalších vizuálních vylepšení nebo pro export do textového souboru, který lze využít jako samostatný soubor s titulky pro další služby a aplikace. Nicméně v keynote jsme dostali přislíbeny další jazyky a osobně si troufám říct, že díky rozvoji Apple Intelligence se češtiny dočkáme do 2 let.
Byla přidána také podpora prostorového videa pro Apple Vision Pro. Nyní tedy můžete ve Final Cutu zpracovávat tzv. Spatial Video, a to dokonce bez brýlí od Applu. Videa lze pořídit iPhonem a o správné zobrazení se postarají staré dobré 3D brýle z 90. let s modrým a červeným filtrem pro každé oko. Propojení aplikace s Vision Pro zatím není podporované. Dovolím si drobnou poznámku o 3D obsahu. Již dvakrát za život jsem zažil velký boom 3D filmů a televizí. Ten bohužel pokaždé skončil tak rychle, jako začal, a upřímně nevím, jestli o 3D filmy a videa bude tentokrát zájem výrazně větší. Každopádně nyní díky Final Cut Pro může ve 3D tvořit opravdu každý.
Nové efekty Callout a Picture in Picture umožňují velmi jednoduše zvětšit část videa a vytvořit obraz v obraze. Například pokud tvoříte záznam obrazovky a chcete ji v pravém dolním rohu stále vidět. I když tohoto výsledku bylo možné docílit již s původními nástroji, nové efekty ušetří poměrně hodně kliknutí a nastavování. Přibylo také 5 nových přechodů a možnost schovávat jednotlivé klipy v Browseru. Schování klipů je dobré zejména při tvorbě Multicamů, kdy použité záběry již nepřekáží při střihu.
Final Cut Pro for iPad 2.1
Verze pro iPad nyní podporuje automatické vylepšení obrazu díky funkci Enhance Light and Color, přibyly efekty Callout a Picture in Picture, 5 nových přechodů jako v desktopové verzi, 25 nových skladeb a barevné presety, kterých je aktuálně více než 50. Do nástroje Live Drawing, který umožňuje kreslit animované obrázky do videa, přidali několik nových štětců.
Funkcí, která výrazně zlepší práci na iPadu, je možnost měnit umístění a velikost zobrazení videa v režimu Picture in Picture. Zejména při práci s videi na výšku byl střih na iPadu díky pevnému rozložení nepohodlný – to je nyní minulostí. Apple Pencil Pro nově umí s Final Cutem využít haptickou odezvu. Nové gesto pohodlně umožňuje zvětšovat vertikální zobrazení klipů v časové ose, vylepšili podporu SDR, HDR, RAW a Log barevných profilů a podporu projektů s vysokým počtem snímků za sekundu (90, 100, 120 fps).
Final Cut Camera 1.1
Zde Apple přináší drobná vylepšení a opravu chyb ve stabilizaci obrazu. V nové verzi je možné natáčet do Apple Log i v kodeku HEVC (H.265). Tento kodek je oproti ProResu výrazně úspornější co do velikosti dat. Samozřejmě ale výsledek není tak kvalitní. Můžete také aplikovat LUT pro přirozené zobrazení Apple Logu při natáčení a zaznamenávat do 120 snímků za sekundu na iPhonu 16 Pro. Posledním vylepšením je nový indikátor horizontu. Aplikace Final Cut Camera je po aktualizaci velmi schopná a zvládne obsloužit celou řadu profesionálů. Osobně bych ještě uvítal možnost záznamu do úspornější varianty ProResu LT.
Produkce Apple Fitness+
Jednou ze zajímavostí z FCP Creative Summit bylo nakouknutí pod pokličku produkce služby Fitness+. Ta bohužel není pro Česko dostupná, ale jedná se o službu, která pravidelně servíruje cvičební videa do vašich zařízení Apple. Zajímavé je, že celá postprodukce je kompletně prováděna ve Final Cut Pro. No a čísla, která zde ukázali, jsou extrémní.
Každý týden zaznamenají 150 hodin záznamu ve 4K, vydají 14 hodin finálně zpracovaných videí – to je více než 35 různých cvičení týdně. Za 4 roky zveřejnili přes 58 000 prvků obsahu (videa, náhledové obrázky, fotky apod.) a každý rok zveřejní 3 petabyty dat. A naprosto překvapující je efektivita postprodukce. Při finální kontrole před zveřejněním je vráceno zpět pouze 0,02 % výsledného obsahu. Takže ano, minimálně víme, že samotný Apple aktivně a efektivně používá právě Final Cut Pro.
Co očekáváme v roce 2025?
Jestli se trefím přesně do roku 2025, to nevím, ale již nyní mohu říct, že Apple Intelligence je a bude klíčovou součástí Final Cut Pro. Funkce z desktopové verze se dostanou i na iPad. Pro přepis mluveného slova dostaneme více jazyků (snad i češtinu). Očekávám možnost automatické tvorby animovaných titulků do videa. Tzv. text based editing na základě přepsaného textu bych si velmi přál. Generování videí pomocí AI, generování hudby a možná i mluveného slova, vše integrováno do FCP. Apple Intelligence otevírá nové dveře, zatím neznámo kam.