„Designed with instinct, to bring joy back to the everyday. Through the Glyph Interface, a perfected OS and exceptional dual camera. All startlingly fast.“ Tak prezentuje svůj nový telefon britská firma Nothing. Jsme svědky zrodu něčeho nového anebo kolem nás pluje další bublina, která za pár měsíců splaskne?
Pokud nežijete v jeskyni nebo někde na samotě u lesa, bez přístupu k internetu, pravděpodobně jste zaregistrovali zprávy o firmě nesoucí jméno Nothing. Zvláštní jméno. Nutno ale uznat, že člověku zůstane v paměti. Nothing Technology Company je britská firma, za kterou stojí Carl Pei. Pokud vám toto jméno nic neříká, tak vězte, že Carl je jedním ze zakladatelů dnes již úspěšné značky OnePlus. Firma Nothing byla založena v říjnu 2020 a od ledna 2021 se o ní mluví téměř neustále. Do dnešního dne firma vybrala od investorů, mezi kterými je i několik zvučných jmen, přes 140 milionů amerických dolarů a uvedla na trh první dva produkty. Úplně prvním byla, celkem netradičně, bezdrátová sluchátka Ear (1). V březnu letošního roku Carl Pei představil první smartphone, který nese jméno Phone (1).
Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.
Čtete správně. A pokud vám ta jména přijdou zvláštní, pak vězte, že prostě zapadají do celkové filozofie firmy. A čísla v závorkách označují generaci daného produktu. Je to jednoduché, přímočaré a mně se to líbí.
Filozofie Nothing je postavena na odstranění bariér v technologickém světě. Zjednodušení technologií pro nás všechny. Vytvoření ekosystému zařízení (a služeb?), která spolu budou komunikovat bez jakýchkoliv komplikací a budou tak maximálně uživatelsky přívětivá. Že vám to něco připomíná? I mně. Nothing, dle mého názoru, chce být Applem ve světě Androidů. Je na tom něco špatného? Řekl bych, že ne. Naopak takovou iniciativu vítám a budu nadále sledovat, jak se firmě bude dařit tuto filozofii naplňovat.
Tady si trochu odbočím, protože ekosystém Apple je nám tady v iPure dobře znám a budu-li trochu záškodničit z temné strany Síly, tak už není tak jednoduchý a přímočarý, jak býval a ne vždy funguje na 100 %, jak bych od něj očekával. Na druhé straně pak stojí ekosystém Samsung, který se v mnoha ohledech od toho Apple neliší, v některých ohledech je mnohem širší, ale také nefunguje na 100 %. Bude Nothing díky jinému přístupu lepší volbou? Nebo půjde o dostupnější variantu pro více lidí? Těžko v tuhle chvíli říct, ale rozhodně stojí za to úsilí tohoto nováčka sledovat.
Nothing sleduji od samého začátku a byl jsem celkem skeptický. Nejen kvůli těm silným prohlášením, která jsem popsal výše a která si můžete detailně přečíst na jejich webových stránkách. Něco podobného jsme viděli už vícekrát a nikomu se zatím nepovedlo Apple napodobit. Ale také vzhledem k tomu, že Carl Pei odkoupil firmu a značku Essential, za kterou stál Andy Rubin, tvůrce Androidu, ale tahle jeho nová firma bohužel skončila fiaskem. Nicméně Carl Pei a jeho tým šli dál, povedlo se jim, minimálně v tech světě, vytvořit kolem nového brandu celkem solidní hype, který nabral na intenzitě právě poté, co se objevil Phone (1). iPhone <> Phone (1). Podobnost čistě náhodná?
Sluchátka Ear (1) přeskočíme. Zatím. Nenacházím na nich kromě neotřelého designu nic zajímavého. Ale možná se jen pletu, musím je rozhodně vyzkoušet. Upřímně, pokud pominu design, ani Phone (1) mě zpočátku nijak nezaujal. Jde o telefon střední třídy, s průměrnými parametry a OS Nothing, který stojí na Androidu a upravuje ho jen lehce. Tu a tam nějaká funkce navrch oproti čistému Androidu. Tu a tam retro nádech ve stylu designového jazyka Nothing. Co Phone (1) opravdu odlišuje je zadní strana. Zepředu a ze stran vypadá jako poslední iPhony a upřímně, když ho mám v ruce, mám pocit, jako bych držel větší iPhone 13 v provedení Starlight.
Nicméně na zádech se odehrává to podstatné. Pod krycím sklem Gorilla Glass totiž vidíte „střeva“ telefonu. Buď v bílém, nebo černém provedení. A ačkoliv mám rád pestré barvy, volba jen bílé a černé je mi v případě Nothing velmi sympatická. Jakékoli jiné barvy by mi neseděly k jejich filozofii. Je to trochu jin a jang.
Vnitřek telefonu, který je vidět, je samozřejmě značně upravený, aby vypadal hezky. Viditelné komponenty, jako cívka bezdrátového nabíjení (Phone (1) umí i reverzní) a další, jsou doplněny o sadu LED produkující světelné efekty, kterým Nothing říká Glyphs. Pitomost? To jsem si taky myslel, ale mýlil jsem se.
Vzpomínáte na notifikační diody například u komunikátorů BlackBerry? Nebo nálepky, které jsme si my starší lepili na Nokie, a když telefon přijímal signál (hovor nebo SMS), nálepky začaly zběsile blikat? Glyphs dělají v podstatě to samé. Jde primárně o notifikační funkci. Ke každému Glyphu je vytvořen i speciální retro zvuk, ať už vyzvánění nebo upozornění na notifikace z aplikací. V telefonu jich je celkem 20 a další by postupně měly přibývat.
Glyphy můžete přiřadit jak k jednotlivým kontaktům, tak i aplikacím. Co mě baví o něco více je Flip to Glyph. Když telefon položím displejem dolů, diody na zádech dvakrát bliknou a dají mi tak vědět, že veškeré zvuky jsou ztlumené a telefon notifikuje jen vizuálně. No a poslední drobností, ale to už je vyložené gimmick, je Music Visualization. Jakmile máte toto zapnuté, telefon bliká do rytmu jakékoli hudby, která je slyšet z jeho stereo repráků. Reels nebo Tik Tok videa, Spotify, prostě cokoliv – a telefon bliká. Tohle je vyloženě pitomost, ale mě fakt baví a baví mě, jak na to lidi v MHD nechápavě koukají. 😊
Diody ve formě obráceného vykřičníku jsou i nad konektorem USB-C. A když telefon připojíte k nabíječce, indikují, jak je baterie nabitá. Po chvíli tedy zhasnou, ale stačí stisknout některé tlačítko na boku nebo poklepat na záda telefonu a zase se rozsvítí. Drobnost, ale milá.
Phone (1) se začal prodávat v červenci na vybraných trzích. V prvním kroku jen v Londýně, ve speciálním obchodě ve tvaru červené buňky. A věřte nebo ne, v den zahájení prodeje tam stála fronta jak na iPhone a bylo rychle vyprodáno. V dalším kroku Nothing uvedla svůj telefon na více jak 40 trhů. Zajímavé je, že v ČR je telefon dostupný prostřednictvím třech prodejců a aktuálně jsou u všech modely s nižší pamětí RAM a interní pamětí skladem, takže Phone (1) můžete mít hned.
Překvapení nastalo, když Nothing ohlásila, že do USA se tento kousek zatím nepodívá, což zvedlo vlnu nevole a zklamání, minimálně mezi tech novináři a nadšenci. Nicméně bez FCC certifikace to nelze, tak se za oceánem dočkáme třeba druhé generace.
Představení telefonu mě úplně minulo. Novinku jsem zaregistroval až s odstupem, což ale asi nevadí. Na start prodeje jsem byl v Čechách, a byť mě telefon zaujal, původně jsem o něm vůbec neuvažoval. Pak jsem si ale všiml, že ho testují i za oceánem. Konkrétně moji oblíbenci MKBHD a Mr. Mobile. Nakonec jsem si pustil recenzi od The Verge a řekl jsem si, že tohle prostě musím zkusit. Měl jsem štěstí, protože telefon mi dorazil, respektive jsem si ho v Holešovicích vyzvedl jen pár dnů poté, co jsem ho předobjednal. Ještě dnes v různých diskuzích, nejen na Redditu, narážím na lidi, kteří na svoji objednávku čekají týdny. Těžko v dnešní době říct, jestli jsou zpoždění dána tak velkým zájmem nebo stále přetrvávajícími problémy ve výrobě a logistice.
Po vybalení z hodně minimalistické krabičky mi telefon okamžitě padl do oka. V ruce působí mnohem lépe než na fotkách a i na těch je zajímavý. Volil jsem bílou variantu, která se mi mnohem víc líbí a hlavně mi hodně připomíná iPhone. Strašně těžko se mi to vysvětluje, ale Phone (1) na mě opravdu působí jako návrat ke kořenům. Cosi jako čistá esence telefonu bez kudrlinek a zbytečných nesmyslů okolo. Když jej srovnám se Samsungem S22 Ultra, na kterém mám nalepený Something skin od dbrand (dělá se i pro iPhone 13, 13 Pro, 13 Pro Max), je Nothing prostě jiný. Jednoduchý, čistý. Opravdu hodně mi připomíná iPhone před pár lety.
Může tohle být do budoucna část úspěchu? Telefon, který si na nic nehraje. Filozofie zjednodušení dnešního přetechnizovaného světa pro běžné uživatele. Komu je Phone (1) vlastně určen? S cenou začínající na 12 tisících korunách v podstatě komukoli, kdo chce slušně vybavený telefon střední třídy někde mezi 10 a 15 tisíci a zároveň by chtěl něco jiného, než na co běžně narazí v obchodech.
Testoval jsem teď o něco levnější telefon od POCO, který nebyl špatný, ale volil bych raději Nothing. Mám zkušenost s telefony BLU, které nabízejí skvělý poměr cena/výkon, ale opět bych volil Nothing. Když se podívám na Google Pixel 6 a 6a, zase bych raději sáhl po Nothing. To samé mohu říct o telefonech řady A od Samsungu. A když se podívám dále na nabídku českého trhu a telefony od Xiaomi, Realme, Huawei a další v této cenové relaci, jsem si na 99 % jistý, že bych raději volil Nothing. Ale to jsme ve světě Androidu.
Pokud se podívám do světa Apple, iPhone SE 2022 cenově odpovídá, ale rozměry a parametry míří na jiné uživatele. Takže odpovídá spíše iPhone 11 nebo 12. Volil bych ten nebo Nothing? To už těžko říct, protože se dostávám na rozcestí volby různých OS a to už není tak jednoduché.
Nicméně, má Nothing šanci stát se Applem světa Androidu? Pokud Carl Pai a jeho tým neudělají vyloženě nesmyslný krok vedle a budou se držet nastavené filozofie, tak dost dobře je to možné. Čistý design, čistý Android, dostatečný výkon, relativně kvalitní fotoaparáty (které logicky na špičku od Applu nebo Samsungu nedosáhnou) a jakýsi punc novoty, exkluzivity a jiného přístupu se zdají být velmi zajímavým mixem pro celkem rozmanitou cílovou skupinu.
Nemyslím si, že by Nothing způsobil odliv zákazníků Apple, a nemyslím si, že by Phone (1) jakkoli výrazně zatopil i výrobcům telefonů s Androidem. Ale je dost dobře možné, že s příchodem druhé generace budeme svědky ještě výraznějšího hypu a podstatně vyšších prodejů. A za pár let budeme na tento začátek vzpomínat, až bude mít Nothing své červené plastové obchody všude po světě. Anebo taky ne a nebude trvat dlouho a na Nothing a jejich zajímavý telefon se světelnou show na zádech si nikdo ani nevzpomene. Já budu u toho a další vývoj budu pro vás sledovat.