Příběh ztraceného videa

Video

K vánočnímu času patří neodmyslitelně pohádky a romantické příběhy s dobrým koncem. Já pro vás mám jeden velmi poučný příběh ze života, který nakonec díky technické podpoře Applu také skončil šťastně, přestože to tak už skoro nevypadalo. Ale vezměme to popořádku.

Kovářova kobyla… Ano, zálohování je důležité. Snad už tisíckrát jsem na kurzech, ve videích, na webinářích či při kontaktu s klienty vysvětloval, jak důležité je zálohování. Ať se budeme bavit o HW nebo SW, je to stejné. Otázka nezní, jestli se to rozbije, ale kdy se to rozbije. Sebelepší produkty, programy, aplikace či služby zákonitě jednou udělají chybu a je jen na vás, zda budete připraveni nebo budete zoufalí.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

Samozřejmě, zálohování nepodceňuji, znám pořekadlo o kovářově kobyle. Takže všechna důležitá data, fotografie i videa synchronizuji na iCloud. Mám tak jednu automatickou vzdálenou zálohu na serverech Applu. Zároveň všechna data stahuji do svého počítače, nepoužívám optimalizaci úložiště a díky tomu je počítač úložištěm číslo dva a třetím v pořadí je Time Capsule, síťový disk od Applu, kam se celý počítač rozdílně zálohuje, takže zde mám možnost jít i několik měsíců do historie.

Video

Zažil jsem mnoho velmi zoufalých pokusů o obnovování dat u klientů, takže výše popsaný mechanismus fungující zcela automatizovaně doplňuji cca jednou za měsíc ručně provedenou zálohou domovské složky na externí disk, který jinak není připojen k počítači. Tím eliminuji rizika spojená se selháním SW a zálohovacích mechanismů.

Zní to celé zbytečně komplikovaně a přehnaně paranoicky? Kéž by tomu tak bylo. Každý plán má své slabé místo.

Připraven na vše

První slabinou mé zálohovací strategie je časté cestování, při kterém mohu být i dva až tři týdny mimo svou domácí WiFi. V té době sice Time Machine průběžně schraňuje změny v počítači, ale nemá přístup k Time Capsuli, takže zůstávají v notebooku. Pokud by se s ním v té době něco stalo, musím spoléhat na cloud nebo na starší zálohy. O tomto riziku vím a jsem s ním smířen.

Ještě horší je situace, kdy cestuji do země, která je tak málo civilizovaná, že nenabízí ani spolehlivou a dostatečně rychlou WiFi, která by umožňovala synchronizaci s iCloudem. I o tomto riziku jsem věděl, ale považoval jsem jej za zcela zanedbatelné. Do podobných zemí jezdím maximálně jednou ročně a stejně alespoň jednou týdně se nějaká rozumná WiFi naskytne, takže čeho se bát. Nejsem přece paranoik.

A tak jsem výše popsaným způsobem zálohoval skoro 6 let bez problémů. Přežil několik ztrát zařízení či jejich poškození. Nezaskočil mě ani nespočet omylem smazaných či přepsaných souborů, které jsem úspěšně obnovil. Vše bez ztráty květinky až do letošního podzimu.
Tak dlouho se chodí se džbánem…

Video

Jak správně tušíte, došlo na nejhorší. Vrátil jsem se z dvoutýdenního safari v Namibii, kde bylo absolutně nádherně a zdánlivě vše v pohodě. Na většině ubytování byla nějaká WiFi, a i když většinou pomalá či s datovým limitem, dařilo se fungovat a synchronizovat s iCloudem. Tedy aspoň počítač. iPhone se sice zálohoval, ale knihovna fotografií na iCloudu ne, protože jsem průběžně natáčel až hodinová videa, a tak obrovské soubory prostě po místní WiFi ne a ne prolézt. Takže něco na cloudu bylo a něco ne. Moc jsem to neřešil, protože jsem si říkal, že vše se srovná po příjezdu domů.

Jde se stříhat…

Když jsem se vrátil domů do civilizace, začalo klasické kolečko. Vše zazálohovat, sesynchronizovat, aktualizovat atd. Mám 500megabitový internet, takže jsem zvyklý, že je všechno hned. Tak jsem odklikal stahování nové verze iOS na iPhone, nové verze macOS na Macu i všech aplikací. Stroje si tiše předly a postupně tahaly GB dat a já se začal nudit. Rozhodl jsem se, že zatím postříhám nové video a abych nemusel čekat na cloud, tak jsem si ho nechal poslat z iPhone do Macu AirDropem a šel si udělat kávu.

Když jsem se vrátil, na iPhone zrovna vyskočil dotaz, zda se může resetovat, aby se aktivovala nová verze iOS. Bezmyšlenkovitě jsem odklikl restart. Na AirDrop jsem vůbec nemyslel. Mezi tím se dotáhl i nový macOS a Mac se také restartoval. Pořád pohoda. Když naběhl iPhone, tak jsem šel dělat pořádek v knihovně fotografií a kýžené video jsem smazal, protože jsem žil v přesvědčení, že se před chvilkou přeneslo do Macu. Po smazání asi 600 fotografií jsem vysypal koš knihovny fotografií, místo se vždycky hodí, sedl k Macu a orosil se. Ve Stahování video nebylo.

Hledání ztraceného syna

Ve Složce stahování nebylo po videu ani stopy. Dle všeho se AirDrop přerušil instalací nové verze iOS, což je celkem pochopitelné. V iPhonu také už nebylo, protože jsem ho tam právě smazal a vysypal koš. Na iCloudu už také nebylo, protože můj rychlý internet stihl pohodlně přenést informaci o vysypání koše. V Time Machine záloze video také nebylo, protože se ještě nestihlo přenést do počítače, a tudíž nemělo šanci být v záloze. Takže jsem chvíli panikařil, že je navždy ztraceno.

V podobných situacích je nejdůležitější se uklidnit a začít postupovat systematicky. Nejprve jsem vypnul internet a zkontroloval všechna svá zařízení, zda někde náhodou video ještě není. Nebylo. Zkontroloval jsem knihovnu fotografií na všech zařízeních i na iCloud.com – taky nic. Zálohy byly pase, ale stejně jsem je pro jistotu zkontroloval. Také nic.

Video

Můj promyšlený zálohovací plán selhal, a to video jsem opravdu potřeboval.

Pomoc shůry

Naštěstí na iCloud nejsme sami, je zde technická podpora Applu. Vím, že Apple zálohuje i smazaná data právě pro tyto případy, takže nezbylo než se obrátit na odbornou pomoc. Na www.apple.cz jsem si v sekci podpory objednal hovor od technické podpory. Během asi 8 minut mi zavolal technik, který se představil jako Pavel. Vysvětlil jsem mu svůj problém a on se mnou podle manuálu začal procházet nacvičený tělocvik. Zhruba 30 minut jsem s ním musel kontrolovat vše, co jsem předtím už zkontroloval, ale říkal jsem si, že víc hlav víc ví. Po půl hodince dotazů typu „opravdu jste se podíval do koše“ mě Pavel překvapil tvrzením, že jsme prošli všechny možnosti a video je navždy ztraceno.

To byl okamžik, kdy mi došla veškerá má trpělivost a trochu asertivněji jsem mu zopakoval, že od začátku vím, jak se věci mají a že jediné, co po něm chci, je spuštění obnovy smazaných dat z knihovny fotografií na iCloud, které na serverové straně může udělat Apple, ale nemůže ho vyvolat uživatel sám. Po chvilce ticha mi Pavel nabídl, že mě přepojí na pokročilou technickou podporu. Souhlasil jsem.

Po necelých 2 minutách se ozval Karel z vyšší technické podpory a najednou bylo vše jinak. Zeptal se mě, jestli jsem vše zkontroloval a mám zazálohovaný aktuální stav. Odpověděl jsem, že ano, načež mi potvrdil, že právě spustil obnovu. Apple sice neumí obnovit konkrétní soubor, protože do vašich dat nevidí, ale umí do vašeho koše v knihovně fotografií vrátit soubory, která jste vysypali a jsou v zálohách.

Video

Během necelých 30 minut se mi v koši knihovny fotografií objevilo asi 6000 souborů a mezi nimi i kýžené video. To jsem obnovil a koš opět celý vysypal. ZACHRÁNĚNO!

Ponaučení

Každý dobrý příběh má své ponaučení. Z mého příběhu jich plyne hned několik:

  • Ano, opravdu se to jednou rozbije a pokud ne, chybu uděláte vy sami.
  • Ano, opravdu byste měli počítat i s tím nejméně pravděpodobným scénářem.
  • Ano, dělat několik věcí najednou není dobrý nápad.
  • Ano, technická podpora umí zachránit vaše data, i když na to nelze 100% spoléhat.
  • Ano, je důležité se nenechat odbýt, protože ne každý na technické podpoře umí vše.

Komentářů:

  1. Dobrý den,
    v první řadě bych Vám chtěl poděkovat za skvělý tip. Takový problém jsem zatím naštěstí řešit nemusel, ale je fajn vědět, že je tu taková možnost ze strany Applu. Tím se dostávám ke své otázce; Nevíte po jak dlouhou dobu je Apple schopen takto „smazané“ fotky obnovit? A zda se jedná pouze o fotografie a videa nebo je schopen pracovat i s jinými daty na iCloudu? Zmínil jste se, že Vám bylo obnoveno 6000 fotografií popř. videí, což je působivé. Děkuji za reakci.
    S přáním hezkého dne,
    Petr Šmíd

  2. Limit iCloud a smazaný přístroj před servisem napsal:

    Neexistuje nějaká podobná možnost ze strany Applu, když je úložiště iCloud plné? Jako že by se data nahrávala na iCloud do nějaké uživatelsky nepřístupné části po dosazení limitu, a ze které by je Apple byl schopen vrátit zpět po dokoupení většího prostoru.

    Stala se nám nemilá věc, že se potkalo dosažení limitu a porucha iPhone v jeden čas. Servisní technik zkontroloval, že vše je zazálohované na iCloud a přístroj smazal. Až později jsme zjistili, že několik dnů zahraniční dovolené je pryč, právě z důvodu dosažení limitu iCloudu. Byla jen ve smazaném přístroji.

    Díky, David

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *