Etika chování na sociálních sítích

Facebook je jako veřejná nástěnka na náměstí. „Cokoliv tam umístíš, může si každý přečíst.“ Tyhle dvě věty jsem říkal spolužákům ve škole, když jsme si zakládali první Facebook profily. A platí to dodnes. Myslím si, že je více než na místě dodržovat na sociálních sítích nějaký nepsaný kodex etického chování. Při neuváženém jednání nám mohou sociální sítě pěkně zkomplikovat život.


Pokud se naopak naučíte využívat potenciál sociálních sítích naplno, mohou vám pomoci budovat obchodní příležitosti, najít životního partnera nebo načerpat nějakou inspiraci. Každá síť má svá specifika, zaměření, a i další využití. Jinak píšu příspěvky na Twitter a jinak na Instagram či Facebook. Profil na sítích je jako naše vizitka a okolí si z něj dělá obrázek o našem chování, zájmech či emocích. Schválně se zkuste s odstupem podívat na své profily z pohledu neznámého člověka, který o vás vůbec nic neví. Co se dle vašich statusů a fotek asi dozví?

Pojďme se podívat na jednotlivé sociální sítě, na jejich zvláštnosti, využití a z toho odvozená pravidla (ne)správného chování.

Facebook

„Podíváme se, zda je na Facebooku,“ je typická věta jakéhokoliv uživatele, když chce zjistit něco o druhém člověku. „Jsi na Facebooku?“ Kdo by nebyl, i když v poslední době znám spousty lidí, kteří tuto nejoblíbenější síť z různých důvodů opustili. Facebook je skvělý na udržování vztahů s lidmi, se kterými nemáme možnost se vidět. Mám zde hned několik přátel, kteří žijí v zahraničí.



Na Facebooku sdílíme nahodilé momenty z našeho života, fotografie, vyjadřujeme zde své názory a také emoce. Právě u toho bych se na chvíli zastavil. Někteří uživatelé používají Facebook jako zpovědní vrbu a vše na sebe prásknou. Často jde o hluboké zážitky z osobního života, vztahy, ale i úspěchy. Myslím si, že je dobré vždy přemýšlet o důsledcích takového statusu. V první okamžik nám to jistě pomůže, ulevíme si, ale za týden, za měsíc? Opět si představte vašeho potenciálního zaměstnavatele nebo partnera, který si takové příspěvky čte a dělá si o vás obrázek.

Opačným případem jsou naše názory. Ty jistě na Facebook patří, ale v posledních letech i zde vidím spousty extrémů. Často jde o příspěvky s rasovým podtextem, urážky, nadávky nebo jiné osočování. Není výjimkou, že takových příspěvků si všímá i policie a při případném vyšetřování jsou to regulérní důkazy o vašem činu. Vzpomeňte si na kauzu z jedné základní školy, která zveřejnila fotku svých prvňáčků a lidé pod ní vyjádřili své extremistické názory. I tohle je dnešní Facebook.

Někteří uživatelé na Facebooku jsou sběrači lajků. Každou vteřinu kontrolují svůj status a oznámení, zda není něco nového. V takových případech se z toho může velmi snadno stát závislost. Hodně uživatelů také věří, že jsou tak oblíbení, kolik mají přátel. Z toho důvodu si do svých profilů přidávají lidi, které v životě neviděli. A to jen proto, že nám je Facebook nabízí jako přátele přátel. Výsledkem je zahlcená nástěnka od neznámých lidí. Pokud však budujete firmu nebo startujete nějaký projekt, může to být zajímavá možnost, jak získat nový okruh potenciálních zákazníků nebo fanoušků. Proto rozhodně rozlišujte mezi soukromým a pracovním profilem.

Lidé na Facebook přidávají své fotografie z dovolené, dětí, rodiny nebo i postelové scény. Zkuste si představit, že pak druhý den jdete na pracovní pohovor a váš budoucí zaměstnavatel vše viděl. Ano, někomu se to může líbit, ale co když ne? A vy kvůli tomu přijdete o práci snů. Ono to nemusí být hned teď, ale je potřeba si uvědomit, že za sebou zanecháváme digitální stopu. Fotky a příspěvky na Facebooku nás s nadsázkou přežijí.

I já v poslední době hodně polemizuji nad tím, zda je vhodné dávat na Facebook fotky svých dětí. Jasně, dělá to každý a nikdy bych tam nedal nějakou nevhodnou fotku, například když se sprchují. Uvědomuji si, že za pár let se zpětně ke všem fotkám snadno dostanou a rozhodně nebudou dvakrát jásat, až takové fotky uvidí jejich vrstevníci. Ani mně by to nebylo příjemné. Na Facebooku se chovám tak, jako bych byl skutečně v přítomnosti svých kamarádů, ale zároveň na veřejnosti. Nechci ze sebe dělat někoho, kým nejsem.

Twitter

Moje nejoblíbenější sociální síť. Twitter není Facebook. Pro mě je to primární zdroj toho, co se děje ve světě. Sleduji zde konkrétní uživatele či osobnosti, které většinou neznám osobně. Zajímají mě jejich názory, myšlenky nebo odkazy, které sdílí. Během dne prakticky vůbec nechodím na žádné zpravodajské portály. To, co chci sledovat, vidím právě na Twitteru. Z toho důvodu tvrdím, že Twitter je jako malá osobní zahrádka, o kterou je potřeba řádně pečovat. Udržuji si i určitý počet lidí, které stíhám sledovat. Rozhodně nechci číst něco, co mě nezajímá nebo nějak obtěžuje.

Líbí se mi, že mohu sledovat konkrétní osobnosti, například Tima Cooka, Donalda Trumpa, zajímavé umělce nebo významné osobnosti či novináře. Díky tomu jsem u zdroje informací. Když se něco důležitého ve světě stane, ať už pozitivního či negativního, vím, že se to na Twitteru dozvím zpravidla dříve než v běžných médiích. Zároveň mám Twitter tematicky zaměřený. Sleduji zde všechny důležité osobnosti ze světa Apple. Co mě nezajímá, jednoduše nesleduji. Proč ztrácet čas čtením příspěvků, které můj život nijak neobohatí.

Pokud jde o pravidla chování na Twitteru, chci vás plně odkázat na výjimečný článek Pravidla Twíťárny od Honzy Martínka. Naleznete 50+1 pravidel pro Twitter. Dodnes se tím snažím řídit, ač jsem si něco upravil dle svého. Když tohle zvládnete, máte vyhráno. Nezapomeňte, že pokud chcete na Twitteru vyniknout, je fajn se zaměřit na jednu konkrétní oblast a o té psát. Nikdo však neříká, že nemůžete jen pasivně konzumovat a za svůj život nenapsat jediný příspěvek.

Instagram

Obrázková sociální síť – to je Instagram. Je hrozně zajímavé, jaký vztah k této síti mám. Bylo období, kdy jsem Instagram doslova nenáviděl a nechtěl ho používat. Aktuálně mu zase přicházím na chuť, a to především díky Stories. Líbí se mi krátké příspěvky ze života lidí, které znám a zajímají mě. Hodně se také mluví o monetizaci Instagramu, což se v českých podmínkách daří nejlépe Leoši Marešovi. Ten si za jeden příspěvek účtuje až několik desítek tisíc korun. Není divu, jeho dosah je hodně velký.

V případě Instagramu se snažím dodržovat podobná pravidla jako jinde. Přemýšlím nad tím, jaké fotky sdílím a co je jejich obsahem. Snažím se nějak profilovat, tedy zaměřit se na jednu oblast. Všimněte si, že jsou profily, na kterých naleznete například jen jídlo, nebo krajiny, portréty lidí či street fotografie.



Základním pravidlem Instagramu je pak věta: Nahrávejte a sdílejte jen fotografie a videa, která jsou vaše. Buďte autentický a nesdílejte fotky stažené z internetu. Ostatně on by se klidně mohl ozvat i autor a chtít po vás nějakou kompenzaci.

Zkušení instagramisté pak tvrdí, že škodí, pokud přidáváte příliš selfie fotografií. Podobné je to i s textem. Přemýšlejte, kolik toho napíšete a kolik hashtagů použijete. Opravdu se neobejdete bez hashtagu #cuteboy?

Hesla a zabezpečení

Samostatnou kapitolou nejen pro všechny sociální sítě jsou hesla. Asi nemusím říkat, že byste s nikým hesla neměli sdílet. Ani se svým partnerem. Nikdy nevíte, co se může přihodit a vše je založeno na důvěře. Asi jste už někdy viděli, jak to vypadá, když se někdo dostane do vašeho profilu a začne tam řádit. O to horší to je, když tam máte uložené cenné osobní údaje nebo čísla kreditních karet.



Také doporučuji využívat dvoufaktorové ověření, pokud ho daná služba nabízí. Používejte silná hesla, náhodné kombinace písmen, číslic a znaků. Ty si pak následně uložte na bezpečné místo – Klíčenka od Applu nebo 1Password. O tvorbě hesel a jejich správě se budeme věnovat v samostatném článku v některém z následujících iPure magazínů.

Buďte obezřetní

Naletět na internetu může každý. Krádeže, podvody nebo ztráta identity jsou dnes bohužel celkem běžná věc. Můžete se toho vyvarovat, když budete uvažovat a jednat s ledovým klidem. Přemýšlejte, co sdílíte s ostatními. Vždy si vzpomeňte, že je to stejné, jako kdybyste to napsali na nástěnku obecního úřadu. Svůj profil také můžete uzamknout. Možnosti jsou, jen je potřeba se jim věnovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *