Dělám, co mě baví, a práce je mým koníčkem, říká Marek Niessner

Marek Niessner

Marek Niessner – editor ve Final Cut Pro X a fotograf, kterého možná znáte díky spolupráci s Petrem Márou. Jeho tvorbu sleduji již dlouhou dobu. V rozhovoru jsem se ho zeptal na jeho aktuální projekty, práci a samozřejmě workflow.

Marku, tvé tvorby jsem si poprvé všiml, když jsi spolupracoval s Petrem Márou. Jak jsi se ke stříhání a tvorbě videí dostal?

To je velmi častá otázka, asi před 6 lety jsem si koupil první kameru GoPro, protože jsem chtěl, aby můj syn měl vzpomínky ve formě videa, ne jen fotek. Já si strašně rád prohlížím alba s fotkami, ale podle mě jsou méně vypovídající než video, do kterého dostaneš mnohem více emocí. Takže můj start byl na GoPro Hero 3 a stříhal jsem v GoPro Studiu.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

Chápu správně, že aktuálně funguješ na volné noze? Můžeš prozradit nějaké projekty, na kterých pracuješ.

Pracuji „na IČO“, ale jsem nyní pod smlouvou u značky Mana™, kde jsem na pozici Head of Digital Production, mám na starosti videa a celou digitální produkci. Každopádně nabídky na spolupráce mi chodí velmi často, snažím se vždy si vybírat jen to, o čem vím, že mě bude bavit a dle toho taky odvedu svou práci a jsem nesmírně vděčný za to, že mi to má situace umožňuje.

Marek Niessner

Jaká zařízení používáš? Máš nějaké speciální workflow?

Výbavu jako stativy, slidery apod. mám nyní od Manfrotto, foťáky Sony, gimbal DJI/Zhiyun, doplňky od Peak Design. Mé workflow je strašně easy, snažím se co nejvíce vystačit jen s kamerou. Samozřejmě se to liší podle situace, když natáčím ve studiu a je nutný velký setup nebo někde venku, kde mi stačí gimbal a kamera. V zásadě musím mít v hlavě představu, co chci natočit a pak se toho snažím držet. Co se týká hudby, tak spousta lidí má první v hlavě hudbu, do které točí, já to mám většinou naopak, že první točím a potom hledám hodiny hudbu, se kterou jsem spokojen. Hodně si zakládám na zvukových efektech, které lidi převážně vnímají jen podprahově, ale když si potom pustíš video s efekty reálných zvuků a bez, tak je to neskutečný rozdíl.

Co ty a Apple? Jaké bylo tvé první jablečné zařízení?

Mé první zařízení od Apple byl iPhone 4S, který jsem si koupil i přes to, že všichni ve firmě používali Samsungy, jen šéf měl iPhone a pamatuju si, jak se mi strašně líbila ta kovová konstrukce a to, jak je malý. Snad se Apple k této konstrukci ještě nějak vrátí.

Vím, že stříháš pomocí aplikace Final Cut Pro X. Jak tento software aktuálně vnímáš? Myslíš, že by Apple mohl něco zlepšit? Dokázal by sis představit, že bys stříhal jen na iPadu?

Když mi tenkrát nestačilo GoPro Studio, tak jsem hledal alternativy a jelikož jsem v té době sledoval MKBHD (Marques Brownlee), který právě používal Final Cut, tak jsem se rozhodl pro tuhle variantu. A taky proto, že jsem v té době už měl MacBook Air. Jinak tam vidím velkou výhodu první, sice vyšší, investice, ale potom už nic neplatíš. Pokud se nepletu, některé konkurenční platformy jedou třeba na měsíčních nebo ročních předplatných apod. Jinak za mě jsou všechny tyhle editorské programy velmi podobné a věřím, že každý z nich má své plusy i minusy, takže určitě nikomu nenutím, že Final Cut je to pravé řešení. Myslím si, že Apple by mohl dát do svého portfolia více efektů, přechodů, hudební knihovny apod. Točí se v tom velké peníze a tvůrci to využívají ve velkém. Jen já jsem už v řádech desítek tisíc za tyto doplňky. Na iPadu bych velmi rád stříhal, jelikož tam ten potenciál je velký, ale potřeboval bych na to právě Final Cut, takže prosím Apple, aby udělal FCPX i na iPad, protože ty nové iPady Pro jsou neskutečně krásná zařízení.

Máš nějaké doporučení pro začínající kreativce – stačí pro nahrávání videí iPhone? Nebo nějaká akční kamera? A co software?

Všem, kdo chtějí začít točit nebo fotit, bych doporučil, aby to stavěli hlavně na zábavě. Na tom, že vás tato činnost baví a naplňuje, děláte ji pro radost ať už sobě, nebo ostatním, které právě třeba natáčíte. Pokud tam tohle najdete, tak to tam následně držte co nejvíc a snažte se už jen vylepšovat své skills a vytvářet si svůj podpis. Nikdy to nezačínejte dělat z důvodu toho, že na tom chcete vydělat. Až postupem času proměňte koníček v business, ne naopak. Na začátek je kamera v dnešní době určitě dostačující na chytrých telefonech, popř. GoPro nebo podobných produktech. Záleží, kolik máte financí a co očekáváte od kamery, že bude umět. Software bych doporučoval podle toho, koho sledujete a kým se inspirujete, jelikož hodně tvůrců dělá tutorialy, tak ať se rovnou učíte na stejném programu.

Marek Niessner

Jak vypadá tvůj pracovní den? Předpokládám, že u Final Cutu trávíš hodně času…

Můj pracovní den je převážně cca 80 % za PC, kde vytvářím kontent. V dnešní uspěchané době už se moc nejedná o dlouhá videa, která je nutné točit týdny apod. To, co vyžaduje společnost na sociálních sítích, je 20sekundové video – a co je horší, lidi musíte zaujmout do 4 sekund, jinak swipnou dál. Takže je to velká výzva a přijde mi, že jsou fotky na ústupu a právě proráží tato krátká videa. Takže natočit video už pro mě není tak velkou časovou zátěží, jako ho potom správně editovat. 20sekundové video kolikrát můžu u PC vytvářet x desítek hodin nebo dnů. Záleží, kdy se dostanu do bodu, že já jsem s tím vcelku spokojený (protože když se na to podívám třeba za týden, tak stejně najdu další nápady, jak bych ho vylepšil). Jsem na sebe hodně přísný. A taky je velmi důležité nesedět nad jedním projektem dlouho, jelikož svěží mysl přinese mnohem lepší pohled na věc a víc nápadů, než když si řeknu, že nad tím budu sedět do té doby, než to dodělám.

Používáš aktuálně nějaké zajímavé aplikace pro iOS?

Já se poslední roky dostal do pozice toho, že telefon opravdu používám jako telefon, tzn. volání, SMS, případně sociální sítě. Tudíž aplikace používám jen ty potřebné ke každodennímu životu, jako třeba Citymove (kvůli parkování), Stocard, Livesport apod.

Kdo tě v tvé tvorbě (nahrávání a střih) nejvíce inspiruje? Máš nějakého „guru“?

Když jsem začínal, tak jsem YouTube vnímal převážně jen skrze gameplaye a hudbu. Těch tvůrců tam tolik nebylo, takže se dá říct, že jsem vyrostl právě na již zmíněném MKBHD, Casey Neistat, u kterého jsem propadl vlogům a ty mě následně dostaly k Johnovi Olssonovi a tvůrcům kolem něj. Peter McKinnon mi dal velký náhled zase spíše na technickou stránku. Dá se říct, že od každého jsem si vzal něco, ať už rady, styly, jak co točí, každý má ve svých videích jiné podprahové sdělení. Ze všech těchto lidí jsem si následně utvářel svou identitu. Takže ano, nejsem čistokrevný originál, jsem spíše originál poskládaný z různých stylů od různých tvůrců. Velké díky taky patří právě Petrovi Márovi, který mě naučil s kamerou a dal mi takovou tu školu toho, že mi vše vysvětlil svou řečí a tím, jak používá kamery on. Někdy jsou třeba profi kurzy (pro mě) spíše na škodu, protože je tam velmi mnoho technických věcí a pojmů, které má hlava nepojme. Já si potřebuji nazývat věci jednoduše a po svém, a když jsem třeba dělal kurzy na Final Cut, tak jsem všem na začátku říkal, že tohle je mé workflow a určitě se nemusí shodovat s tím, jak se co má správně dělat.

Marek Niessner

Kde bys chtěl být za 5 let? Jaké máš plány do budoucnosti?

Tohle je zajímavá otázka, protože takhle jsem přemýšlel, když mi třeba bylo dvacet, kdy jsem se díval a snažil se dávat nějaké cíle do budoucna a podobně. Za něčím se pořád vlastně hnát. Dělal jsem 10 let obchodní činnost, kde jsem došel až na pozici obchodního ředitele a vlastně jsem dosáhl téměř toho vrcholu, co jsem chtěl. Potom jsem ale krásně přešel na to, že jsem proměnil své hobby na business a začal jsem spolupracovat s Petrem, který v té době měl asi 10 tisíc odběratelů. Od té doby nemám dlouhodobé cíle, jelikož dělám to, co mě baví a opravdu můžu říct, že má práce je mým koníčkem. Navíc v dnešní době, kdy veškeré vaše plány dokáže ze dne na den rozkopat nějaký virus, tak je to trošku kontraproduktivní se za něčím hnát. Já mám nastavené priority tak, že se snažím užívat si každý den na maximum, abych šel spát spokojený, aby byly spokojené mé děti i okolí, které nějakým způsobem ovlivňuji, zároveň se snažím si udržovat nějakou zálohu, abych věděl, že mám budget na to, když mi třeba komplet odejde auto, když se mi vytopí byt, když se cokoliv stane jako již zmíněný virus apod. Dívám se na svět tak, že nikdo neví, jak dlouho tady bude, ale samozřejmě musíš vždy myslet i na zadní vrátka a mít nějakou jistotu, o kterou se v případě nouze opřeš.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *