Apple 2024 – ohlédnutí za úspěchy

Je tu poslední číslo letošního roku, a tak začneme s ohlédnutím za Apple produkty. Apple již nějakou dobu není firmou malého množství produktů. Pojďme se v tomto miniseriálu podívat za úspěchy i přešlapy a vším mezi tím.

Jestliže mi dřív vadilo, že některé produkty a služby Applu nejsou v Česku k dispozici, tak letošní rok tomu dal skutečně korunu. Nad absencí oficiálního prodeje HomePodů, služby Apple News nebo aplikace Apple Sports by člověk mohl mávnout rukou. Potenciální uživatelský zážitek člověka v Česku je ale výrazně nižší v porovnání se Spojenými státy.

K již tradičním „exkluzivitám“ lze přihodit i dva největší trumfy – Vision Pro a Apple Intelligence. Ano, někdo by mohl namítnout, že v Česku by si Vision Pro koupili tři lidi a Apple Intelligence zaostává za konkurencí. Jde především o princip a je vidět, že i pro tak obrovskou společnost jako Apple je složité pokrýt svými produkty celý svět. Zvlášť když ji do toho občas hodí vidle Evropská komise nebo americké ministerstvo spravedlnosti se svými regulacemi a žalobami.

Rok 2024 rozhodně nenudil a kdo ví, třeba v budoucnu budeme tomuto roku přikládat stejný význam, jako v případě let 2007 nebo 2010, kdy Apple představil první iPhone a iPad. Tak jaký ten rok byl? Pokusím se klíčové produkty a služby rozdělit do čtyř kategorií: jasný úspěch, vysoký standard, přešlap, příslib do budoucna.

Jasný úspěch

V tomto článku se zaměříme na první kategorii. Snažím se zde vypíchnout produkty, jež jdou o kousek dál za vysoký standard, který od Applu uživatelé očekávají. Jsou to produkty, které sklízí dramaticky více pozitivních reakcí a nejsou terčem nadávek či povzdychů. Samozřejmě je potřeba si uvědomit, že žádný produkt na světě se nebude líbit všem a každý si najde i své odpůrce.

Macy s M4

Na úvod této kategorie začnu s produkty, které Apple představil letos jako poslední – Macy s M4. Mac mini, MacBook Pro a iMac se zkrátka povedly. Loňská keynote Scary Fast budila rozpaky, proto rok na to Apple změnil strategii v představení nových Maců a podařilo se mu sklidit úspěch. Museli byste se hodně snažit, abyste našli relevantní negativní hodnocení Macu mini. Neméně dobře si vedou i MacBooky Pro a iMacy, které kromě čipů M4 získaly možnost dokoupení varianty displeje s nanovrstvou. Osobně mě překvapila cena tohoto upgradu, která je ve srovnání s cenami za navýšení SSD nebo sdílené paměti prakticky zadarmo.

Ani nové Macy nejsou zcela bez chyby. Velký prostor pro kritizování nabízí Apple právě ve své cenové politice u navyšování kapacit. Značné množství recenzí tvrdí, že nové Macy jsou skvělé a nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon. Pod podmínkou, že zůstanete u základní konfigurace. Jakmile totiž začnete klikat vyšší kapacitu SSD disku a sdílené paměti, tak se ze skvělého poměru ceny k výkonu stane přesný opak. Naštěstí pro velkou většinu uživatelů je základní konfigurace Maců více než dostatečná. Úložiště u Mac mini a iMaců lze pak dohnat externími SSD disky, které vyjdou výrazně levněji. Tuto možnost máte samozřejmě i u MacBooků, ale u přenosných laptopů nejsou externí disky příliš praktické.

Na pomezí úspěchu a vysokého standardu dávám MacBooky Air s M3. Rozhodujícím faktorem pro zařazení bylo navýšení sdílené paměti na 16 GB při zachování ceny. Škoda jen, že se Apple k tomuto kroku odhodlal až ke konci roku a uživatelé, kteří koupili základní MacBook Air s M3 na začátku roku, mají stále pouze 8 GB. MacBook Air podle mě lze zařadit do kategorie nejlepšího poměru cena/výkon v celém portfoliu Applu.

Uvidíme, jestli se pozitivní reakce přetaví v lepší prodejní výsledky Maců. To, je zatím pro mě asi jediné slabé místo celého přechodu na Macy s procesory M. Skvělý úspěch totiž není znatelně vidět v prodejích. Přitom srovnávat éru posledních Maců s procesory Intel se současnými stroji je skoro až nefér.

Když už jsme u procesorů M… Nemusí být úplně jednoduché zapamatovat si, jaký procesor je ve kterém zařízení. Vision Pro a iPady Air letos dostaly M2, MacBooky Air na začátku roku získaly M3 a iPady Pro s „podzimními“ Macy jsou postavené na M4. K tomu si přihoďte letos neaktualizované produkty jako Mac Studio, a další zmatek přináší i nový iPad mini, který letos nedostal čip M, ale A17 Pro.

AirPods 4

Řekl bych, že AirPods 4 měly výhodu v nízkém očekávání. Zatímco všichni dychtivě čekali na novou generaci AirPodů Max, tak k základnímu modelu se velká pozornost a přání neupínala. O to víc pak Apple překvapil s AirPods 4. Čip H2, personalizovaný prostorový zvuk, aktivní potlačování hluku a to vše ve formě pecek, které jsou pro řadu uživatelů výrazně pohodlnější než špunty AirPods Pro.

AirPods Pro 2 sice nabízí o něco lepší potlačování hluku a další sluchové funkce, ale pro běžného uživatele může být komfort nošení a také nižší cena jasným argumentem pro nákup. AirPods Pro 2 si zaslouží také zmínit. Přestože Apple novou generaci nevydal, tak uživatelé mají ve své kapse lepší zařízení, než tomu bylo vloni (respektive ještě v létě). Málokterá spotřební elektronika se v průběhu používání zlepšuje a AirPodům Pro 2 s novými funkcemi zaměřenými na zdraví se to podařilo. K tomu se velmi povedla i vánoční reklama, kterou doporučuji zhlédnout.

13″ iPady

Na nové iPady Pro jsme dlouho čekali. Nové iPady Pro, a především 13″ verze, jsou neskutečně krásné a tenké stroje s neuvěřitelným výkonem a solidní výdrží. Do kategorie jasného úspěchu zařazuji iPad Pro především jako zařízení, kde Apple dokázal něčím nadchnout. Tenkost tohoto zařízení je zkrátka až absurdní a přitom se zahřívá méně než jeho předchůdce.

Má to drobnou podmínku, která je ale u Applu běžná, a tou je vysoká cena. Ta je prostě enormní a při základní variantě (256 GB, WiFi) se verze s klávesnicí (bez Apple Pencil) dostane na stejnou cenu jako základní model 14″ MacBooku Pro s 512 GB.

Pro cenově citlivější uživatele, mezi které se u iPadů řadím také, Apple poprvé přichystal 13″ verzi iPadu Air. Po půl roce používání jsem z velkého iPadu Air nadšený, přestože jsem přecházel z iPadu Pro (2020). Nyní si už nedokážu představit, že bych se vrátil zpět na 11palcový iPad. V kombinaci s Magic Keyboard s trackpadem je pro mě používání velkého iPadu výrazně odlišné od menšího předchůdce.

Je to málo?

Do nejvyšší kategorie se dostaly Macy, iPady a AirPody. Je to málo? Vzhledem k přísnosti, kterou jsem se snažil uplatnit, si to nemyslím. Očekávám, že kategorie vysoký standard bude obsahovat největší počet produktů.

A co služby?

Na služby jsem nezapomněl. Přestože v prodejích trhají služby rekordy a v příjmech tvoří více než iPady a Macy dohromady, tak osobně jsem nenašel službu, kterou bych do nejvyšší kategorie zařadil.

Kdyby Apple TV+ obsahovala pouze seriály, tak by sem jistě patřila. Seriály Apple TV+ by si zasloužily nejvyšší hodnocení a zároveň mi přijde, že Apple zatím nedokáže kvalitní tvorbu pořádně propagovat. Pokud budete chtít s rodinnými příslušníky, kamarády nebo známými navázat konverzaci, tak si nemyslím, že tituly z Apple TV+ navážete bohatou diskuzi. Pravděpodobně totiž budete jediní, kdo daný seriál viděl. A to je škoda. Stejně tak je mi líto, co Apple zatím předvádí s filmy. To je tak špatné, že jsem si netroufl dát Apple TV+ do kategorie jasného úspěchu.

Jak vidíte tuto kategorii vy? Zařadili byste do jasného úspěchu jiné produkty? Nebo naopak nesouhlasíte s mým výběrem? Dejte nám vědět!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *