V dnešním dílu si vysvětlíme, k čemu slouží vrstvy při střihu videa a zároveň si ukážeme, jak se používají ve Final Cut Pro na iPadu.
Až do tohoto okamžiku jsme se bavili pouze o základní vrstvě na časové ose, do které jsme skládali jednotlivé záběry. Prakticky všechny střihové programy, včetně Final Cutu na iPadu, dnes nabízí možnost pracovat s víc než jednou vrstvou obrazu či zvuku. V případě zvuků slouží větší množství vrstev ke smíchání různých zvuků. Typicky jednu zvukovou vrstvu či stopu obsahuje samotný video záznam. Do druhé vrstvy můžeme přidat podkresovou hudbu a do další třeba ruchy či zvukové efekty. Všechny zvuky se ve výsledku smíchají dohromady a jednotlivé vrstvy nám umožňují pracovat se zvuky jednotlivě.
V případě obrazových vrstev si můžete vrstvy představit jako jednotlivé průhledné folie, na které můžeme umísťovat videa, fotografie, grafiku nebo texty. Fólie skládáme na sebe a díváme se skrz ně od shora dolů. Když je vrstva prázdná, je průhledná. Když do ní něco vložíme, překryje vše, co je pod ní.
K čemu jsou vrstvy dobré?
V případě obrazových vrstev je využití hned několik. To první, které vás asi napadne nejdřív, je obraz v obraze. V základní vrstvě máme například moderátora, který vede s někým rozhovor, a do vrstvy nad něj přidáme jiný záběr, ve kterém běží děj, o kterém mluví.
Stejnou logiku používáme v případě titulků. Ve spodní vrstvě je obraz na pozadí a do horní vrstvy umístíme text titulku.
Poslední často užívanou variantou využití vrstev je rychlý prostřih. Představte si, že máte třeba hodinový rozhovor. Někde uprostřed se mluví o nějaké události, kterou chcete ukázat. Bez vrstev byste museli oddělit zvuk od původního záznamu, vystřihnout část dlouhého záznamu a vložit na uvolněné místo záběr s dějem. To je ale velice pracné a nepraktické. Pomocí vrstev můžeme ve spodní vrstvě nechat běžet původní obraz i zvuk a do horní vrstvy přidat prostřih, který nastavíme tak, aby překryl celou plochu.
Když pracuji na běžných menších projektech, většinou mám 3–4 obrazové vrstvy (hlavní kamera, prostřihy, titulky, logo) a 2–3 zvukové vrstvy (hlavní zvuk, podkres, efekty). Nicméně jsem již pracoval i na projektech, kde jsme měli skoro dvě desítky vrstev, protože jsme pomocí technologie obrazu v obraze chtěli současně ukázat velké množství různých dějů najednou.
Jak se pracuje s vrstvami ve Final Cutu?
Ve Final Cutu na iPadu nemusíte vrstvy nijak speciálně zakládat. Vrstvy vznikají automaticky tím, že přetáhnete jeden záběr/zvuk nad nebo pod druhý. Obrazové vrstvy a titulky se dávají nad hlavní vrstvu a zvukové se dávají pod. Hlavní vrstva se od ostatních liší tím, že určuje stopáž celého projektu a je označena šedým podkresem. Když máte projekt hotový, neměla by obsahovat prázdná místa, protože v takovém případě by bylo na obrazovce jen černo. Naopak všechny ostatní vrstvy můžeme používat zcela svobodně a logicky jsou často „děravé“. Využíváme je pouze v těch časech, kde chceme něco přidat nebo překrýt.
Obrovskou výhodou Final Cutu je, že není nijak omezen počet vrstev. Je jen na vás, kolik jich v projektu využijete. Z praktického pohledu je samozřejmě lepší držet rozumně nízký počet vrstev, protože jinak se na malém displeji iPadu v projekt velmi snadno ztratíte a budete pořád jen zoomovat.
Když máte vrstev hodně, můžete s časovou osou pohybovat nahoru a dolů prostým zatažením prstem. Nicméně je velmi praktické vidět pokud možno všechny vrstvy najednou. Proto je vpravo nad časovou osou tlačítko Options, pod kterým v Appearance můžete nastavit Clip Height, tedy výšku jedné vrstvy. Jejím zmenšením se vám na displej vejde více vrstev najednou.
Bohužel v tomto okamžiku Final Cut na iPadu neumožňuje jednoduše pracovat s celými vrstvami jako třeba LumaFusion nebo DaVinci Resolve. Není možné nastavovat vlastnosti pro celé vrstvy, není možné skrýt nebo umlčet celou vrstvu nebo jednoduše měnit pořadí vrstev. Vždy pracujeme s jednotlivými záběry nebo s výběry, které ručně uděláme.
Jak na obraz v obraze?
Pro názornost si popišme krok po kroku, jak vytvořit obraz v obraze. Nejprve prstem zatáhneme z knihovny hlavní záběr na hlavní vrstvu. Následně vybereme druhý záběr, který má běžet jako obraz v obraze a přetáhneme jej do vrstvy nad hlavní záběr. Tam, kde jej položíme, tam bude začínat celý efekt. Záběry ve vrstvách můžete libovolně posouvat, takže můžete kdykoli zvětšit část časové osy a umístit začátek druhého klipu zcela přesně.
V tomto okamžiku horní záběr překrývá spodní v celé ploše a dělá nám tudíž prostřih. Vyberete horní záběr a v inspektoru zvolíte záložku Transform. Následně buď pomocí aktivních rohů přímo v okně monitoru, nebo pomocí hodnot v inspektoru můžeme horní záběr zmenšit (Scale), přesunout na vhodné místo (Position) nebo i rotovat (Rotation). Tím, že jej zmenšíme, vznikne právě efekt obrazu v obraze. Protože počet vrstev není omezen, můžete takto do jednoho záběru dostat libovolné množství videí, obrázků, fotografií, grafiky nebo titulků.
Kamil Chudačík