Na začátku ledna probíhá pravidelně v Las Vegas veletrh CES, který předpovídá trendy ve spotřební elektronice na celý následující rok. Co jsme letos objevili ve Vegas za novinky a trendy?
Na veletrh CES jezdím do Las Vegas již víc než patnáct let, takže mám dobrou možnost srovnávat nejen novinky představené na akci, ale i celkovou atmosféru, skladbu vystavujících a různé oborové trendy. V loňském roce veletrh proběhl pouze v elektronické podobě, protože pandemie covid-19 neumožňovala uspořádat mezinárodní veletrh s tisíci vystavovatelů a desítkami tisíc návštěvníků z celého světa. Letos se pořadatelé rozhodli pro riskantní krok, a přestože problémy s pandemií ještě nejsou za námi, uspořádali akci v hybridní podobě. To znamená, že část vystavovatelů i návštěvníků zůstala doma a část opět po 2 letech dorazila do Las Vegas. Já měl to štěstí, že jsem byl díky jiným povinnostem v době konání akce na západním pobřeží USA, a tak jsem nelenil a na tři dny vyrazil osobně do Vegas.
Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.
CES byl menší, ale povedl se
Když jsem do Las Vegas dorazil dva dny před veletrhem, nebyl to vůbec veselý pohled. Město odjakživa žije z turismu a zábavy a covid se na něm výrazně podepsal. Život v Nevadě sice funguje s minimem omezení, ale město bylo nezvykle liduprázdné a řada služeb uzavřená. Stejně tak první den veletrhu byl poznamenán výrazně nižší návštěvností, než na kterou jsem z CES zvyklý a já pochyboval o tom, zda cesta vůbec měla smysl.
Výstavní plocha se zmenšila o 2 starší haly, ale zároveň přibyla jedna zbrusu nová, takže z tohoto pohledu bylo vše skoro normální. V halách bylo víc místa než obvykle, což nakonec potvrdila oficiální zpráva pořadatelů o 2,5 tisíci fyzicky přítomných vystavujících značek. To je zhruba polovina toho, kolik se prezentovalo na akci firem před pandemií a když k tomu přidáme řadu on-line prezentací, on-line konferencí a dalších virtuálních akcí, počet značek považuji za úspěch.
Co víc, druhý a třetí den bylo návštěvníků víc než den první a ukázalo se, že přes všechny komplikace spojené s Omicronem o fyzickou účast na veletrzích návštěvníci zájem neztratili. Pořadatelé celou akci o den zkrátili a nakonec se CES 2022 fyzicky zúčastnilo přes 40 000 lidí a další desítky tisíc se účastnili on-line. To odpovídá cca polovině nejvyšší historické návštěvnosti před krizí.
Celkově musím konstatovat, že CES 2022 byl z pohledu návštěvníka velice komfortní. Odpadly tradiční problémy s dopravou ve Vegas, ve městě bylo výrazně levněji a vystavovatelé měli víc prostoru se individuálně věnovat vážným zájemcům. I v press centru byl větší klid na práci a bylo snazší získat přístup k osobnostem, prostorům a dalším službám.
Produktová krize rozhodně nekončí
Druhou oblastí, kterou krize způsobena covidem zasahuje, jsou samotné produkty a schopnost výrobců dodávat je na trh. Problémy s dodávkami komponent, s logistikou a se změnami v chování spotřebitelů značně poznamenaly celý rok 2021 a je zcela nepochybné, že letošní rok bude pravděpodobně ještě o něco horší. To se ukázalo hned v několika oblastech.
Prvním zajímavým trendem byl fakt, že řada společností letos prezentovala jako novinky produkty, které virtuálně představila již loni, ale zatím je ještě nezvládla dodat na trh nebo jsou dodávky velmi problematické. Bylo to vidět třeba u Sony, u výrobců grafických karet, televizorů a další techniky. I v oblasti gadgetů jsem narazil na desítky produktů, u kterých se stále čeká na jejich dodání, a tak jsou vlastně stále novinkami. Navíc letos, na rozdíl od loňského roku, je bylo možné vidět fyzicky a takříkajíc si je osahat.
Druhou možností byla obrácená situace. Řada výrobců u příležitosti veletrhu CES 2022 virtuálně představila nové produkty, které ale nebyla schopna fyzicky předvést a přijdou na trh typicky až někdy v druhé polovině roku 2022 nebo dokonce ještě později. A tento problém se týká doslova všech oblastí spotřební elektroniky. Počínaje gadgety, pro které chybí čipy, přes nejmodernější televizory až třeba po nové modely elektrických aut. Byl to velice zvláštní pocit přijít na stánek společnosti, která vám den před tím poslala tiskovou zprávu o zajímavé novince, a dozvědět se, že fyzicky vlastně ještě vůbec neexistuje a na trh přijde až za 10–12 měsíců. Když vám něco takového řekne start-up zaměřený na technologie kolem metaverse, tak to pochopíte. Když vám ale to samé řekne Mercedes nebo třeba LG, tak je to opravdu zvláštní.
Třetím, a paradoxně pozitivním, důsledkem celkové krize byla letos mnohem větší vyzrálost startérových projektů, kterých byly na CES stovky. Ve Vegas se často ve startupové sekci představují velmi vizionářské a často i velmi výstřední projekty. Letos bylo hodně znát, že většina startupů pracovala na svých produktech o rok déle, loni se virtuálního veletrhu neúčastnila, a díky tomu jejich produkty byly mnohem propracovanější a většinou připravené vstoupit na trh. To byla obrovská výhoda EUREKA Parku, který startupy prezentuje.
Nejvýraznějším tématem bylo zdraví
Asi nikoho příliš nepřekvapí, že produktově nejvýraznější segment tvořily projekty zaměřené na zdraví, zdravý životní styl a medicínu. Přestože se tato oblast pravidelně na CES objevuje již pět let, letos bylo produktů nejvíc a rozhodně nejpropracovanějších. Častým společným jmenovatelem bylo propojování pokročilých diagnostických metod s aplikacemi, které ze získaných dat sestavovaly laicky srozumitelné závěry a doporučení. V domácích podmínkách dnes můžete měřit desítky parametrů týkajících se zdraví a kondice. Můžete používat hodinky, náramky, prsteny, speciální senzory, chytré váhy, chytré podložky nebo třeba optické senzory zabudované do zrcadla. K dispozici je například řešení pro neinvazivní měření glykémie, rozbory moči, diagnostiku pleti apod.
Zcela samostatnou kapitolu pak tvoří řešení pro zdravý spánek, relaxaci a další pomůcky pro péči o duševní zdraví. Koneckonců i Apple je v této oblasti velmi aktivní.
Skvělou zprávou navíc je, že drtivá většina řešení, která jsem viděl, je napojena na aplikaci Zdraví od Applu, takže získaná data může analyzovat nejen výrobce diagnostického řešení, ale i všechny ostatní aplikace, kterým dáte přístup k těmto datům.
Chytrá domácnost a mazlíčci
Z drobné elektroniky byla hojně zastoupena různá řešení pro chytrou domácnost. Dokonce byla k vidění první řešení s podporou technologie Matter, která je společným projektem Applu, Googlu a dalších hráčů. Většina výrobců již pochopila, že uzavřená proprietární řešení nemají do budoucna šanci u spotřebitelů, ani nemohou obstát z pohledu bezpečnosti, takže se viditelně můžeme těšit na mnohem jednodušší a propojenější řešení.
Z trochu jiného soudku, ale podobně hojně zastoupeny, byly produkty pro domácí mazlíčky. Nevím, jestli jde o důsledek práce z domova nebo jen nějaký přechodný trend, ale tento segment trhu opět výrazně dozrává. Například jsem objevil hned tři různé projekty neinvazivní identifikace domácích mazlíčků. Jeden používal AI pro rozpoznávání „obličeje“ zvířat – takové Face ID. Druhý u psů rozpoznával čumáky podobně, jako Touch ID rozpoznává otisk prstů.
Technologie roku 2022
Co nás v technologiích čeká v roce 2022? Dobrou zprávou pro nás uživatele Applu je fakt, že se vyrojilo obrovské množství příslušenství s podporou rozhraní TB4 nahrazující obyčejné USB-C. To povede nejen k většímu výběru příslušenství pro Thunderbolt, ale i ke snížení jeho ceny.
Zajímavé bude sledovat přiostřující se souboj mezi technologií OLED a MicroLED. Zdá se, že Apple sází spíš na MicroLED, ale OLED rozhodně není odepsaná a objevilo se několik nových variant obrazovek.
Jestli nás letos čeká nějaká technologická pecka, dovolím si odhadnout, že to bude v oblasti rozšířené či virtuální reality. Náhlavní sady pro virtuální realitu se stále zmenšují, zlepšují se jejich parametry a snižuje cena. V oblasti rozšířené reality bylo vidět hodně projektů zaměřených na software a je vidět, že řada firem čeká, až velký hráč typu Applu tento trh otevře masám.
Nad vším tímhle se vznášel buzzword „metaverse“, u kterého sice nevíme, co by přesně měl znamenat, ale hodně firem už se hlásí o to, že by u toho rozhodně nechtěla chybět.
A poslední oblastí, kterou zmíním, je elektromobilita a autonomní doprava. Nikdo už příliš nepochybuje o tom, že minimálně střednědobě bude tato oblast velice atraktivní a takříkajíc se teprve rozdávají karty. Naplno do této oblasti vstoupila třeba Sony, objevilo se několik zcela nových společností a já osobně věřím, že ani Apple nezůstane stát opodál. Zda se stane dodavatelem primárních technologií, spojí své síly s automobilkou, nebo se do tohoto trhu vrhne sám a naplno, uvidíme. Ale věřím, že to přijde.
Z aktuálně dostupných produktů v této oblasti představil CES doslova desítky elektromotorek, elektroskútrů či elektrokol. U těch totiž není bariéra pořizovací ceny a není potřeba ani speciální infrastruktura pro dobíjení.
Jaký bude rok 2022?
Bude bezesporu náročný jak pro výrobce a prodejce, tak i pro spotřebitele. Musíme se připravit na pokračující problémy s dostupností běžné elektroniky, s prodlužujícím se vývojovým cyklem a rostoucími cenami. Na druhou stranu každá krize přináší nové příležitosti a já věřím, že právě tato atmosféra a logistické problémy nahrávají zcela novým, neotřelým a opravdu inovativním produktům.
Výrobci již nebudou moct dál spoléhat na pomalou inovaci a masové prodeje. A pokud chtějí držet tempo, musí přijít s výraznou inovací.