Všude samé iPady, aplikace, praktické zkušenosti a učitelé. Jednou větou lze vystihnout, jak proběhl devátý ročník Učitelského summitu, který se uskutečnil uplynulou sobotu v prostorách Mezinárodní školy v Praze. Už jen samotné místo konání je velmi příznačné. Ať jsem se podíval kamkoliv, všude jsem viděl produkty s nakousnutým jablkem. O učebně plné iMaců jsem dosud mohl jenom snít. To však dejme stranou a pojďme se podívat, jak vypadal letošní Učitelský summit, jehož hlavním tématem byla virtuální a rozšířená realita.
Učitelský summit si již za dobu svého konání stihl vydobýt svoji pozornost a publikum. Akci každoročně navštíví okolo dvou set učitelů, kteří jsou dychtiví po nových zkušenostech, aplikacích a vzájemném sdílení své práce.
Akci již od začátku pořádá společnost 24U, která se zaměřuje především na prodej a servis jablečných zařízení, implementaci do škol a softwarová řešení na míru. 24U je také jedním z držitelů oprávnění od Apple Distribution International působit jako Apple Solution Expert Education. Jednoduše řečeno, patří mezi přední Apple odborníky pro vzdělávání a mají na to patřičné certifikace.
Virtuální realita bude hrát prim
Konferenci zahájil Petr Mára se svojí přednáškou Exponenciální technologie a budoucnost. Petr trefně shrnul, jak přicházejí a odcházejí nové technologické hračky, jak nás ovlivňují a co musí splnit proto, aby byly úspěšné. iPhone jako takový je již dávno dospělý produkt a bude zajímavé sledovat, co nás v nejbližších letech čeká. Jisté je, že se to bude nějakým způsobem týkat rozšířené či virtuální reality.
Hned vzápětí na pódium vystoupila Petra Boháčková a Slávek Hora, kteří rozšířenou realitu a programování ukázali v praxi, tedy jak ji lze použít ve školách. Své dovednosti při tom prezentovali na dvou žácích – Petru Márovi a pořadateli summitu Janu Jílkovi. Lidé tak měli možnost vidět fiktivní výukovou hodinu.
Základem jejich prezentace byla aplikace Aurasma, která využívá rozšířenou realitu. Co takhle nakreslit podobiznu nějakého umělce či filozofa, namířit iPadem na papír a nechat si o něm zobrazit užitečné informace?
Petra se Slávkem také představili projekt a knihu micro:bit, který učí děti zábavnou formou programování. Na iPadu si vytvoříte kód, který následně nahrajete na interaktivní desku plošných spojů. Když k tomu přidáte pohádkový příběh a vlastnoručně vyrobené kulisy, máte o zábavu postaráno.
Mini TED
Osobně se mi velmi líbil hned následující program a Hodina plná inspirace, tedy taková malá TED konference. Na pódiu se vystřídalo celkem jedenáct učitelů, kteří měli omezený čas na to, aby představili nějaké zajímavé využití iPadů ve výuce.
Jaroslava Divoká ukázala aplikace pro výuku středoškolské matematiky. Hanka Šandová naopak vyprávěla o tom, jak se potkala s roboty, především s Ozobotem, do kterého se doslova zamilovala. Zajímavě využívá iPad i učitel tělesné výchovy Vladimír Bílek, který žáky natáčí při provádění cviků, například v rámci rytmické gymnastiky, basketbalu a podobně. Žáci mají okamžitou zpětnou vazbu a snadno se tak vyvarují dalších chyb. Ostatně videotrénink se běžně používá ve vrcholovém sportu a tvoří nedílnou součást jakékoliv předzápasové přípravy.
Pavel Broža naopak používá iPad při hodinách fyziky. Se svými žáky doslova zapaluje vše, co mu přijde pod ruku. Vřele doporučuji se podívat na jeho kanál na YouTube. Účastníky summitu pak rozproudila Jarmila Šiřická v rámci své hodiny hudební výchovy. Všichni jsme se na chvíli proměnili v jeden velký orchestr. Tereza Havránková vzápětí ukázala, že není potřeba mít v iPadu nainstalovaných tisíce aplikací. Bohatě vám postačí jen hrstka z nich, které je však potřeba dobře a efektivně využívat.
Tereza vyučuje angličtinu a ve svých hodinách nejraději používá takzvané prázdné aplikace bez obsahu. Ten musí vytvořit sami žáci. Mezi její nejoblíbenější aplikace patří například Flipgrid, Explain Everything, Nearpod či aplikace od Adobe. Bylo zajímavé sledovat, co všechno děti umí kreativně vytvořit a spojit do různých příběhů.
A teď k praxi
Po obědě přišly na řadu workshopy. Lidé si již předem určili, na které „dílny“ chtějí zajít. Výběr byl opravdu pestrý. Matadorky summitu Iva Jelínková a Lenka Říhová z projektu iSEN pomáhali lidem načerpat inspiraci a využít iPady ve vzdělávání naplno. Já jsem navštívil například program Petra Máry, který lidem v kostce představil mobilní správu zařízení (MDM) a vysvětlil, k čemu slouží programy hromadných nákupů (VPP) a program registrace zařízení (DEP).
Hned poté jsem si odskočil na kreativní tři čtvrtě hodinku s Ozoboty k Hance Šandové a Štěpánce Baierlové. Ač tyto malé robůtky dobře znám, velmi se mi líbil zábavný a interaktivní program, kde jsme vytvořili fiktivní OZO městečko. Neméně zajímavá byla také dílna Miroslava Alexoviče, který ze Slovenska do Prahy přivezl hned pět kusů robota LEGO BOOST.
Na vlastní kůži jsem si vyzkoušel výbornou aplikace od Lega, která je kompletně v českém jazyce. Od žáků ze slovenské školy jsme měli připravené zadání a sestavené roboty, které jsme museli pomocí aplikace naprogramovat, aby projeli danou dráhu a udělali při tom nějaké povely. Musím uznat, že Lego je v oblasti programování velmi daleko. Z jedné stavebnice můžete složit až pět různých robotů a lze je libovolně programovat. Vše, včetně stavby robotů, probíhá v nádherné aplikaci, která je skvěle udělaná. Přemýšlím, že si robota pořídím i domů. Tohle je fakt super.
V dalších workshopech si lidé mohli vyzkoušet již zmíněnou aplikaci Aurasma, rozšířenou realitu se senzory PASCO, podívat se, co nabízí výukové prostředí ClassFlow, či sdílení s aplikacemi Flipgrid, Padlet a mnoho dalších. Zkrátka inspirace a praktické zkušenosti všude, kam jsem se podíval.
To se povedlo
Ač nejsem pedagog, tak jsem na letošním Učitelském summitu načerpal inspiraci a potkal zajímavé lidi. Je příjemné vidět, že iPad lze použít i jinak než jen na konzumaci obsahu nebo kancelářskou činnost. Všichni učitelé mají můj obdiv a respekt. Ve svém volném čase se svědomitě a s vlastním zájmem připravují na každou hodinu výuky a silně pochybuji, že jim to nějaká škola proplatí.
U všech učitelů bylo zřejmé, že je to baví a chtějí dětem předat nějaké hodnoty, zkušenosti a něco je naučit jinak než jen klasickou formou výuky. Když si vzpomenu na svá studijní léta, mrzí mě, že jsem neměl možnost tohle zažít. O učebnách plných iPadů a iMaců se mi může nechat jenom zdát. Tak snad se to splní alespoň mým dětem.