Apple nám představil M4 verze MacBooků Pro, Maců mini a přidal nový iMac. Využijme trochu odstupu a pojďme si říct, pro koho jsou vlastně tyto novinky určeny.
Velkou výhodou magazínu iPure je, že díky týdenní periodě máme možnost psát o spoustě věcí s aspoň malým odstupem. Odpadnou prvotní emoce, vyjdou najevo drobné detaily, o kterých Apple záměrně nemluvil, a věci zapadnou do souvislostí. Díky tomu se můžeme zamýšlet nad opravdu důležitými otázkami. A v případě tří „Mac novinek“ je tou nejdůležitější otázkou, proč a pro koho jsou tyto novinky určené.
Tento článek si můžete přečíst i v PDF formátu.
Prodej Maců potřeboval výrazně oživit
Že se musí něco stát a musí to být něco aspoň trochu zásadního, bylo jasné již měsíce. Prodej Maců stagnoval, v některých chvílích dokonce klesal a kupodivu důvodem nebyla ani konkurence, ani recese. Apple se potýkal paradoxně se svým vlastním úspěchem.
Když inženýři a stratégové v Cupertinu připravovali uvedení nových procesorů Apple Sillicon, věděli, že hrají vabank. Pokud by procesor M1 nebyl opravdová pecka, hrozilo, že zákazníci nebudou nové platformě důvěřovat a odejdou ke konkurenci. A tak udělali vše pro to, aby nikdo nepochyboval, že nová platforma je správná cesta. Povedlo se. Média, zákazníci a nakonec i konkurenti museli uznat, že přechod z tehdejších procesorů Intel na Apple Sillicon je zcela zásadní krok, který posouvá počítače do nové dimenze.
Úspěch procesorů M1 byl fenomenální a zadělal na fenomenální problém. Procesory M2 ani procesory M3 logicky nedokázaly přinést srovnatelný nárůst výkonu nebo snížení spotřeby. A tak řada uživatelů, včetně mě, už čtvrtým rokem používá Mac s procesorem M1 a je nadmíru spokojená. Spokojenost láme rekordy, ale je stále těžší a těžší hledat nové zákazníky, když roste skupina těch, co nemají důvod Mac měnit.
A když si k tomu přidáme pandemii covidu, kdy kvůli práci z domova opravdu velké množství lidí nakoupilo novou techniku, tak je logické, že prodeje už dál nerostou. Konkurence se během pár let dotáhla na Apple, a tak nějak už nebylo komu prodávat. Apple musel začít hledat nové zákazníky.
iMac M4 pro lifestyle segment
Prvním zákaznickým segmentem, na který se Apple rozhodl zaměřit, jsou jeho oblíbení zákazníci, kteří nevyžadují špičkové technologie, ale chtějí špičkový design a zážitek. Je jedno, jestli jde zrovna o zákazníka, který hledá počítač do domácnosti, nechce řešit technické věci, ale chce, aby počítač v interiéru dobře vypadal nebo o firmu, která hledá reprezentativní počítač na recepci či do kanceláře.
Pro tento segment vždy dobře fungoval iMac. Řešení all-in-one logicky minimalizuje technické problémy se zapojením a správou, elegantně vypadá a víc než technickými parametry zákazníky vždy oslovovalo designem. Apple vsadil u nové verze na osvědčený design, který nezměnil. Komunikaci postavil na barvách, eleganci, slibu umělé inteligence, nové 12Mpx kameře a vyšší základní kapacitě operační paměti, která znamená lepší uživatelský zážitek, i když Mac nepoužíváte zrovna tím nejefektivnějším způsobem.
Apple nemusel tlačit na technologickou inovaci, dokonce ani na cenu. Důležitá byla image. Takže se mluví o barvách, o tom, že zvládne vše v jednom (jednoduchost), kamerce, AI a vestavěných aplikacích. Cena začínající na tradičních 39 990 Kč neurazí ani nijak dramaticky nenadchne. Je tak akorát dobrá.
Na koho nový iMac M4 míří? Na ty co chtějí lifestyle počítač a tak nějak přirozeně jim přišel čas na nákup. Možná přechází z Windows, protože hledají eleganci a jednoduchost. Možná jim dosloužil Mac s Intelem, který jim dostačoval déle než náročnějším uživatelům. Je to jedno. Apple ví, že nemá šanci přesvědčit k upgradu stávající uživatele iMacu M1/M3, takže se s nimi neporovnává a ani na ně neútočí cenou. Dobře ví, že důležitější jsou u této cílovky barvičky a styl než parametry nebo cena.
Mac mini pro váhající
Úplně jiná situace je u Macu mini. Ten míří na racionální zákazníky, kteří z nějakého důvodu doteď váhali s nákupem Macu na bázi Apple Sillicon. Apple si připravil opravdu hromadu argumentů, kterými je chce získat na svou stranu. Začnu zcela záměrně cenou, která míří na váhající uživatele Windows uvažující o přechodu (switchers) a na šetřílky se starým intelovským Macem. Odolat výkonově nadupanému Macu, s 16 GB RAM za 17 490 Kč včetně DPH pro ně nebude snadné. A Apple k tomu přidává spoustu dalších racionálních důvodů.
Miniaturní rozměry a úplně nová vnitřní konstrukce oslovují ty, kdo baží po technologické inovaci. Na výběr je ze dvou procesorů M4 a M4 Pro, můžete si bohatě vybírat počet jader procesoru a grafické karty, operační paměti, úložiště a dokonce portů. Apple poprvé nabídl verze počítače s porty Thunderbolt 5! Prostě, pokud na to chcete jít technicky, Mac mini M4 vám nabízí hromadu zábavy a uspokojení.
Firemní zákazníci si najdou počítač přesně v cenové hladině a výkonu, který potřebují. Domácí zákazníci mohou v případě Macu mini různě kombinovat a hrát si s konfigurací a mají jistotu, že jde o počítač s výkonem, který jim bude stačit na dlouhé roky. Apple odstranil nejkřiklavější neuralgické body, jako bylo 8GB RAM u základních modelů, porty jen v zadní části apod.
MacBooky Pro jako potvrzení postavení
Třetí novinkou jsou nové 14″ a 16″ MacBooky Pro, u kterých Apple moc dobře ví, že nemají šanci se stát masovým produktem, a tak se naplno zaměřil na fajnšmekry. Cena se pohybuje od 49 990 Kč po cca 220 000 Kč, a všem je to jedno. To důležité je, že můžete dostat počítač pro nejnáročnější.
Můžete si vybrat lesklý nebo matný displej. Na výběr je z procesorů M4, M4 Pro a M4 Max s více jádry, větší efektivitou, rychlejší sběrnicí i paměťovými moduly. Opět jsou k dispozici porty TB5, což je to nejlepší na trhu. Apple opět zvýšil výdrž na baterii, zrychlil úložiště, dokonce vylepšil displeje. Prostě vzal to nejlepší co má k dispozici a udělal stroje bez kompromisů.
Že si za ně nechá zaplatit nekřesťanské peníze? Ano. Tak se to u špičkových modelů dělá, protože pokud potřebujete to nejlepší z nejlepšího, tak už cenu neřešíte, a hlavně se na každém zákazníkovi musí vydělat, protože jich nikdy nebudou milióny.
Dobře rozehraná hra
Na závěr nezbývá než konstatovat, že Apple má letošní vánoční sezónu v počítačích slušně rozehranou. Má Mac mini pro masy, iMac pro lifestyle a MacBooky Pro pro nejnáročnější. Je trochu škoda, že Mac Studio a Mac Pro se updatu nedočkaly, ale osobně to chápu tak, že Apple chce všechny výrobní a logistické síly napřít na tuto trojici a nechtěl tříštit pozornost. Co myslíte? Vyjde mu to?
Máte k tomuto tématu vlastní komentář nebo otázku? Napište nám dolů do komentáře!