František Paikrt: Jaké to je pracovat přímo pro Apple?

Více než dekádu pracoval přímo pro Apple. Spouštěl Apple Watch v ČR a proškolil tisíce lidí. Řeč je o Františku Paikrtovi, který má s Applem mnoho zkušeností i po pracovní stránce. Jaké jsou jeho zážitky? Jak vnímá současný Apple?

Franto, jak dlouho jsi pracoval přímo pro Apple? Jak ses k tomu dostal?

S Apple jsem spolupracoval skoro dekádu. Zpočátku jsem působil jako Apple Certified Sales Trainer (ACST) pro český a slovenský trh. Nastoupil jsem tehdy do tandemu se zkušeným Petrem Márou poté, co mě oslovil headhunter z Londýna Marc a prošel jsem několikakolovým výběrkem v Praze a Budapešti. Našel si mě na LinkedIn a nejspíš jsem profilem odpovídal požadavkům na Apple trenéra. Po pár letech v pozici ACST jsem přijal nabídku užší spolupráce s lokálním Apple týmem v Praze a odstartovali jsme spolu s lokálními Apple Premium Reseller (APR) a později i Apple Premium Partner (APP) monobrandy v ČR a SK spoustu zajímavých a úspěšných projektů. Díky ACST roli, kterou jsem po celou dobu spolupráce s Apple neopustil, jsem měl možnost realizovat projekty i v jiných regionech – Baltics a Adriatics. Moje tematická cesta Apple dnes pokračuje u iStores, kde jsem v nedávné době přijal nabídku na pozici APR & APP retail development manažera pro Česko a Slovensko.

Je možné sdílet nějaké interní zážitky a zkušenosti?

Těch zážitků a zkušeností je nepřeberné množství… Jedním z nich byl projekt launch Apple Watch v ČR a s ním spojená série školení, na kterou jsem se dlouho v Budapešti připravoval a která spuštění prodeje hodinek v APR provázela. Někteří seniorní prodejci a prodejkyně jistě pamatují, jak jsme si na nový segment zvykali a co všechno obnášelo jeho zařazení do line-up. To byla veliká zkušenost.
Taky moc rád vzpomínám na kolegy Vlatka z Chorvatska a Andreie z Rumunska, se kterými jsme založili Apple Trainers Motorcycle Club. Několik letních dovolených jsme společně na motorkách cestovali Evropou a každý večer rozebírali co jiného než Apple.

Tipy

Jak vnímáš Apple, když ho tak dobře znáš?

Apple pro mě symbolizuje partu skvělých lidí, kteří jsou oddaní maximální kvalitě výsledku své práce a spojuje je zaměření na detail. Jako jedna z mála firem se Apple zaměřuje nejen na potřeby, ale také hodnoty svých zákazníků. Je to ekosystémová firma, která se posunula od product přes solution až ke customer and values centric modelu. Lokální Apple tým je skvělou ukázkou toho, co jsem popisoval v první větě mojí reakce na tvoji otázku a bylo mi velkou ctí být s nimi v jedné partě. Tohle nastavení se ale velmi dobře odráží i v iStores, protože lokální Apple tým a lokální APR a APP parter musí být kompatibilní.

Jaký je tvůj nejoblíbenější produkt?

Můj nejoblíbenější produkt Apple je kontinuita v rámci Apple ekosystému, multitasking v macOS a co se hardwaru týká, tak je to MacBook. Je to ale těžké si na první dobrou vybrat. Touhle otázkou jsi mi hodně zavařil – musel jsem dost přemýšlet, než jsem ti dal odpověď.

Používáš v práci nějaké speciální workflow či aplikace? Pamatuji si, že jsi hodně fungoval na iPadu mini. Je to stále pravda?

Máš pravdu – iPad mini s Apple Pencil mi nahrazuje na cestách potřebu iPhone Pro Max a tím pádem si vystačím s iPhone Pro, který mi vyhovuje svou kompaktnější velikostí. Snažím se maximálně využívat Apple ekosystém v rámci jeho iCloud kontinuity, handoff, spolupráce – tím pádem jsem dost v tzv. built-in aplikacích Apple (iWork, poznámky, mail, iCal…). V macOS mě nejvíc baví gesta na Trackpadu a taky Mission Control (multitasking).

Apple

Jak vidíš budoucnost Applu?

Apple má velmi dobře našlápnuto k tomu, aby vytvořil tak dokonalý hardware, software, příslušenství, podporu a služby, že úplně každý zákazník, který Apple ekosystém začne využívat, obohatí svůj život způsobem, o který nebude chtít přijít. Myslím si, že Apple bude mít vetší a větší market share.

Myslíš si, že se Vision Pro stane standardem v každé domácnosti?

Apple dovedl tuhle technologii do tak funkční a jedinečné produkční podoby, že tím minimálně nakreslil velmi jasnou a zajímavou startovní čáru v tomto segmentu. Myslím, že tenhle form factor čeká ještě mnoho inovací, ale invence je to úžasná.

Tradiční otázka, na kterou jsi už rozhodně někdy odpovídal. A co ten český Apple Store? Bude?

Přijď se podívat na otvíračku nové APP prodejny iStores v Ostravě a uvidíš, že Apple retail store v ČR a SK vlastně nechybí. APR a APP prodejny tuhle monobrand úlohu plní perfektně a jsem hrdý, že spousta zákazníků si vlastně myslí, že APR či APP prodejna Apple Storem je.

AirPods Pro 2

Je něco, co podle tebe měl Apple dělat jinak?

Zákazníci by měli mít lepší možnost hands-on experience kontinuity ekosystému Apple na demo obsahu vystavených zařízeních na prodejnách. Prodejci dnes nejsou schopni ukázat pravou sílu téhle skvělé vlastnosti Apple na prodejně, protože neexistuje žádné vystavení iPadu, Macu, iPhone a Apple Watch s jedním Apple ID, kde by bylo zákazníkům ukázat, jak kontinuita funguje.

Komentářů:

  1. No, když se kouknu do Apple Storu ve Vídni a pak i do té nejvíc oficiální prodejny Applu tedy partnera tady u nás, tak to tedy rozhodně není to samé. Ale chápu, že tihle partneři tu český Apple Store ani nechtějí, protože tím pádem by jim byl z větší části konec. Minimálně v Praze a okolí určitě a možná by se jich pár udrželo po okrajích republiky.

  2. Tak primárně nechce AppleStore v Praze Apple, protože český trh nesplňuje kritéria pro to, aby tady byl. Ve většině zemí, kde AppleStore je, dál fungují AP, APR a APP, takže úplně černý scénář v tom nevidím. Ale určitě by je to v Praze zabolelo

  3. Jediné vysvětlení pro tohoto člověka mám, ze pracoval pro Apple a pak měl ošklivou nehodu a prodělal rozsáhlou lobotomii mozku. Kritizovat Apple ze nedělá přesně to co děla v Apple Store (hands-on experience) to chce hodně fantazie. A pak že ARP/APP je skoro to sami jako Apple Store… Ten člověk neviděl Apple Store ani na obrázku

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *