Rozhovor s Ivanem Malíkem (Logicworks) + Soutěž

Logicworks

Společnost Logicworks působí na českém trhu již řadu let a nabízí Apple komunite profesionální služby. V nedávné době spustila nový web a nové služby. Využili jsme situace a položili Ivanovi Malíkovi (CEO) několik otázek. Zároveň pro vás máme malou soutěž!

Soutěž o ICT audit

Chcete pro svojí firmu vyhrát ICT audit od společnosti Logicworks v hodnotě 30 000 Kč? Je to velice jednoduché, stačí nejpozději do 19. 7. 2020 vybrat správnou odpověď na soutěžní otázku. Vylosovaný výherce kontaktujeme nejpozději do konce července.

Vítězem se stal Luděk Kramář. Gratulujeme

 

    Logicworks Jin JangLogicworks SenseiLogicworks Pad ThaiLogicworks Feng Shui

     

    Rozhovor s Ivanem Malíkem

    Ahoj Ivane, děkuji, že jsi si na nás udělal trochu času a rád bych se pro úvod zeptal, jak z vaší zkušenosti ovlivňuje současná situace kolem CoVID potřeby společností, co se týče IT a zejména Apple produktů?

    Ahoj Honzo, rád Tě vidím a děkuji za pozvání. 🙂 CoVID pandemie odstartovala ve firmách hned několik transformačních procesů. Ten první a vcelku zásadní, se kterým se setkávám poměrně často, je nový postoj firem k provozu kanceláří. Tak často skloňované home officy začaly firmy kombinovat s modelem plovoucích pracovních míst. Tomu se samozřejmě musí podřídit IT – bezpečnější konfigurace síťové infrastruktury a větší důraz na správu tajností.

    Druhou změnu, které si všímám, je fakt, že firmy více dbají o svá data, která jsou často na počítačích mimo firmu nebo v cloudu. Daleko častěji se setkávám s požadavky na správu dat, které nebyly ve firmách využívajících Apple produkty úplně běžné – zmíním MDM řešení, DLP strategii nebo onboarding a offboarding zaměstnanců. Majitelé firem si totiž začali uvědomovat, že jasně definovaný bezpečnostní rámec, který je vynucován na firemních zařízeních v konečném důsledku sníží náklad firem na jejich správu a zabezpečení dat.

    Chápu správně, že reorganizační změny u vás souvisí právě tím, co se děje?

    Zákazníci často zaměňovali jednotlivé firmy ve skupině s Etneterou. Například po nás chtěli naprogramovat tu chytré webové řešení nebo onde vytvořit obsah pro virtuální realitu. Což samozřejmě neděláme… Náš core business je IT oursourcing pro firmy využívající Apple technologie buď v homogenním nebo v heterogenním prostředí.

    Loni jsme začali řešit, jak čitelněji pozicovat firmy za trhu – prostě a jednoduše, udělat v názvech firem „pořádek“ od nového hospodářského roku, který nám začíná v březnu. Koronavirus však určitě pozitivně ovlivnil rebranding, který byl pak vlastně velmi jednoduchý.

    Nedávno jste představili novou službu Sensei. Pro koho je určená a co vlastně obsahuje?

    A jsme na ní pyšní. 🙂 Na začátku stála potřeba mít jednoduchý monitoring sítě klientů. Ten jsme postupně doplňovali o další síťová zařízení, Windows servery, tiskárny a nakonec i o počítače. Tak vznikla kombinace hardware a několika open source projektů, které sami navíc rozšiřujeme.

    Princip je vlastně velmi jednoduchý – do sítě klienta je umístěn senzor, který sbírá data z infrastuktury. Pokud dojde k jakékoliv chybě, odešlete data do vlastního agregátoru, který vyhodnotí závažnost. Na každém počítači je nainstalována další komponenta, která opět odesílá data do agregátoru, který data prioritizuje. A do třetice s oběma ekosystémy běží vyhodnocovací nástroj, který se stará o grafickou reprezentaci naměřených dat.  

    Co je pro firmy sexy, je fakt, do jaké hloubky Sensei jde. Sám jsem byl ohromen, co všechno ví a co nemá běžný IT technik šanci odhalit. Jeden reálný příklad za všechny – uživatel počítače „měl pocit, že je něco divně, ale nestěžoval si, protože ho to neomezovalo v práci a asi to bylo normální“. Sensei mezitím jasně ukázal na problém s dedikovanou grafickou kartou a její výměna proběhla ještě v záruční době.

    Proto jsem přesvědčen, že službu Sensei využije naprosto jakákoliv firma, která má síťovou infrastrukturu, používá Macy a chce, aby vše fungovalo správně. Nechce problémy jenom „hasit“.

    Co bývá nejčastějším problémem u firemních zákazníků, když děláte IT audit?

    Kamenem úrazu je vždy nedostatečná nebo zcela chybějící IT vize. Pokud má firma vlastní správce, ti většinu času věnují řešení aktuálních problémů a nemají čas tyto informace managementu poskytnout. Ve firemních plánech se tak často nepočítá s náklady na rozvoj IT. Pouze na jeho údržbu. A tím rozhodně nemyslím jenom nákup nových počítačů nebo telefonů. To samo o sobě IT ve firmě nezlepší.

    Ty se pohybuješ v Apple světě u opravdu dlouho. Jak vnímáš aktuální kvalitu Apple produktů ve srovnání s minulostí? Hodně se o tom diskutuje a vy jste takříkajíc v první linii.

    Uvedu dva příklady. Moje první jablíčko byl Macintosh LC 630. To bylo v roce 1995. Počítač neustále hlásil chybu 10, popřípadě 11. Jak jsem zjistil, měl problém s přídavnou L2 cache pamětí. Můj nynější přenosný počítače MacBook Pro 16“ měl problém se základní deskou a byla nutná výměna. Je evidentní, že náhodné hardwarové chyby byly, jsou a budou.

    Avšak novým fenoménem jsou designové problémy a chyby operačních systémů. Do té první kategorie bych zařadil například Antennagate, problémy s grafikou v modelech MacBook Pro 2011, nepochopitelný design Mac Pro z roku 2013, opuštěný koncept motýlkového mechanismu klávesnice přenosných počítačů nebo throttling Intel procesorů. Je z toho cítit přednost designu před vývojem, což je u lifestylové firmy vlastně pochopitelné. Navíc nemusí jít vždy o problém Apple a firma se snaží problémy aktivně řešit. Možná se tak nakonec přeci jenom ARM procesorů v počítačích dočkáme…

    Druhý fenomén je funkcionalita operačního systému macOS. Verze 10.7 zahájila (po vzoru iOS) cyklus každoročních změn „major“ verzí. V průběhu roku pak vycházely vždy „minor“ verze přinášející jednu či více nových funcionalit a mezi tím ještě opravné patche.

    To, co pro iOS funguje dobře, podle mého nefunguje dobře pro macOS. Nové funcionality iOS v každé major verzi jsou důsledkem rychle se vyvíjejícího trhu mobilních telefonů a inovací ostatních výrobců. Naproti tomu nové major verze macOS nepřináší uživatelům žádné dramatické změny. Správa souborů a složek je prostě vyčerpané téma. za inovativní bychom mohli považovat například trojrozměrné procházení po vzoru Minority Report. Vedlejším efektem je však zpomalení tempa oprav stávajících chyb a potřeba řešit problémy klientů workaroundem. To nebývalo zvykem.

    Co je tvůj nejoblíbenější Apple produkt?

    Teď nevím, jestli předchozí odpověď nepůsobí dekadentně – v srdci jsem věrný Apple fanoušek a rozhodně mám favoritů více. Určitě AirPods Pro, Apple Watch, MacBook Pro 16“, HomePod, iPad Pro a iPhone 11.

    Nasazují vaši zákazníci aktuálně víc iPady nebo počítače? Tušíte proč?

    Vzhledem k tomu, že se specializujeme především na deployment stolních a přenosných počítačů, jsou to počítače. 

    Kdyby sis mohl přát jednu podzimní novinku od Applu. Jaká by to byla?

    Pokud bych si měl vybrat ze software, přál bych si iPadOS s lepší podporou externích monitorů a stabilnější macOS. Pokud z hardware, tak virtuální realitu nebo ARM procesor v Macu. S novým iPhonem 12 vlastně už počítám 🙂

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *