Pozvání na rozhovor přijal vývojář aplikací pro iOS Lukáš Petr. Ten se před několika dny vrátil ze San José, kde byl na vývojářské konferenci WWDC. Společně jsme se bavili o tom, jak se na konferenci dostal, proč je dobré tam vůbec chtít jet a jestli se to nezávislému vývojáři vyplatí. V rozhovoru přišla řeč i na Lukášovy aplikace a na to, co vše musel udělat pro to, aby Apple jednu z nich promoval.
Můžeš našim čtenářům přiblížit, jak ses jako vývojář dostal na WWDC?
Funguje tam loterie o možnost koupit si vstupenku. Náhodně se losuje a buď to vyjde, nebo ne. Tím, že je výrazně více zájemců než míst, to zpravidla nevyjde. Teď, po třech letech, co jsem to zkoušel, to konečně vyšlo. Kromě toho je to drahá záležitost, ale mě to za to stálo.
Ty jsi tam teď byl podruhé. Poprvé jsi tam byl, pokud vím, na školní stipendium. Co obnášelo získat od Applu školní stipendium?
V té době byl úkol udělat aplikaci o sobě, která bude zároveň reprezentovat dovednosti co se týče vývoje aplikací. Udělal jsem několikastránkovou aplikaci, kde jsem ukázal, jak jsem postupoval s učením se vývoje aplikací pro iOS.
Co všechno se dá na konferenci přes den dělat?
Hodně jsem využíval laboratoře, kde je možnost se přímo pobavit s vývojáři od Applu. Oni jsou ti, kdo vytvářejí jednotlivé knihovny, které následně běžní vývojáři aplikací při programování používají. Bylo super se s nimi poradit a pomohli mi s problémy, které aktuálně řeším. Není nad to, když se můžeš zeptat přímo člověka, který ty nástroje vytváří, a získat od něj přímou odpověď. To se ti nikde jinde nepodaří.
WWDC není jen o samotných přednáškách. Po San José je spousta jiných menších konferencí nebo meetupů. Navštívil jsi nějaké?
V neděli bylo SJ Mac Indie, to je sraz nezávislých vývojářů. To bylo fajn. Setkal jsem se tam s člověkem, američanem, se kterým jsem spolupracoval minulý rok na jedné aplikaci pro předpověď počasí. Taky jsem tam poznal pár nových lidí, kteří se svými aplikacemi živí. Dali mi zajímavé podněty a nápady. V pátek jsem byl na akci, kterou pořádal jeden vývojář od Applu. Jmenovala se FiestaKit. Bylo to komornější a bylo tam hodně vývojářů z Applu. Okolo jedenácté se všichni přesunuli k němu domů, takže bylo zajímavé vidět, jak lidi v Kalifornii bydlí. Také jsme tam měli Tequilu z roku 1942.
Byl ses se podívat na nově představený Mac Pro?
Prezentace byla v úterý. Chtěl jsem se na něj podívat, ale měl jsem spoustu dalších věcí v laboratořích. Zároveň jsem se snažil nainstalovat nové beta verze macOS Catalina, abych mohl na Macu vyzkoušet aplikace pro iPad, a pak jsem na to zapomněl a nestihl jsem to.
Co říkáš na iOS 13?
Je tam spousta novinek, například tmavý režim nebo nové SF Symbols (knihovna unifikovaných grafických symbolů pro vývojáře, pozn. red.), které se dají použít s různými typy fontů. Mají různé tloušťky a jsou vektorové. Hodně teď zvažuji opustit podporu pro staré verze operačního systému právě kvůli tmavému režimu.
A co iPadOS? Dokážeš si představit programování na iPadu.
Přijde mi to zajímavé, rozhodně bych nové možnosti iPadOS rád podporoval ve své aplikaci. Teď jsem ve fázi, že dělám verzi mé aplikace pro iPad. Doposud jsem ji neměl. Co se týče programování na iPadu, tak si myslím, že už je to reálné. Swift Playgrounds, které jsou originálně pro iPad, slouží k výuce programování ve Swiftu, takže některé koncepty by se z toho mohly použít. Nebude to asi tak komfortní, ale pro některé lidi mi to dává smysl.
Co tě nadchlo z pohledu programátora?
Rozhodně bych řekl SwiftUI. Je to opravdu velké. Na desítky let dopředu to změní, jak se dělají aplikace. V posledních dnech se s tím snažím trochu experimentovat. Co mě na tom trochu odrazuje je vyšší abstrakce. Nejspíš nebude možné vlastní přizpůsobení nebo úpravy, které dřív možné byly a na které jsem zvyklý. Dále mi přijde zajímavý Project Catalyst, tedy možnost přenesení aplikace z iPadOS na macOS. I tohle jsem řešil v laboratořích s inženýry Apple. Konkrétně problémy se sestavením aplikace pro macOS.
Vidíš návštěvu WWDC jako dobrou investici, i když máš všechny přednášky a zdrojové kódy na internetu?
Mně se to vyplatilo. Byla dobrá zkušenost být u toho, když se novinky představují a potom již zmíněné laboratoře. Kromě technologických laboratoří tam jsou App Store laboratoře, kde se dá sejít přímo s lidmi, kteří pracují v Editorial týmu. Můžeš s nimi mluvit jeden na jednoho. Poradili mi, jak zlepšit různé věci, které mám uvedené u aplikace, a jak je prezentovat z marketingového hlediska. To pro mě bylo hodně přínosné.
Ty máš na App Store tři aplikace, znamená to, že tě primárně živí?
Od začátku roku mi 95 % mých nákladů pokrývají mé aplikace a příležitostně dělám práci na zakázku pro jednoho klienta z Kalifornie. To jsou přibližně dva až tři dny měsíčně. Byl to ale hodně dlouhý proces. Dříve jsem hodně dělal aplikace na zakázku nebo jsem měl kontrakt na půl roku, ale vždycky jsem chtěl dělat na tom svém. Mně na tom hodně vyhovuje svoboda. Člověk se o věcech může rozhodnout tak, jak chce. A když to pak uživatelé používají, splňuje to jejich očekávání a mají z toho radost, tak to je skvělý pocit. Stojí mi to za to snažení.
Tvoje aplikace Timelines byla promována na App Store. Jak jsi přiměl Apple, aby zrovna tvou aplikaci promoval?
První krok k úspěchu je, aby aplikace dobře fungovala a aby vše bylo dotažené. To ale nestačí. Apple má formulář, který se vyplní a pošle se přímo editorům z App Store. Oni to procházejí a zkoušejí. Následně aplikace, které se jim líbí, vyberou. Dále jsem zkoušel napsat jedné paní, co psala recenze aplikací a potom přešla do Applu. Dříve jsem se také zabýval copywritingem, a tak jsem se pokusil vysvětlit nějak konzistentně příběh okolo aplikace a vyšlo to.
Kde bereš inspiraci pro tvorbu aplikace?
Vždycky to bylo něco, co bych já sám rád používal. Aplikaci na kvadratické rovnice jsem vytvořil na střední škole, když jsme se o tom učili, a zároveň jsem se na ní učil vývoj pro iOS. Teď to nevydělává skoro nic, ale i tak ji udržuji a docela dost lidí ji stahuje a používá (aplikace je zdarma a plná verze za poplatek, pozn. red.). Druhá aplikace je na měření sportovních aktivit. V době, kdy jsem na ní začal dělat, nebyla konkurence v App Store taková, a tak jsem tam chtěl udělat některé věci líp. Problém byl, že mi trvalo dlouho, než jsem aplikaci dokončil a když jsem ji vydal, tak konkurence už byla větší a bylo hodně těžké ji nějak protlačit. A u třetí aplikace mi přišlo, že čas nevyužívám efektivně, a tak jsem chtěl nějaký nástroj, který mi to změří a pak vizualizuje, kam mi jde čas.
Už jsi přemýšlel, které novinky z iOS 13 použiješ do aplikace Timelines?
Určitě bych chtěl použít novinku v Siri Shortcuts, parametry. Dále pak tmavý režim. A líbila by se mi verze pro macOS. K tomu ale potřebuji mít systém na synchronizaci dat. Apple na to vydal jednu knihovnu. Bavil jsem se o tom i v jedné z laboratoří, jen nevím, jestli se to bude přesně hodit na to, co potřebuji, ale rozhodně to vyzkouším.
Pokud vás rozhovor zaujal a chtěli byste se o Lukášovi dozvědět více, můžete navštívit jeho účet na Twitteru, popřípadě stránky s jeho nejznámější aplikací Timelines.