Apple Watch očima profesionálního sportovce

Apple Watch

Tři. To je počet rozbitých hodinek za mou squashovou kariéru. Proč jsem si nekoupil obal? Nelíbí se mi a vždy jsem věřil, že se mi to už nestane. Když člověk rozbije takový počet relativně drahých hodinek, pokaždé si řekne: „Stojí za to si ty další koupit? Opravdu mají pro mne tak velký význam?“ Odpověď byla skoro vždy bez váhání: „Ano.“ Každopádně, důvody, proč jsem se rozhodl tolikrát koupit ty samé Apple Watch, se vám dnes pokusím vysvětlit. Navíc mám malý bonus. Zeptal jsem se špičkových evropských hráčů, jak oni své hodinky využívají a jaké jsou jejich oblíbené aplikace.

První bazarové 44mm Apple Watch Series 2 jsem si pořídil asi před 4 roky. Důvodů koupě bylo více: sport, zdraví, design, notifikace, taháky do školy… Hodinky splnily všechny úkoly na jedničku. Pořídil jsem je v tu dobou za cenu 6 000 Kč. Po prvním rozbití jsem si dvakrát pořídil AW Series 3.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

Sport

Po sportovní stránce mě hodinky nikdy nepřestaly překvapovat. Každou novou aktualizací systému mi jen pomohly k lepším výsledkům. Ráno, když jsem si šel před či při škole na okruh zaběhat, jsem používal měření běhání. Dopoledne jsem taky chodíval cvičit na hřiště, zde jsem si zapnul posilování. Odpoledne jsem šel na kurt – to jsem si pustil přímo aktivitu Sport a pojmenoval jsem ji jako squash. Bohužel toto měření nedokáže počítat kroky. To mi bylo velmi líto, vždy jsem si přál vědět, kolik na kurtu uběhnu kilometrů. Párkrát jsem se snažil zapnout klasický běh v hale, bohužel mi to ale zbytečně často započítávalo pauzy, když jsem šel např. na podání. Nikde jsem nenašel možnost pauzy vypnout.

Apple Watch

Po tréninku jsem chodíval do posilovny, kde mi posloužilo buď posilování, či běh v hale.
K večeru na protažení jsem používal funkci Yoga. Když jsem cvičil před spaním, spustil jsem Smíšené kardio či HIIT trénink. Protože mě ještě předtím, než tu funkci začal podporovat sám Apple, zajímal můj spánek, zamiloval jsem si na jeho měření aplikaci Pillow, která nabízela vše potřebné. Dokoupil jsem si plnou verzi, která umožňovala v noci nahrávat zvuk.

Dále bych rád vyzdvihl funkci plavání. Díky hodinkám jsem chodíval pravidelně plavat, držely mě ve skvělé plavecké kondici. Má motivace byla jen pozorovat tu neskutečnou technologii. Hodinky vždy správně poznají plavecký styl, změří tempo a na základě délky bazénu i samy počítají bazény. Tep vám také změří, jen bohužel kvůli protékající vodě mezi hodinkami a vaší rukou nebyly tehdy údaje vždy přesné.

Kalorie

Výpočet kalorií je více méně nemožný. Nedokážu si představit přístroj, který by to uměl přesně, se všemi proměnnými – stres, metabolismus a desítkami dalších… Je to prakticky nedosažitelné, všechny pokusy od všech výrobců budou prozatím vždy nepřesné. Apple Watch to ale přesto zvládají dle mých osobních zkušeností absolutně nejpřesněji v porovnání s ostatními výrobci.

Můj denní kalorický cíl byl nastaven na 2 000 kcal. Nebudu vám nic nalhávat, získat odznak za 300 % spálených kalorií nebyla žádná sranda. Často se mi to povedlo na turnajích, kde mě Apple Watch splněním kroužků dost motivovaly. Kromě informací o spálených kaloriích mi hodinky měřily vývoj tepové frekvence během zápasu, díky čemuž jsem měl přehled o své kondici.

Zdraví

Jedním z dalších důvodů, proč jsem si hodinky pořizoval pořád dokola, byla skutečnost, že mě měly za úkol hlídat. Mám poměrně nízký tep, ve spánku okolo 35 tepů za minutu. Přes den se mi v klidu pohybuje okolo 40–50, zatímco normální dospělý člověk má tep zhruba 70–80. Do teď si pamatuji rána, kdy jsem v notifikačním centru objevoval několik dotazů z noci, zda jsem v pořádku, že můj tep klesl kriticky nízko…

Apple Watch

Jak funguje měření tepu na hodinkách?

Fotopletysmografie. Název může znít velmi komplikovaně, ale opak je pravdou.
Když se kouknete na svůj senzor umístěný na dýnku hodinek a pustíte si měření srdeční aktivity, začnou vám svítit zelené diody LED. Vše má svůj účel. Protože je krev samozřejmě červená, z hlediska optiky odráží tak červené světlo a pohlcuje zelené.

Apple Watch tak pomocí zelených LED v kombinaci se světlocitlivými fotodiodami měří množství krve, které v danou chvíli pod hodinkami protéká. Při každém úderu srdce je průtok krve do zápěstí větší než mezi údery, čímž je pohlceno víc zeleného světla. LED na hodinkách běžně blikají stokrát za sekundu, dost na to, aby mohly Apple Watch vypočítat vás srdeční tep. Samo vyčíslení tepu probíhá zprůměrováním dvou po sobě jdoucích měření, běžně v rozmezí 5 sekund. Pokud však dnes u Apple Watch Series 4 a novějších přidržíte prst na Digital Crown, spustí se měření jako při analýze EKG, kdy se hodnota tepu obnovuje co vteřinu. Snímač tepu měří v rozmezí 30–210 bpm. Pokud hodinkám něco v měření tepu brání, třeba slabý průtok krve prochladlým zápěstím nebo rychlé pohyby rukama, diody se umí rozsvítit víc a blikat s vyšší frekvencí. Apple Watch se tedy snaží pro přesnost výstupů dělat maximum.

Apple Watch občas měří tep i pomocí infračerveného světla. To třeba v noci, kdy mi pak zběsile klepou na zápěstí, jestli mi není špatně. LED se využívají k měření tepu během cvičení, při používání aplikace Dýchání, nebo výpočtu průměrného tepu za chůze a variability srdečního tepu (HRV).

A jak používají Apple Watch jedni z nejlepších squashistů v ČR?

Jakub Solnický – Vícemistr ČR v roce 2020

„Pro Apple Watch Series 4 jsem se rozhodl před přijímačkami na vysokou školu a pomáhaly mi při plavání i běhu. Používat jsem je začal i při tréninku squashe, který hraji závodně, ale nejvíc při letní přípravě, u které jsem si musel hlídat tepovku a pomáhají mi i při ranním měření tepu. Nejvíce používám aplikaci cvičení přímo od Applu, kde se dá snadno hlídat nejen už zmíněná tepovka, která je pro mě velice důležitá, ale i čas, uběhnuté metry (kilometry) a spálené kalorie.
Další mou oblíbenou aplikací je Interval Timer, na kterém lze nastavit jakýkoliv čas cvičení, odpočinku a počet sérií.

Apple Watch

Aplikace Elk je velice jednoduchý a snadný způsob, jak převést koruny na eura nebo na jakoukoliv jinou měnu.

Poslední aplikací, kterou nejčastěji používám, je podle mě všem dobře známý Shazam. Na hodinkách stačí v aplikaci jednou kliknout, a jakmile hodinky najdou shodu, zavibrují. Aplikace na hodinkách ukáže, která písnička právě hraje, a její údaje uloží do mobilní aplikace.“

Viktor Byrtus – Juniorský mistr Evropy roku 2019

„Já osobně používám Apple Watch Series 3 logicky nejvíce při sportovních aktivitách. Připadají mi jednoduché na ovládání a obecně jsou hodně simple-looking, což znamená, že jsou jednoduché na ovládání – něco jako takový malý iPhone.
Aplikace jako Zones for Training mi pomáhají při mých trénincích.
Sleepwatch mi hlídá kvalitu spánku a ze všeho nejvíce používám bankovní aplikaci.“

Apple Watch

Výsledek

Apple Watch jsou od 2. generace jedním z nejpraktičtějších doplňků, co se dá pořídit. Od prostého nošení módního doplňku, přes rekreační sport až pro profesionální sportovce, kteří chtějí mít všechny svoje výsledky pod kontrolou. Začínajícím sportovcům hodinky pomůžou v motivaci, ať už splněním kroužků či závodem s kamarádem. Profesionálním sportovcům pohlídají, změří a zkontrolují veškeré důležité informace. Klasickým uživatelům jednoznačně ulehčí život. Rychlé notifikace, praktický pomocník v cizině, Siri na dosah ruky.

Moc funkcí mi ani nechybí, hodinky mají vše potřebné, jsou velmi jednoduché a splní všechny mé požadavky.

Komentářů:

  1. Apple Watch a AirPods jsou teď asi nejlepší produkty, které Apple má. iPhonek, iPad, Mac, to všechno jsou skvělé produkty, ale není na nich už moc co řešit. V zásadě fungují tak, jak by měly. U nositelné elektroniky je ještě spousta nevyužitých možností.

    1. Můžu jenom souhlasit, moc mě zajímá, kam až se bude schopna nositelná elektronika vyšplhat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *