Bagind – S příběhem na zádech

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Původní plán se opíral o úmysl najít batoh pro iPad Pro. Spíše městský, na pochůzky, na cesty do práce. Jenže do oka mi padl Bagind Rollin. A ten, jak ostatně dokládá i jeho příběh, touží i po poznávání dálek. Do těch jsem se s ním nakonec také vypravil a pro iPure jej tak mohl skutečně řádně otestovat. V tropických vedrech letního Japonska, stejně tak v písčitých dunách Spojených arabských emirátů.

Brzy tomu bude rok, co jsem na stránkách iPure hodnotil PKG Laptop Backpack. Batoh, který se mi stal každodenním společníkem. Spolehlivě ochránil můj MacBook Pro, pojmul do sebe krabičku s obědem, láhev s vodou a všelijaké další nástroje, díky kterým jsem se mohl vypravit do práce a mít vše při sobě. Pokud jste jej však někdy měli na zádech, dobře víte, že co do velikosti není zrovna skromný. A protože jsem od aktuálního akademického roku začal učit pouze s iPadem, zdálo se mi nesmyslné tahat na zádech obra, když si MacBook „patnáctka“ leží doma.

Začala má snaha dopátrat se mnohem menšího batohu, městského, do něhož bych vměstnal tak akorát ten iPad Pro včetně klávesnice, svačinku a doklady. Nejrůznější sportovní varianty jsem zavrhoval, ten správný design ne a ne najít. V podstatě můžu být vděčný Velkému bratrovi, neboť se mi všudemožně začaly objevovat reklamy na batohy – a nakonec právě Facebook mi doporučil Bagind.

Bagind Rollin

Bagind Rollin – seznamte se

Ve sponzorovaném příspěvku se ukázal náhled na Rollin, jeden z produktů české značky, která, jak jsem se následně dočetl, má své hluboké kořeny v Indii. Bez přehánění dodám, že jeho vzhled si mě okamžitě získal. Neplánoval jsem shánět něco koženého, ale čím více jsem si procházel fotografie a videa, tím více jsem cítil, že Rollin bude tím správným.

Pořizovací cena 2 800 Kč je přiměřená. Kůže z indické kozy, ruční (takřka rodinná) výroba, kvalitní zpracování. Výhoda byla, že jsem se mohl na batoh přijít i podívat osobně, ale to už jsem stejně věděl, že jej chci.

Bagind Rollin

Kromě vnějšku ale bylo pochopitelně podstatné, jak Rollin vypadá uvnitř. Členění na kapsy totiž velkým způsobem ovlivní, jak jej lze používat. A na co se vlastně hodí. Rollin má uprostřed největší prostor, kam se v pohodě vejde oběd, pití, nebo zkrátka různé věci, které jsou objemné. A oběma směry, tedy k zádům i k přední straně batohu, pak jsou další dvě kapsy. Užší a otevřené a pak vždy na každé straně „bezpečnostní“, menší a na zip. Pro mě naprosto ideální rozložení. Zadní otevřenou kapsu používám na uložení iPadu. Ten by mohl být i bez obalu, ale nosím jej v originálním pouzdře od Apple (vč. klávesnice a pera). Kapsa je pro něj ideální co do výšky i šířky a má i rezervu – v podstatě se vám tam vejde 13palcový MacBook, dokonce i patnáctka, ale to už byste si museli Rollin trošku zvětšit (více později). A ještě je tu místo na nějaký časopis, papíry nebo noviny, chcete-li.

Přední užší otevřenou kapsu používám většinou na peněženku a „technický“ balíček (HDMI konektor pro iPad, kabel aj.). Přední kapsa se zipem je vhodná na klíče a doklady. Do zadní kapsy se zipem dávám při cestování pas a další doklady (jízdenky, faktury za ubytování…).

Batoh má ještě i přední malou vnější kapsu, ta je ideální na telefon, ale samozřejmě musíte doufat, že vám ji někdo neotevře a telefon nevezme. Na zádech, v rušném prostředí či v dopravních prostředcích bych s ním takhle nebyl, ale při pochůzkách městem do práce je to bez stresu. Na letišti mám v této vnější kapse mobil a pas.

S Rollinem v práci, s Rollinem na cestách

Jak jsem už psal, původní úmysl počítal s batohem pro každodenní nošení – do práce jsem začal nosit prakticky jen iPad, a tak mi přišlo nesmyslné chodit s velkým PKG batohem. Jenže letos jsem začal služebně navštěvovat různé zahraniční destinace, a vzápětí po pořízení batohu Bagind jsem vycestoval na téměř dvoutýdenní pobyt v Japonsku. Za měsíc a půl mě pak čekal týden v pouštním Sharjahu a Dubaji, přičemž se Rollin ještě na čas podívá do Kalifornie. Zjistil jsem, že s Bagindem je na těchto výpravách fajn. Je lehký, skladný, pojme akorát tolik, kolik i na denní túry potřebujete. Hodí se do přírody (i pouště), ale současně dobře vypadá i s formálním oblečením a při prezentacích, které na svých služebních cestách mám. Velkou výhodou je, že „vak“ batohu se dá zvětšit. Stačí si upravit poutka/přezky. Objem se prakticky zdvojnásobí a do batohu dostanete třeba i velkou dvoulitrovou láhev s vodou.

Kůže se samozřejmě časem proměňuje. K balení dostanete i návod, respektive rady, jak o batoh pečovat, aby vydržel co nejdéle. Ten můj dostal zabrat hned zkraje. V Japonsku byly nejen vysoké teploty, ale obrovská vlhkost. Potkal jej i déšť, stejně jako pobyt na poušti. Barva se místy už proměnila, je tmavší, hlavně jeho vnější vrchní strana je o něco více zprohýbaná a vrásčitá. Ale batohu to spíše dodává na „živosti“, než že by to byla vada.

Než jsem se rozhodl batoh doporučit, strávil jsem s ním prakticky každý den poslední tři měsíce. Již nyní pokukuji po dalších produktech Bagind, například obalu na MacBook nebo peněžence. Uvidím, kdy se k tomu rozhoupu, určitě bych se o své další zkušenosti podělil.

Bagind, příběh batohu, rozhovor s Lukášem Matějčkem

K Bagindu mě sice dovedl Facebook, ale vztah jsem si k batohu vybudoval až intenzivním soužitím. A protože kromě funkčnosti a designu mám u produktů rád i jejich příběh, popovídal jsem si se zakladatelem firmy Lukášem Matějčkem.

Zákazníky často přitáhne k nákupu produktu příběh. S Bagindem se také pojí, můžete ve stručnosti popsat, kudy se cesta k batohům a peněženkám, které nyní prodáváte, ubírala?

Začalo to v roce 2015 v Indii. Tehdy jsem byl v těchto končinách téměř půl roku. Měl jsem za sebou pár měsíců v nepálských horách, kde jsem jako dobrovolník učil děti anglické konverzaci. Poté mě to zaválo na západ Indie do Thárské pouště.

Ve městě Jaisalmer, do kterého jsem jel přes dvanáct hodin vyprahlou Indickou krajinou, jsem objevil zapadlý krámek a Inda, který tradičně na zemi na koberci něco šil. Po pár větách jsme se domluvili, že mi na počkání vyrobí batoh z pravé kozí kůže. Sedl jsem si do toho krámku na malou stoličku a sledoval, jak mu pod jeho zkušenýma rukama vzniká předchůdce Bagind batohů. V podvečer bylo hotovo a já stihl vlak do Bombaje.

Po návratu jsem ten batoh nosil všude. Na dýmku s kamarády, na cestovatelské přednášky, které jsem pořádal, prostě všude.

Až v loni jsem si ale řekl – chci podnikat! Našel jsem zaprášenou vizitku, kterou mi Dennis hned po výrobě batohu dal, napsal jsem mu mail a měsíc na to jsem měl první várku batohů doma. A to byl počátek značky Bagind, jak ji dnes znáte.

Já se tedy osobně rozhodoval podle designu batohu, zajímalo by mě, jestli nějak zkoumáte nebo víte, co k vám nové zákazníky přivádí? Je to právě příběh? Design? Materiál?

Všechny tři aspekty jsou důležité. Ještě tam tedy chybí ruční výroba. Bez těchto věcí by nebyl Bagind Bagindem. Nejde s přesností říct, co je pro našeho zákazníka nejdůležitější. Cestovatel, hipster, člověk v letech, který si potrpí na kvalitu – každý má jinou prioritu, a to ostatní jsou jen plusové body v rozhodování.

Kdo je tedy přednostně váš zákazník?

Většinu tvoří slečny a ženy 18–30 let. Ovšem, před necelými čtrnácti dny jsme ohlásili novou podzimní kolekci, kde se mimo jiné objevila i naše první dámská kabelka. Ta celkem logicky přitáhla velké množství žen nad 30 let, tudíž nám to s naším cílovým zákazníkem může trochu zamávat.

Dostal jsem se k vám skrze reklamu na sociálních sítích. Máte zmapované, kudy k vám vede nejčastěji cesta? Jsou to osobní setkání s lidmi? Doporučení přátel, nebo právě online marketing?

Samozřejmě, jsme si vědomi toho, že doporučení a osobní setkání s lidmi je ta nejlepší cesta. Taky proto jsme začali tvořit ambasadorský program a rovněž jsme otevřeli prodejnu v Praze, kam si lidé mohou přijít batoh a další výrobky osahat a vyzkoušet.
I tak ale většinu tvoří online marketing – tam je budoucnost.

Nyní ale zase k designu, protože ten mě na vašich produktech nejvíce láká. Taková jaksi laicky položená otázka: jak podoba produktů vzniká? Odkud se bere inspirace?

V začátcích to byla především Indie, která mě a Dennise inspirovala. Později jsme však s mými dvěma českými společníky chtěli přicházet s něčím novým, přesto to však mělo mít nádech minulosti a tradice. S novými designy přicházím vesměs já. Dost mi v tom pomáhá to, že žiji v Praze. Tady je inspirace na každém rohu. Turisti, pražští hipsteři, lidi staršího věku, kteří své drahocenné kousky z dob minulých tahají den co den do práce či na víno s přáteli. A mně stačí jen pozorovat.

Ale tím, že denně prosedím na internetu dost hodin, jsem ovlivněn i odtamtud. Pak už stačí přidat Dennisovi do objednávky stávajících produktů i podrobný popis několika nápadů. Vyrobí vždy od každého nápadu po jednom kusu, pošle to souběžně s celou objednávkou a my si pak s klukama ve Zlíně nad tím sedneme a řekneme si, zda to chceme či ne a jaké malé úpravy by to ještě sneslo. A po dvou třech pokusech, kdy Dennis plní naše přání, máme novou kolekci. Například nyní je to kabelka Belka, ledvinka Leadvy nebo dámský batoh Maley.

Máme v tomto směru, tedy v rámci vašeho portfolia, očekávat nějaké změny?

Změny ani tak ne. My se snažíme s novinkami přicházet, co to jen jde. Třeba loni jsme k batohům přidali obaly na MacBook nebo peněženky. Letos to je zase už dříve zmiňovaná dámská kabelka, ledvinka nebo třeba velká cestovní taška. V příštím roce bych si například mimo jiné přál vytvořit takovou cestovatelskou kolekci složenou z doplňků, které na cestách prostě člověk chce, ale ještě o tom neví.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *