Životní (Apple Watch) restart

Na počátku všeho bylo obrovské nadšení. Musel jsem je okamžitě mít. Výlet do Německa byl jasný, nehledě na to, že v té době byly ještě v angličtině. Básním tu o první generaci Apple Watch. Byl jsem unešený z toho, že budu mít v podstatě iPhone na svém zápěstí. Nadšení mi asi rok vydrželo, ale pak se kouzlo nějak vytratilo. Objevil jsem ho znovu před pár měsíci. Pracovně tomu říkám životní (Apple Watch) restart!

Nyní to konečně mohu napsat. Apple Watch se staly mým nejosobnějším zařízením. Mám je na ruce čtyřiadvacet hodin denně, sedm dní v týdnu. Odkládám je pouze během sprchování, kdy je musím vložit do nabíječky. Ano, s Watch i spím. Než se však dostanu do přítomnosti, na chvíli vás zavedu do minulosti aneb jak jsem s jablečnými hodinkami začínal.

Bylo nebylo…

Tenhle příběh bude velmi krátký. Záměrně vynechám detaily o tom, že mám doma asi dvacet různých řemínků, mezi nimiž převažují originální silikony. Stejně tak vynechám, že jsem zkoušel snad všechny druhy 3D ochranných skel a fólií, bumperů a dalších pouzder a krytů. Nic z toho mi nevyhovovalo.

Nosím své 42milimetrové Apple Watch Nike druhé série tak, jak byly stvořeny. Jediné, co pravidelně střídám, jsou zmíněné řemínky. V poslední době jsem najel na styl MKBHD (youtuber Marques Brownlee), kdy k sobě dávám různě barevné kombinace,

Změnil jsem také uvažování nad aplikacemi v hodinkách. Dříve jsem si nainstaloval všechny aplikace, které jsem měl v iPhonu pro Watch dostupné. Zahrál jsem si taky na hodinkách většinu nejpopulárnějších her, a to od obyčejného Pongu přes Birdie až po složitější RPG typu RuneBlade a CosmosRing. Velmi mě bavila haptická hra Brake this Safe. Nakonec i tohle mě přestalo bavit a když chci hrát, raději sáhnu po iPhonu nebo Nintendu Switch.

Pokud jde o aplikace, tak jsem taky lehce moudřejší. Skončil jsem s prohlížením Twitteru na hodinkách nebo čtení krátkých zpráv z nějaké RSS čtečky. Celkově jsem se hodně vrátil k nativním aplikacím a prostým základům, které využívám na maximum. Na druhou stranu pár aplikací mi v hodinkách zbylo a přežilo i zmíněný totální restart.

Není to tak dávno, co jsem zjistil, že Watch používám už jen jako prodloužený iPhone, tedy nechávám si zobrazovat vybrané notifikace, sem tam odpovídám na zprávu či přijmu hovor. Samozřejmostí byl čas, datum a Siri ciferník s kalendářem a hudbou. Když jsem si tohle všechno uvědomil, přišlo mi to líto. Vždyť ty hodinky lze využít mnohem lépe, ne?

Myslet jinak

Položil jsem si otázku: co reálně mohou Apple Watch v mém životě změnit? A notifikace to rozhodně nejsou! Bylo to zdraví. Nelíbil se mi můj sedavý životní styl, který vyplývá z povolání. Pracuji buď z domu, často jezdím dlouhé úseky autem a pak opět sedím na židli u Macu.

S přibývající prací a nedostatkem volného času v kombinaci s rodinou jsem také přibral pár kilogramů a dobře jsem na tom nebyl ani se spánkem a zdravotním stavem. Spal jsem málo a ne moc dobře. O sportu ani nemluvím. Dříve jsem provozoval několik sportů na vrcholové úrovni, ale šest let zpátky jsem se vším ze dne na den seknul. Ukončil jsem totiž školu a musel hledat práci.

Uvědomil jsem si, že v tomhle se mi Apple Watch mohou stát velkou motivací a pomocníkem. Konečně je využívám tak, jak prezentuje sám Apple. Konkrétně bych se chtěl zastavit u těchto oblastí – srdeční tep, cvičení a pohyb, spánek a osobní návyky.Centrum pro srdce

V dětství jsem prodělal dvě menší operace srdce. Rovněž mám občas problémy s vysokým krevním tlakem a neúměrně vysokým tepem při stresu či fyzické zátěži. Z toho důvodu je pro mě tepová frekvence velmi důležitá. Snažím se ji postupně naučit ovládat pomocí práce s dechem. V tomto směru je skvělá funkce Dýchání, která mi pomáhá se koncentrovat a na chvíli se vrátit k sobě.

S tím souvisí i celodenní měření tepové frekvence, které mi Apple Watch poskytují. Velmi často sleduji skrze aplikaci HeartWatch své denní statistiky. Pomocí této aplikace porovnám naměřené hodnoty s tím, co jsem v aktuální dobu dělal. Těší mě, že to přináší své výsledky. Čím více modré barvy v kalendáři aplikace vidím, tím je jasnější, že je můj tep během dne nižší a tím samozřejmě své srdce a tělo šetřím.

HeartWatch funguje i na hodinkách. Automaticky mi chodí notifikace o tom, že jsem překročil svůj nastavený limit. V případě, že by se tak stalo například během sezení či obyčejné práce, mohou si rychle uvědomit, že není něco v pořádku. V neposlední řadě má aplikace plný přístup k měření tepu, a tak si kromě nativní aplikace mohu tep změřit i prostřednictvím HeartWatch. Data pak vyhodnocuji na iPhonu.

Začal jsem se hýbat

Rodiče mě už od útlého věku vedli ke sportu. Dvanáct let jsem provozoval na vrcholové úrovni karate. Pravidelně jsem jezdil na závody a soustředění. Skoro každý den jsem měl nějaký trénink. Poté jsem začal hrát basketbal, chodil jsem pravidelně běhat dlouhé vzdálenosti a nakonec jsem skončil u cyklistiky.

Před šesti lety jsem měl naježděno více kilometrů na kole než v autě. Ročně jsem na silničním a horském kole ujel dohromady více než dvacet tisíc kilometrů. Výjimkou nebyly každý víkend nějaké závody a pravidelné tréninky s týmem. Skončil jsem však vysokou školou a musel jsem se nějak začít živit.

Na sport bylo čím dál méně času a upřímně přiznávám, že jsem toho měl plné zuby. Vystudoval jsem pedagogickou fakultu se zaměřením na tělesnou výchovu a sport, takže jsem na nějaké úrovni provozoval snad všechny existující sporty, a to od míčových až po atletiku, plavání nebo krasobruslení. Cítil jsem, že se chci chvíli věnovat práci a osobnímu rozvoji. Popravdě jsem si užíval, že jsem třeba týden vůbec nic nedělal, žádný sport. Jen jsem se tak nějak udržoval. Výsledkem je to, že jsem za šest let přibral více než dvacet kilogramů! A to se mi přestalo líbit.

Mnohokrát během té doby jsem si říkal, že je potřeba s tím něco dělat. Vše je o motivaci a vlastní psychice a bohužel jsem lehce zlenivěl. Až s restartem Apple Watch přišla změna. Začal jsem úplně prostě – každý den uzavřít všechny tři kroužky (Pohyb, Cvičení a Stání). Kromě toho jsem radikálně upravil životosprávu. Snažím se vyhýbat jakýmkoliv průmyslově vyráběným potravinám, například sladké tyčinky, brambůrky, sladké nápoje nebo polotovary. Neříkám, že občas nepodlehnu, ale rozhodně to nekonzumuji v takové míře jako kdysi.

K tomu všemu jsem zase začal pravidelně běhat a cvičit. Nejčastěji chodím okolo šesté hodiny ranní. Má to své výhody. Venku je naprostý klid, rodina ještě spí a já mám čas na sebe. V Apple Watch mám synchronizovaný playlist a běhám výhradně s nasazenými AirPods, u kterých funguje skvěle párování s hodinkami. Patřím mezi šťastlivce, kterým tvar AirPodů naprosto vyhovuje a snad nikdy mi samy od sebe nespadly na zem.

Každý den také chodím na dlouhé procházky a aktivitu prokládám dalšími činnostmi, například plaváním nebo kolektivními sporty. Nesnažím se chodit do takového extrému jako kdysi. Nechci to znovu přepálit a sport si nějak zošklivit. Jde mi o to, aby se stal opět moji přirozenou součástí a Apple Watch jsou mi v tom skvělým nástrojem.

Během sportu si hlídám tepovou frekvenci, kalorie a samozřejmě i čas. Třešničkou na dortu jsou splněné výzvy a různá ocenění. Zjistil jsem také, že s Watch jsou plně kompatibilní různé hrudní pásy pro měření tepové frekvence. Při pohybu nejsou Watch často plně v kontaktu s vaší rukou a výsledkem jsou nepřesná či vůbec žádná měření. Naopak takový hrudní pás od Polaru snadno spárujete skrze Bluetooth a výsledkem je kontinuální měření tepové frekvence. Vřele mohu doporučit.

Spánek

Apple Watch používám i na trackování svého spánku. Osvědčila se mi aplikace AutoSleep, a to hned z několika důvodů. V první řadě pochází od stejného vývojáře jako aplikace HeartWatch a obě aplikace jsou tak propojené a předávají si data. Druhým aspektem je automatické měření spánku bez jakéhokoliv mého aktivního zapnutí, prostě si lehnu a spím.

Ráno pak vždy najdu podrobné výsledky v aplikaci na iPhonu. Vidím nejen to, jak dlouho a jak kvalitně jsem spal, ale i jednotlivé spánkové cykly, dobu, kdy jsem byl vzhůru, a mnoho dalších podrobností.

Velmi důležité je to, že aplikace je skvěle optimalizovaná pro spotřebu baterie na hodinkách. Nikdy mi nesebrala více než 5 procent baterie, což je úžasné. S Watch tak vždy vydržím bez problémů celý den. Nabíjím většinou večer před spaním nebo během sprchování, když už mám všechny kroužky aktivity splněné. Čas od času se samozřejmě stane, že vlivem delší sportovní aktivity nebo používání (například GPS během navigace v autě) letí baterie strmě dolů. Pro tyto případy vozím externí powerbanku.

Nové návyky

S úpravou životosprávy a životního stylu jsem najel na nové osobní návyky. Skvěle se mi osvědčila aplikace Streaks, která je dostupná v českém jazyce. Jednoduše si vytvoříte nějaký návyk, například, že každý den budu deset minut číst, sním zdravé jídlo, budu se hýbat, nebudu kouřit, pít méně kafe a podobně. Návyky jsou pak ve formě kroužků, které se každý den snažíte splnit. Když je splníte, stačí jen podržet prst a kroužek se naplní. To můžete dělat i přímo z ciferníku vašich Apple Watch.

Na aplikaci Streaks je skvělé to, že komunikuje s dalšími aplikacemi, včetně Zdraví. Jakmile tedy splníte na Watch kroužek pohybu, automaticky se vyplní i kroužek a návyk ve Streaks. Kromě toho můžete sledovat detailní statistiky o tom, jak si vedete a kdy se z návyku stává rutina a každodenní samozřejmost. Vřele doporučuji. Je jen na vás, co si chcete osvojit.

Staré funkce zůstaly

Když to shrnu, tak Apple Watch se staly nástrojem pro můj osobní boj se zdravým životním stylem. Primárně sledují mé tělo, spánek, sportovní výkony a nové „zdravé“ návyky. To staré, tedy notifikace, přijímání hovorů, GPS navigace, poslech hudby, čas a další šikovné funkce hodinek, samozřejmě zůstaly.

I nadále slouží Watch jako prodloužený iPhone a taková chytrá asistentka. Nově však opravdu mohu říct, že Apple Watch je moje nejosobnější zařízení vůbec, v podstatě více než iPhone nebo iPad. Skoro nikdy je nesundávám, což se začalo projevovat i na fyzickém stavu. Všímám si, že od mého restartu přibylo pár šrámů a odřenin, což je logická daň za aktivní používání.

Mohu však říct, že je konečně využívám k tomu, k čemu byly stvořeny. Trvalo mi to skoro tři roky. Znám lidi, kteří to mají právě tak už od samého počátku, ale znám i mnoho uživatelů, kteří vlastně neví, k čemu Watch pořádně jsou. Nosí je, protože je to Apple a vypadá to dobře. Stále jde o nějaký sociální status. Zkuste nad tím přemýšlet, až si je příště budete dávat na ruku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *