Vision Pro – kam směřuje?

Posledně jsme rozebrali, co nabízí Vision Pro dnes. V tomto článku bych se chtěl zaměřit na to, jaká je jeho perspektiva a kde vidím největší potenciál do budoucna.

Vision Pro je na trhu necelý měsíc a jde o první produkt svého druhu v nabídce Applu. Takže z principu věci je těžké odhadovat budoucí vývoj. Na druhou stranu jej používám skoro každý den a AR/VR není novým oborem, takže se dá řada věcí již dnes odpozorovat.

Rozšířená realita

Je zcela zřejmé, že Apple preferuje rozšířenou realitu před virtuální, protože v této oblasti má proti konkurenci nejvíc navrch. VisionOS v tomto okamžiku startuje do rozšířené reality a uživatel se může přesunout do virtuálního prostředí, ale je zcela nepochybné, že Apple se nás snaží naučit preferovat kombinaci reality s virtuálním světem.

V rozšířené realitě (AR) se lidé cítí mnohem přirozeněji, je pro ně komfortnější a přináší nižší riziko nevolnosti. Navíc Vision Pro díky excelentní rychlosti a rozlišení nabízí AR v excelentní kvalitě a Apple to bude chtít využít.

Vzdělávání

Jestli v nějaké oblasti AR/VR exceluje, tak je to bezesporu vzdělávání. Už teď nabízí Vision Pro opravdu nádherné aplikace pro vzdělávání v oblasti zdravotnictví, konstrukce, vesmíru nebo třeba geologie. Možnost ukázat věci, které běžně nemůžeme vidět je nenahraditelná. A to, že si na ně můžete skoro sáhnout, u šikovných aplikací s nimi interagovat, přináší obrovské benefity.

Je nesporné, že pro české školství (zejména veřejné a státní školy) je v tomto okamžiku limitem pořizovací cena, ale ta bude v budoucnu bezesporu klesat a v řadě oborů může být použití i drahého AR/VR headsetu levnější než dělat reálné experimenty.

Design

Druhou oblastí, kde má Vision Pro obrovský potenciál, je design nových produktů. Díky vysokému rozlišení, barevné věrnosti a rychlé odezvě je skvělým nástrojem pro návrháře, designery, konstruktéry apod. Může jít o oblast módy, bytového, ale klidně i průmyslového designu.

I zde je důraz na rozšířenou realitu výhodou, protože je mnohem přirozenější a nabízí designerům možnost lépe posoudit drobné nuance.

Obchod

Další zajímavou oblastí, kde může Vision Pro najít uplatnění, je prodej, zejména v luxusním segmentu. Představte si nemovitosti, interiéry, vybavení, luxusní auta či módu, kde je potřeba co nejvěrnější prezentace a zároveň je důležitý i celkový dojem klienta z prezentace. Moc si neumím představit, že by Bentley ukazovalo klientům personalizaci interiérů vozů pomocí Quest 3, ale Vision Pro může celému procesu dodat nezbytnou eleganci a pozitivní emoce.

Náhrada profesionálních monitorů

Velmi pozitivně vidím možnost, že v blízké době může řadě náročných uživatelů set podobný Vision Pro nahradit špičkové monitory. Již dnes nabízí špičkovou kvalitu obrazu a slušné podání barev. Limitem je teď zejména ergonomie. Vision Pro je těžký a nechcete v něm trávit dlouhé hodiny každý den. Dnes je dobrým doplňkem monitoru, ale jako náhrada mi nepřijde nejšťastnější.

Zábava

V oblasti zábavy Apple zatím sází primárně na filmy a zdá se, že stávající hardware Vision Pro není ideální pro oblast náročnějších her. To se samozřejmě může změnit v situaci, kdy bychom Vision Pro použili jako periférii k herní konzoli nebo hernímu počítači. Takže ani tuto variantu bych nezavrhoval. Nicméně Vision Pro je primárně samostatné zařízení, vlastně nositelný počítač, takže je otázkou, zda se Apple touto cestou vydá.

Náhrada nositelné elektroniky

A pokud se podíváme ze střednědobé perspektivy, tak bych očekával, že pokud se celý koncept uchytí, cílem je nahradit mobilní telefony, tablety a přenosné počítače. Vím, že to je velmi odvážná a pro někoho nepředstavitelná vize, ale je řada indicií naznačující tento směr. 

Vision Pro je už dnes plnohodnotný počítač. Má výkonný procesor, grafický čip, operační paměť a velké úložiště. Až Apple dokáže zařízení zmenšit, odlehčit a přidá do něj mobilní komunikaci, mohou se začít dít velké věci.

V tomto okamžiku nám k tomu asi chybí vhodné technologie. Potřebovali bychom průhledné displeje s vysokým rozlišením, což je ale technologie, ke které máme blízko. Potřebovali bychom víc miniaturizovat, což se kontinuálně děje. A opět budeme narážet na potřebu skladovat víc energie v menším objemu akumulátorů, ale i zde se lidstvo postupně posouvá.

Paradoxně jako větší limit v tomto okamžiku vidím obecnou společenskou akceptaci. Třeba oblast 3D ukazuje, že lidé už několikrát odmítli technologii, která vyžadovala používání speciálních brýlí a je otázkou, zda to bude tentokrát jinak. Upřímně nevím, až čas ukáže.

1 komentář

  1. Teď se s tím doslova roztrhl pytel. Každý představuje nějakou VR nebo AR hračku. Apple zase udělal to, co všichni čekali. Nakopnul to.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *