Tekuté sklo dostává hloubku

Když jsem si pročítal rumory, že Apple chystá největší změnu v designu svých operačních systémů od iOS 7, tak jsem měl obavy. Nedá se říct, že by Apple v posledních letech v softwaru sklízel úspěch a uznání. Nový design napříč všemi operačními systémy ale má potenciál vrátit Apple na pomyslný trůn.

Věřím, že mezi našimi čtenáři je spousta pamětníků, kteří zažili první verze iOS ve stylu skeuomorfismu. Aplikace jako Kalendář nebo Poznámky se snažily vizuálně podobat předmětům z reálného světa. Tento přístup měl uživatelům pomoci porozumět digitálnímu světu. Právě analogie z reálného světa pomohla uživatelům v prvních letech používání iPhonu a následně i iPadu.

Konec éry

V roce 2012 převzal neoficiální otěže vývoje softwaru Jony Ive, a skeuomorfismus o rok později nahradil plochým designem. iOS 7 přinesl velkou změnu. Plochý vzhled, živé barvy, minimální stíny nebo přechody a odklon od reálných předmětů a materiálů. Vše mělo působit moderněji, jednodušeji a čistěji. Tato změna sice byla ze začátku kontroverzní, ale po více než 10 letech můžeme s klidem říct, že nasměrovala celý trh na současnou dráhu.

Proč začínám text o WWDC 2025 takto zeširoka s ohlédnutím do historie? Apple se rozhodl k zásadní změně v designu všech svých operačních systémů, a období „flat designu“ tak můžeme definitivně ohraničit verzemi iOS 7 a iOS 18.

2026

Kromě změny designu se Apple rozhodl výrazně zasáhnout také do číslování svých operačních systémů. Určitě lze Apple pochválit za to, že sjednotil číslovku u všech systémů a ukončil současný stav, kdy máme iOS a iPadOS 18, watchOS 11, macOS 15 apod.

Jakou číslovku ale vybrat? Apple se rozhodl, že operační systém bude číslovat podle roku, ve kterém bude nejdéle „v provozu“. Nové operační systémy vyjdou na podzim a lze tedy říct, že nejdelší dobu poběží jako nejnovější operační systémy v roce 2026. Máme tu tak skok z iOS 18 na iOS 26, z macOS 15 na macOS 26 a stejně to bude u všech operačních systémů. Drobnou výjimku má macOS, který kromě číslovky udržel i název, který se opět inspiruje lokalitou v Kalifornii. Můžeme se tak těšit na macOS 26 Tahoe.

Čeká nás tak trochu netradiční srovnávání iOS 18 s iOS 26, ale myslím si, že tento tah je jednoznačně správný.

Liquid Glass

Vždy když Apple představí něco velkého, tak se mi vybaví Phil Schiller na podiu se slavnou hláškou z roku 2013: „Can’t innovate anymore, my ass.“ Škoda jen, že tento výrok Schiller použil při představení nepříliš úspěšného Macu Pro, který lidé často připodobňují k odpadkovému koši. Teď by se ten výrok možná hodil o něco více.

Plochému designu odzvonilo a na scénu se opět vrací hloubka. Základem všeho je nový „materiál“ Liquid Glass. Čekal jsem, jestli to Apple bude překládat do češtiny jako tekuté sklo, ale v oficiálních materiálech na českých stránkách zůstává tento výraz nepřeložen. „Liquid Glass kombinuje optické vlastnosti skla a dynamicky se mění v závislosti na obsahu a kontextu,“ vysvětluje na stránkách Applu viceprezident pro design uživatelského rozhraní Alan Dye.

Liquid Glass si na první pohled vzal hodně inspirace z visionOS pro svůj průhledný styl, kdy se prvky dynamicky transformují a přizpůsobují svému okolí. Tato inspirace je zcela přiznaná a Apple to tak prezentuje i ve svých materiálech.

Tuto novinku najdeme u tlačítek, přepínačů, posuvníků nebo lišty panelů, u bočního panelu a také u systémových prvků jako je zamknutá obrazovka nebo ovládací centrum. Liquid Glass bude zkrátka všude, kam se podíváte.

Vyslyšení uživatelů?

Když na chvíli pominu Liquid Glass, tak nejvíce mi utkvěla v paměti prezentace iPadOS. Zástupy uživatelů již dlouho volají po změnách v multitaskingu a aplikaci Soubory. A právě tato dvě témata se při prezentaci nového systému objevila. iPadOS navíc dostane kurzor s šipkou a také menu bar, který dobře známe z macOS.

Stejně tak jsem souhlasně pokyvoval hlavou u představení macOS a především funkcí kolem Spotlight. Nyní můžeme především doufat, že nebudeme o některé velké novinky v Česku ochuzeni, tak jako se to stalo loni. Zrcadlení iPhonu na Macu totiž dosud není v EU k dispozici. Přitom jde o pravděpodobně nejlepší novinku, kterou Apple na loňské WWDC představil.

Apple Intelligence a Games

Nemyslel jsem si, že Apple Intelligence dostane tolik prostoru. Očekával jsem, že se Apple naprosto dominantně zaměří na změnu v designu. Přestože jsme se nějakých převratných novinek nedočkali, tak Tim Cook a jeho kolegové Apple Intelligence velmi sebevědomě prezentovali. Možná by udělali lépe, kdyby se tomuto tématu skutečně vyhnuli. Tradičně optimistický tón Cooka a Federighiho mi v tomto případě vůbec neseděl. Nemyslím si, že je to pouze kvůli tomu, že v Česku není Apple Intelligence dostupná. 

I přes velké nadšení z celé WWDC spadá Apple Intelligence společně s hrami do kategorie zklamání. Asi by nebylo fér si myslet, že Apple oznámí rozšíření Apple Intelligence o češtinu. Jestli uživatelé Applu vyčítají, že je mimo v segmentu AI, tak v segmentu her je mimo dlouhodobě. Dostaneme novou aplikaci Games, ale nemyslím si, že to povede k zásadnímu milníku. Apple dává hrám velký prostor na každé keynote, ale smysl mi stále uniká. Chápu, že ve světě mobilních her iPhone hraje velkou roli. Herní průmysl je ale trochu jinde. Až Apple oznámí, že koupil velké herní studio, které bude mít ambici každý rok vydávat obří titul na úrovni Call of Duty, tak to bude úplně jiný příběh. 

Poděkování vývojářům

Vztah mezi Applem a vývojáři třetích stran není úplně harmonický, jak jsem již psal v minulém čísle. Minimálně úvodní keynote na tomto faktu určitě nic nezměnila. Apple se vyhnul nepopulárním tématům jako je provize z nákupů v App Store, což tedy nebylo překvapením. Tim Cook nezapomněl vývojářům poděkovat a několikrát zmínil, jak je vývojářská komunita důležitá. Asi by to znělo věrohodněji, kdyby Apple nebojoval na všech soudních frontách o zachování současných podmínek App Storu.

F1, baby!

Jestli Apple něco v rámci svých keynote umí, tak to jsou natočené klipy. Úvodní scénka, ve které Apple propagoval nadcházející filmový trhák F1 se nesmírně povedl. Craig Federighi ve formuli jede po střeše Apple Parku a po vystoupení z vozidla přes Apple Watch změní střechu ze závodní trati zpět na solární panely. K tomu se přidal i Tim Cook, který přes sluchátka dle vzoru F1 komunikoval s Federighim a jejich dialog sice nebyl dlouhý, ale měl několik vtipných momentů.

Stejně tak byl povedený závěr keynote, na které zpěvák zpívá písničku s textem složeným ze skutečných recenzí aplikací v App Storu. Obě videa se Applu skutečně povedla a celá keynote byla tradičně zpracovaná na jedničku. Na závěr nechyběla ani hláška, že celá keynote byla natočena na iPhone a sestříhána na Macu.

Píše se historie

WWDC 2025 se zapíše do historie Applu. Zatím jen nevíme, jestli pozitivně nebo negativně. Liquid Glass bude tématem další dekády a uvidíme, jak se v průběhu času bude tvořit jeho odkaz. iOS 7 s flat designem si na své uznání musel poměrně dlouho počkat. Jak na tom bude jeho nástupce? Start má slušný. Nejedná se však o sprint, ale maraton.

Škoda jen, že jsme se nedočkali žádné hardwarové novinky nebo „one more thing“. Nelze však říct, že by Apple hrál na jistotu a nešel s kůží na trh. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *