Jak jsme otvírali Apple Store

V roce 2016 společnost Apple oznámila svůj záměr otevřít ve střední Evropě další ze svých obchodů. Mnoho z nás se krátce těšilo, respektive snilo, že by to mohlo být v Praze. V srpnu 2016 už bylo jasno, že to bude město, kde se narodil Sigmund Freud, město, které je známo svou bohatou hudební tradicí a kde žili a tvořili Strauss, Schubert, Mozart, Beethoven, Suppé nebo pánové Mahler a Brams. Město, jehož střed leží od našich hranic pětapadesát kilometrů a které je hluboce spjato s naší historií.
Dne 1. února 2018 bylo oznámeno slavnostní otevření Apple Kärntner Straße, respektive Apple Store s adresou Kärntner Straße 11 ve Vídni. Pozvánka, zpracovaná ve stylu Wiener Werkstätte, zvala na sobotu 24. února v 9.30 hod. Naše redakce si nemohla takovou příležitost nechat ujít, a tak jsme společně s Filipem Brožem a Patrikem Pavelkou vyrazili v pět hodin ráno z Prahy, abychom byli otevření přítomni.

Jak začal Apple prodávat

Apple Store je název maloobchodního řetězce prodejen společnosti Apple. Mezi produkty, které obchody nabízejí, patří zejména ty vlastní, jablečné, tedy Mac, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, ale také příslušenství třetích stran. Všechny obchody vycházejí ze stejného konceptu, na kterém se nepodílel nikdo jiný než zakladatel Applu Steve Jobs a společně s ním Millard Drexler a Rob Johnson, které k tomuto účelu najal.

Když se v roce 1997 vrátil Steve Jobs do Applu, začal mimo jiné koordinovat obchodní kampaň a prezentace výrobků v maloobchodních řetězcích. V té době byly produkty Applu běžně k dostání v supermarketech nebo obchodech s elektronikou. Přes jeho veškerou snahu však prodeje nedosahovaly výše očekávání.

Problém byl v tom, že prodavači neměli dostatečné znalosti či schopnosti přiblížit zákazníkovi specifický charakter produktů Apple. Ostatní počítače byly generické, ale ty od Applu měly řadu specifických inovací, které je proti konkurenci dělaly dražší. Navíc iMac ležel v regálech vedle produktů Dellu a Compaqu, což bylo Jobsovi proti srsti.

V roce 1999 najal Jobs Millarda „Mickey“ Drexlera, který byl generálním ředitelem Gapu. Tuto všední značku se Drexlerovi podařilo proměnit v ikonu americké ležérní módy a později Jobsovi poradil, aby nedaleko sídla své společnosti tajně vybudoval prototyp firemního obchodu. Tak se také stalo. Vznikl kompletně vybavený a zařízený obchod, který se stále měnil, dokud se v něm Jobs necítil dobře. V roce 2000 se Jobsův tým rozrostl o další klíčovou osobu s vášní pro design. Byl to Ron Johnson, obchodní ředitel Targetu. Ten byl znám hlavně tím, že byl schopen uvádět na trh výjimečné produkty, například čajové konvice navržené Michaelem Gravesem.

První dva Apple Store byly otevřeny ve stejný den, a to 19. května 2001. Jeden v Tysons Centre ve Virgiini a druhý v Glendale, v Kalifornii. Až třiasedmdesátý Apple Store byl otevřen mimo území Spojených států. Stalo se tak 30. listopadu 2003, kdy byl otevřen Apple Store v nákupní čtvrti Ginza v Tokiu. Vůbec první Apple Store v Evropě byl otevřen v roce 2004 v Londýně na Regent Street.

Apple Story byly velmi úspěšné a do tří let od otevření prvních dvou dosáhly 1 miliardy dolarů ročních tržeb, čímž se stal Apple nejrychleji rostoucím maloobchodem v historii.

Obchod jako atrakce

V průběhu let Apple rozšířil síť maloobchodních prodejen celkem do třiadvaceti zemí, kde provozuje 500 obchodních míst. Mnoho Apple Storů se nachází uvnitř nákupních center, ale „vlajkové lodi“ jsou v samostatných budovách, ze kterých nejedna z nich získala architektonické ocenění za design a konstrukci.

Apple Story se těší velké přízni zákazníků a jsou vyhledávanými místy nejen pro nákup produktů, jejich podporu nebo pomoc s technickým řešením, ale řadí se i mezi turistické atrakce.

Můžeme je najít například ve městech jako Amsterdam, Barcelona, Peking, Boston, Chicago, Frankfurt nad Mohanem, Hamburk, Hongkong, Houston, Londýn, Montreal, Mnichov, New York, Osaka, Paříž, San Francisco, Šanghaj, Sydney, Tokyo, Turín a mnoho dalších. Mezi poslední otevřené patří Apple Store v nákupní zóně Garosu-gil v části Gangnam v Soulu v Jižní Koreji, který byl za účasti Angely Ahrendtsové, nynější šéfky maloobchodu Applu, otevřen koncem ledna letošního roku.

Otevírání nových Apple Storů se stalo atrakcí, která je fanoušky vyhledávána a mnohdy je tvořena dlouhými frontami, ne zřídka vzniklých už od nočních hodin. Apple Kärntner Straße je 501. Apple Store a rozšiřuje tak maloobchodní prodejny Applu do dvaceti čtyř zemí. My už míříme natěšeně do fronty, kterou před Apple Storem očekáváme.

Když už někde být, tak ať to stojí za to

Apple si nevybral Vídeň náhodně. Město samotné je evropskou křižovatkou bohatou na historii a kulturu. Prodejna stojí na slavné pěší nákupní ulici Kärntner Straße, kde je z jedné strany zakončena katedrálou svatého Štěpána (německy Stephansdom) a z druhé vídeňskou Státní operou.

Nejstarší zmínka o budově, kde je nyní Apple Store, pochází z roku 1413. Do konce 15. století byla nazývána „Schönknechts“ a patřila Michaelu Lienfelderovi. Ten byl roku 1441 zabit Georgem von Rappach. V roce 1445 jsou zapsány jako vlastníci děti zesnulého Liendeldera. Roku 1450 je dům prodán Andreu Schönpruckovi. Ten byl mezi léty 1467 a 1473 starostou Vídně.

Další osud domu je zajímavý až v roce 1797, kdy jej vlastnila Maria Rosalia Muffattaová, která získala povolení k jeho přestavbě. V roce 1860 v tomto domě žil Johann Strauss mladší s manželkou Henriettou Treffz.

Současný dům byl postaven v roce 1894 a navrhl jej Friedrich Schön pro módní značku oblečení Ludwiga Zwiebacka. Roku 1910 je dům Friedrichem Ohmanem přebudován a nadále je provozován jako obchodní dům. V roce 1938 je budova zakoupena Centrální spořitelnou města Vídně. Během druhé světové války (8. dubna 1945) došlo k bombardování a dům utrpěl značné ztráty. V následných opravách došlo k několika zásadním přestavbám, zejména zjednodušení průčelí odstraněním střešní věže a nástavby. Naposledy byl ráz budovy měněn v roce 1972 Hannesem Lintlem.

Apple převzal prodejnu po modní značce Esprit v roce 2016, kdy ji začal upravovat do dnešní podoby. Prodejna je ve dvou patrech, přičemž to přízemní je rezervováno pro produkty Applu a to nadzemní pro konzultace, poradenství a prodej příslušenství.

Fronta na jablko

Naše trojice již prošla pěší zónou a po krátkém náhledu do prodejny se řadíme do připraveného koridoru mezi další nedočkavce. Jsme ve třetím bloku a před námi je více než 500 lidí. Do otevření zbývá půl hodiny. Jsme zabaleni do teplých bund, přeci jenom mrzne, když v tom slyšíme řvoucí dav lidí, který běží směrem k nám v modrých tričkách s logem Applu na prsou. Neskutečné, jak vyhecovaný dav zaměstnanců v mrazu vítá své zákazníky a tleskáním rukou se s nimi v poklusu vítá. Atmosféra roste a tepová frekvence s ní.

Žádné otevření Apple Storu se neobejde bez zájmu médií. Registrujeme na místě několik televizních stanic a k nim další desítky youtuberů, z nichž poznáváme české i slovenské tváře. Nebylo by to to pravé, kdyby se u otevření Apple Storu neobjevila hrstka aktivistů. Ani ti zde nechybí a v relativně malém počtu skandují své požadavky a rozdávají nezbytné letáčky.

Do otevření zbývá jen pár minut a zaměstnanci Applu stále a vytrvale běhají kolem davu zmrzlých zákazníků a v tričkách s krátkými rukávy burcují atmosféru. Kolem nás procházejí běžní občané Vídně a ptají se, co se děje, že je zde taková fronta. Z otevření Apple Storu asi nejsou tak nadšení, ale usmějí se, pozdraví a pokračují dále.

Otevřít se musí umět

O otevření samotném se v našem koridoru dozvídáme hlasitým potleskem a skandováním. Vzápětí se posouváme o koridor blíže a fronta před námi je znatelně menší. Sledujeme z fronty první zákazníky, kteří již jsou uvnitř Apple Storu. Všichni mají úsměv na tváři a i přes výlohu je cítit jejich nadšení z prostor, ve kterých se nacházejí.

Pomalu jsme se přiblížili ke dveřím nového obchodu. Stojíme v posledním koridoru u výlohy a sledujeme, co nás čeká. Ve frontě jsme něco málo přes hodinu, když nám ochranka u dveří pokyne a my můžeme vstoupit. Vstup tvoří skleněné dveře, které jsou po stranách lemovány svítícími logy Applu v černých rámečcích.

Dveře se otevírají a my procházíme davem zaměstnanců, kteří stojí ve dvoustupu za dveřmi. Vítají nás tancem a potleskem. Do ruky dostáváme dárek ve formě pamětních karet ve stylu Wiener Werkstätte a smaltovaný odznak Applu se stejnou tématikou. Po průchodu kolem zaměstnanců a prvotním uvítání je čas se rozhlédnout.

Historický odkaz zůstává

Mimo davy zákazníků a zaměstnanců je na první pohled jasně viditelná 8K obrazovka, která je, dle informací zaměstnanců, největší v Evropě. Promítány jsou na ní úchvatné grafiky opět ve stylu Wiener Werkstätte.

Pro vysvětlení: Wiener Werkstätte byla produkční komorou výtvarných umělců. Sdružovala architekty, umělce a designéry pracující v oblasti keramiky, módy, stříbra, nábytku a grafického umění. Je považována za průkopníka moderního designu a její vliv může být viděn v pozdějších stylech jako Bauhaus a Art Deco. Založena byla roku 1903 Kolemanem Moserem a Josefem Hoffmannem a v roce 1932 byla z důvodu finančních potíží a nedostatku materiálu její činnost ukončena. Apple si toto téma nemohl lépe vybrat. Zobrazuje historii umění a zdůrazňuje kulturní pozadí Vídně.

Před obrazovkou je řada mobilních prvků k sezení. Mají různé tvary a rozdělují komunikační a prodejní prostory. Středem prodejny procházejí dřevěné prodejní stoly, na kterých jsou prezentovány jednotlivé produkty Applu. Pravou stranu od vstupu tvoří přístěnná dřevěná vitrína, kde jsou zkraje drony, dále obaly na iPhone, pásky k Apple Watch a nejdále ode dveří sluchátka a reproduktory.

Předesílám, že HomePod mezi nimi není, protože ani Rakousko nepatří mezi destinace, kde byl jejich prodej již zahájen. Levou stranu prodejny, stejně tak i její čelo tvoří prostorné výlohy. Vše úhledné, nikde nic neruší. Bez povšimnutí nemohu nechat ani podlahu, kterou tvoří světlé leštěné kamenné desky, a osvětlení, jež je z podlouhlých panelů po celém stropě a dodává prostoru světlo stejnoměrně.

Vstup do prvního patra je z levé strany zmiňované obrazovky. Nenajdete zde skleněné schody, které jsou známé z jiných Apple Storů. Ve Vídni jsou klasické schody pokryté kamennými deskami, obdobné těm na podlaze. Střed místnosti tvoří prázdné stoly se židlemi, které jsou určené k posezení a testování produktů. Stoly obsahují rozvaděče elektrického proudu a zásuvky. Na první pohled nejsou patrné. K jejich nalezení postačí zatlačit na střed stolu a zásuvky ze stolu vyjedou. Čisté a promyšlené řešení.

Vyjma výloh kryjí boky podobné výstavní vitríny, jako je tomu v přízemí. Najdete zde klávesnice, všemožné kryty, doplňky pro HomeKit nebo různé měřiče pro vaše zdraví. Nechybí ani power banky a kabely. Výhled z oken na Kärntner Straße nás utvrzuje, že nejsme zdaleka poslední, kdo dnes na otevření přijel. Venku čekají desítky dalších nadšenců. Je čas uvolnit místo dalším.

Procházíme ještě jednou prostory a mimo design samotný obdivujeme i to, jak zaměstnanci zvládají obsloužit takové množství lidí, kteří na otevření přišli. Zaměstnanců je tu dle vyjádření Applu sto padesát a mluví čtyřiačtyřiceti jazyky. Kupujeme si každý nějakou drobnost – to musí být, když už jsme v Apple Storu, a pomalu se chystáme k odchodu. Ještě se zastavíme a čerpáme tu atmosféru. Zaměstnanci stále dokola neúnavně vítají nově příchozí zákazníky. To nikde jinde asi neuvidíme.

Každý den jednou končí

Nasedáme do auta a opouštíme Vídeň. Cestou se shodujeme na tom, že náš výlet nebyl zbytečný. I když jsme se nepotkali s Angelou Ahrendtsovou, která byla ve Vídni den před otevřením, máme zážitek, na který budeme vzpomínat. Atmosféra, jež otevření provázela, za těch pár hodin cestování stála.

Apple Kärntner Straße je po Apple Altmarkt-Galerie v Drážďanech druhý obchodem Applu, který je několik kilometrů od našich hranic a je nám dostupný. Zejména bydlícím na Moravě přijde jistě vhod. Na rozdíl od Apple Altmarkt-Galerie, který je umístěn v nákupním centru, má ten ve Vídni něco do sebe. Je umístěn v úžasných prostorech, které jsou vzdušné a otevřené a jimž dominuje 8K obrazovka.

Už se těšíme, až se budeme moci zúčastnit některého ze Dnů Apple (Today at Apple), tedy krátkých výukových programů, zaměřených na používání produktů Apple, programování, fotografování nebo hudbu. V Apple Kärntner Straße jsme rozhodně nebyli naposledy.

Komentářů:

  1. Jen pro pořádek: Sigmund Freud se nenarodil ve Vídni, ale v moravském městě Příbor. Sice to nijak nemění smysl textu o Apple Storu, ale ani zmínka o tomto psychoanalytikovi, navíc chybná, není pro článek zvlášť podstatná. Jinak reportáž je celkem zajímavá a doufám, že se mi naskytne příležitost nový obchod také navštívit.

  2. Zdravím a děkuji za opravu. Máte samozřejmě pravdu – Sigmund Freud se narodil v Příboru a do Vídně se dostal až během dětství a prožil tam většinu života. Určitě se do Apple Stou jeďte podívat, stojí to za to! 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *