John Voorhees, MacStories: úspěšná strategie Applu, tak jak jsme ji znali, je při jeho dnešní velikosti neudržitelná

O tom, jak se od vývoje aplikací dostanete k psaní pro jeden z nejznámějších blogů o Applu, jaké to je pracovat v mezinárodním týmů, který je rozprostřený na několika kontinentech, nebo o tom, kdo by mohl nahradit Tima Cooka jsme v našem druhém rozhovoru se zahraniční osobností hovořili s Johnem Voorheesem, redaktorem magazínu MacStories a vášnivým podcasterem.

 

Johne, od roku 2015 působíš jako editor a redaktor na MacStories.net. Jak jsi se vlastně dostal k zakladateli Federicu Viticcimu, který bydlí v Itálii?

Apple má tzv. affiliate program, v rámci něhož vyplácí provize na každém prodeji, který vzejde z vašich odkazů na aplikace, hudbu, filmy a další digitální média, která Apple prodává. Já jsem v roce 2015 pro iOS vyvinul aplikaci Blink, která právě affiliate odkazy vytváří. Používá ji mnoho novinářů včetně redaktorů na MacStories a Federico ji kdysi testoval, takže odsud jsme se znali. Tehdy ale ještě ne tak dobře.

MacStories

Prodeje Blinku sice byly zpočátku velmi dobré, ale jak to u mnoha aplikací bývá, pak to opadlo, a tak jsem hledal způsob, jak zvýšit povědomí o affiliate programu Applu, abych tím zároveň podpořil prodeje Blinku. Sepsal jsem návod, jak s affiliate programem pracovat, a nakonec se s ním dostal až k Federicovi. Nevěřil jsem, že by ho mohl zajímat, ale on s publikováním souhlasil. Článek vyšel na konci roku 2015, načež mě Federico oslovil, zda bych nechtěl pro MacStories psát víc. Od té doby se moje role v projektu zvětšuje.

Jak složité je dělat „americký magazín“ (píšete anglicky) a koordinovat to s kolegou, který žije v jiném časovém pásmu v Itálii?

Díky technologiím nám ta vzdálenost, která rozděluje celý tým na MacStories, nepřináší tolik potíží. Používáme Slack, který funguje dobře na domlouvání článků a našich dalších projektů. Federico je sice sedm časových pásem přede mnou, nicméně jeho pracovní doba je blíže východnímu pobřeží Spojených států než Římu a já navíc obvykle začínám pracovat brzy, takže se náš rozvrh obyčejně liší jen o jednu až dvě hodiny.

Jak často se jako mezinárodní redakce potkáváte osobně?

S Federicem se s jistotou každý rok potkáváme na WWDC. V minulých letech jsme se potkali i vícekrát, když jsem byl v Římě na dovolené a Federico zase hovořil na konferenci v Chicagu, kde bydlím, ale bohužel se častěji vzhledem ke vzdálenosti, času a nákladům na cestu osobně potkávat nedokážeme.

Bez jakých nástrojů a aplikací byste se dnes v redakci již neobešli?

Velkou roli hrají na MacStories Slack a Trello. Kdykoliv, když je nás v konverzaci více, je Slack nejlepší způsob pro komunikaci. Používáme také vlastního Slack bota, který přiděluje a sleduje zpravodajství na MacStories. Trello každý týden hojně využíváme na přípravu našich newsletterů v rámci Club MacStories a zároveň v něm připravujeme a rozdělujeme obsah, když je více větších témat, například při vydání nových operačních systémů od Applu.

A jaké aplikace jsou z pracovního hlediska nezbytné pro tebe osobně?

Na psaní primárně používám Ulysses. Jeho největší přednost je v neuvěřitelné síle, která se schovává přímo pod povrchem jednoduchého rozhraní. Pro generování affiliate odkazů používám svou zmíněnou aplikaci Blink. Několik nástrojů pak mám pro podcasting. Na nahrávání Skype a Audio Hijack, na zpracování zvuku Adobe Audition a iZotope RX a pro úpravu Logic a Forecast. Vyzkoušel jsem už na podcasty mnoho nástrojů, ale tyto mi nakonec vždy přišly jako nejlepší.

Kdo vlastně byl dřív: John redaktor, nebo John vývojář?

První byl John vývojář. Blink jsem vydal na jaře 2015, asi devět měsíců předtím, než jsem nastoupil do MacStories. Blink už dnes vyvíjí hlavně můj syn Owen. Stále se podílím na vývoji nových funkcí, marketingu a obchodu, ale Owen je lepší vývojář než já a už nemám na aplikaci tolik času jako dřív. Nyní každopádně chystáme velký update, který vyjde příští měsíc, a přinese také verzi pro Mac. Bude umět všechno, co umí Blink iOS, a také něco navíc. Vše včetně affiliate tokenů bude synchronizováno. Počet lidí, kteří využívají affiliate program a píší na iOS, je totiž omezený, takže by měla verze pro Mac podpořit prodeje.

Kolik máš aktuálně nainstalovaných aplikací v iPhonu?

Díky Federicovi jsem známý tím, že mám na iPhonu stovky aplikací. Už jsem jich měl i více než 500, ale v poslední době je promazávám. Momentálně jich mám 322. Až mi i to bude připadat příliš, možná se dostanu pod 300. Tam už zřejmě zůstanu.

Jaký jsi typ: používáš dlouhodobě stejnou sadu důležitých aplikací, nebo se snažíš své workflow neustále měnit a upravovat a zkoušet nové aplikace?

Jsem kombinací obojího. Pořád zkouším nové aplikaci, protože to je nakonec to, čemu se na MacStories věnujeme. Jsem také ochotný kdykoliv přejít z aplikace, kterou dlouhodobě používám, pokud se objeví něco lepšího. Je sice výhoda, že aplikaci, kterou používáte dlouho, dobře znáte, ale raději se znovu naučím pracovat s novou aplikací, pokud v dlouhodobém měřítku slibuje větší výhody. Zároveň obvykle zkouším více aplikací, když je na MacStories trochu volněji. A jelikož teď končí mé letní cestování, hledám aplikace, k nimž bych se chtěl vrátit, a nové, které bych rád vyzkoušel.

Liší se tohle chování nějak na iOS a macOS?

Ne, experimentuji bez problémů na obou platformách. Počet nových aplikací je ale na iOS větší, takže častěji zkouším novinky tam.

Co vlastně ty a fungování jen s iPadem? Jsi na tom podobně jako tvůj kolega Federico, nebo stále nedáš dopustit na Mac?

Stále používám Mac. Je mnoho dobrých důvodů zvolit jednu, nebo druhou platformu, ale já si užívám oboje, a tak zůstávám u obou. Zároveň jsou určité úkony, které dělám každý týden a které nedokážu na iPadu udělat, nebo by na něm byly příliš složité. Například používám pro naše newslettery webovou aplikaci MailChimpu a ta na iOS nefunguje spolehlivě. Také tvorba podcastů je na Macu mnohem jednodušší. Částečně je to tím, že jsem investoval hodně času, abych se naučil zacházet se zmíněnými nástroji na Macu, ale i v samotném iOS se se zvukem pracuje mnohem složitěji.

Na MacStories se hodně věnujete recenzím aplikací všeho druhu, a to často tak, že je to recenze spíše na knihu než webový příspěvek. Proč chodíte i u na první pohled „jasných“ aplikací tak do hloubky?

Když začínám psát recenzi, nemám dopředu stanovenou žádnou délku, ale čtenáři na MacStories chodí právě pro vyčerpávající, podrobné články. App Store vývojářům neumožňuje vývojářům poskytovat bezplatné zkušební verze, jako byli dříve tvůrci softwaru zvyklí, a tak jsou naše recenze pro mnoho čtenářů náhradou. Chceme, aby náš čtenář nejen porozuměl tomu, co aplikace dělá, ale také jejím limitům, slabým místům a jaké to je danou aplikaci používat. Ten poslední bod je pravděpodobně nejdůležitější. Mohli bychom vypsat všechny funkce, ale ty si čtenář může najít v App Storu. My se snažíme poskytnout představu, jak se ta aplikace používá, a náš osobní názor na ni.

Váš důraz na aplikace před rokem potvrdil i vznik nového podcastu AppStories. Jaký je hlavní cíl tohoto projektu?

S Federicem jsme vytvořili AppStories jako doplněk k MacStories. Na jedné straně jsme malý tým a psaní často zabere více času než podcastování, takže AppStories je způsob, jak pokrýt více věcí v omezeném čase. Na druhou stranu jdou ale AppStories zároveň mnohem dál než naše běžné články na MacStories, snažíme se mluvit o příbězích za jednotlivými aplikacemi a diskutovat jejich kulturní dopad. Nahráváme AppStories něco málo přes rok a jsme zatím s reakcemi spokojení. Myslím si, že klíčem k úspěchu je, že se snažíme jednotlivé epizody udržet do 30 minut. S Federicem bychom se sice dokázali na Skypu bavit o aplikacích každý týden hodiny, ale být kratší je jednodušší pro posluchače a nás to zároveň nutí pečlivěji vybírat témata.

Když už mluvíme o podcastech a projektech, které vznikají kolem MacStories, musíme zmínit monetizaci, protože to je dnes palčivé téma všech mediálních projektů. Na MacStories vám běží placené předplatné, které obsahuje například pravidelný newsletter. Jsou ale i podcasty cestou, jak vydělávat peníze?

AppStories vydělávají prostřednictvím sponzorství od začátku. Ačkoliv znám pořady, které podporují sami posluchači, věřím, že sponzorství jsou pro většinu podcastů stále lepší alternativou, což je důvod, proč jsme se touto cestou vydali. Co se týče MacStories, nezobrazujeme reklamy. Místo nich máme exkluzivní týdenní sponzorství, které respektuje čtenářský zážitek na webu. Také nabízíme předplatné pro Club MacStories, který nabízí další obsah nad rámec našeho běžného zpravodajství. Jeho členové získávají týdenní a měsíční newslettery a další výhody během roku. Je to způsob, jak naši největší fanoušci mohou získat ještě více obsahu, který mají na MacStories rádi.

Osobně jsi se zúčastnil posledního WWDC. Jezdíš na vývojářskou konferenci Applu pravidelně?

Od roku 2013 jsem se zúčastnil každého WWDC. Během let se z toho stal můj nejdůležitější týden v roce. Právě tady jsem poprvé potkal mnoho lidí, s nimiž dnes pracuji, a je to místo, kde se začalo rodit také mnoho projektů jako AppStories. Zároveň je to týden, díky němuž udržuji kontakt s vývojáři, o jejichž práci píšeme, a setkávám se s potenciálními sponzory pro MacStories a AppStories. Nejdůležitější ale je, že během WWDC mám možnost potkat přátele, kteří jsou rozesetí po celém světě.

Kdyby jsi měl krátce zhodnotit počínání Tima Cooka, třeba optikou tvých nejpoužívanějších produktů od Applu, jak by znělo?

Když se ohlédnete a podíváte se, jak Apple vypadá dnes a jak vypadal, když umřel Steve Jobs, vidíte dvě velmi rozdílné firmy. Růst Applu byl za tu dobu tak dramatický, že je těžké ho vstřebat. Rozhodně došlo na některé potíže a přešlapy, ale myslím si, že Cook odvedl fantastickou práci. Macy nejsou tam, kde bych je rád viděl, ale zdá se, že se to možná otočí. Apple Watch dominují trhu s wearables a iPhone je stále velmi silný. To abych jmenoval jen některé produkty. Velikost Applu je pravděpodobně věc, z níž mám největší obavy, protože ta společnost, která uspěla v minulosti, už nemusí být při současné velikosti udržitelná.

Hypotetická otázka: pokud bys měl vybrat nástupce Tima Cooka, ukázal bys na někoho uvnitř firmy, nebo bys hledal venku?

Byl by to rozhodně někdo z Applu. Nevím kdo, ale myslím si, že jeden z klíčů k úspěchu Applu byla jeho silná identita a interní kultura. Bylo by těžké zachovat tuto kulturu, pokud byste přivedli někoho zvenčí, který v ní již nějakou dobu nežil.

Ondřej Holzman

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *