iPad ve výuce – bez inspirace to nejde

iPad Moravka

Letní škola s iPady Malá Morávka, prodejna Applu ve Zlíně nebo vlastní řešení MDM. To vše a mnohem více má na svědomí Honza Kučeřík. Ten společně s týmem dalších nadšených uživatelů a trenérů Apple pořádá mnoho jablečných akcí nejen pro učitele. Co konkrétně?

Honzo, právě skončila další Letní škola aneb iPad Morávka. Jaké to letos bylo?

Hned na úvod ti odpovím, že ta letošní letní škola stála opravdu za to. Pokaždé, když už si myslíme, že není co vymyslet, přijít s něčím novým, tak naši lektoři vždy překvapí. Příprava letní školy, byť se to nezdá, trvá skoro celý rok. Lektoři se v průběhu roku scházejí pravidelně především on-line a dvakrát ročně pak máme velkou poradu na pár dní někde v klidu, kdy se všechny nápady a myšlenky začínají převádět do hmatatelné podoby. Letošní už 9. ročník se pod taktovkou Libora Klubala opravdu povedl a našim lektorům se opět podařilo účastníky nadchnout. Alespoň tak usuzuji dle jejich reakcí nejen na závěr letní školy, ale také v průběhu celé akce. Více než stovka učitelů byla celé čtyři dny zabraná do práce a po skončení jednotlivých workshopů bylo vidět, jak nově nabité poznatky začínají zkoušet.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

iPad Moravka

Kdy vůbec vznikl nápad pořádat letní akci s iPady pro učitele? Změnil se nějak obsah nebo koncepce?

Teď nechci někomu křivdit a ubírat zásluhy na úplně prvotní myšlence, ale jestli se dobře pamatuji, tak úplně prvním impulzem byla Šárka Kinclová z Applu, která na toto téma oslovila Libora Klubala. Libora nicméně považujeme za duchovního otce letní školy a už devět let škola probíhá pod jeho vedením. Před devíti lety tedy odstartovala úplně první letní škola s iPady. To bylo ještě v Rožnově pod Radhoštěm, avšak kvůli velkému zájmu účastníků jsme pak již museli najít jiné útočiště, kde zajistíme více učeben, stabilní internet, a především kapacitu pro větší počet účastníků. Druhý ročník se tak přesunul na Malou Morávku, kde také plánujeme jubilejní X. ročník, který se bude konat v termínu 7.–10. 8. 2023.

Co se obsahu týče, tak ten se neustále vyvíjí a doplňuje. Doba covidová nám všem ukázala jasný směr a vytýčila některé cíle, ke kterým bychom se měli ubírat. Tím je především dobře fungující „digitální školství“. To především znamená dobrou technickou vybavenost, a hlavně připravenost pedagogů v oblasti digitálních kompetencí. V tomto směru také vidíme v našem školství a u našich účastníků výrazný posun. Náš tým lektorů se začal postupně odklánět od takzvaných „ready made klikacích aplikací“ a snaží se posunout pedagogy více do směru osobní kreativity a tvorby vlastního obsahu pro výuku. Je to sice náročnější cesta, ale určitě smysluplnější, a především je vidět, že baví nejen učitele, ale hlavně i jejich žáky.

Zaměřujete se každoročně na nějaké trendy, ať už na Apple nebo celkově v oblasti technologií?

My sice máme v hlavičce názvu letní školy „iPady“, ale už dávno to není jen o nich. Celá naše parta je hodně technologicky zaměřená, a především naši lektoři vnímají výrazný posun v oblasti moderních technologií. Do naší koncepce jsme tak zakomponovali různé typy programovatelných robotů. S těmi jsme díky našim lektorům pokryli požadavky od speciálních škol, mateřských, až po oba stupně základních škol, kde roboti významně přispívají nejen k rozvoji digitálních kompetencí, ale především logickému myšlení. Divil by ses, co se dá s takovým robotem Sphero dělat třeba ve výtvarné výchově. 😊 Ale nejsou to jen roboti. Je to také 3D tisk, různé typy senzorů, čidel a stavebnic. Obecně se dá říci, že všechny použitelné technologie ve výuce, se naši lektoři snaží zakomponovat nejprve do svých hodin výuky a následně z toho vznikají nápady na workshopy pro letní školu.

Jsou na Morávce spíše učitelé začátečníci nebo už i pokročilí uživatelé?

Jezdí k nám obě skupiny. To se nezměnilo. Někteří jezdí pro nové inspirace už od první letní školy a to nás samozřejmě moc těší, protože asi máme pořád co nabídnout. Co se výrazně změnilo, je jejich vybavenost, se kterou na letní školu přijíždějí. V prvních letech jsme museli půjčovat téměř všem iPady a letos jsme rozdali jen pět. A to včetně úplných začátečníků. V tomto směru je to hodně jiné. Je vidět, že školy – obzvláště po covidu – rychle zareagovaly na rozšíření technologií napříč všemi operačními systémy, a to včetně iPadů. Možná ještě doplním, že k nám ale nejezdí jen učitelé. Těch je většina, ale jsou mezi nimi samotní ředitelé škol, kteří hledají nové podněty a směr pro další rozvoj v oblasti digitálních kompetencí na svých školách. Tou poslední a také nezanedbatelnou skupinou jsou správci ICT, kteří se ve školách nově starají také o iPady. Dnes už totiž najdeš větší počet škol, kde mají desítky i stovky iPadů a někdo se o ně musí starat. Pro správce ICT pak máme také vyčleněny workshopy, kde se naučí jak se o iPady starat, a především jak je vzdáleně spravovat.

iPad Moravka

Co bys poradil učiteli, který chce začít ve výuce pracovat s iPadem?

Za těch deset let, co jezdíme po školách, a věř mi, já osobně už jich navštívil více než někteří pracovníci české školní inspekce 😊, máme vypozorováno, že to nemůže být o jednotlivci. Sám na škole, kde technologie a iPady nepoužívají, toho moc nesvedeš. Ale pokud si tam ten jeden začátečník k sobě natáhne pár kolegů, tak už se dá na něčem stavět. A jak tedy začít? Inspirací. Bez toho to nejde. Anebo jde, ale pak se to zasekne. Tedy konkrétně začít třeba na stránkách našich lektorů www.ipadvetride.cz, www.ipadvevyuce.cz, www.dejtemipevnybod.cz, https://www.cojsemvyzkousela.cz anebo i na našem webu www.iskolstvi.cz. Tam bych začal. Určitě bych se pak snažil dostat na nějaké motivační a ukázkové školení k některému z našich lektorů: Libor Klubal, Lenka Skýbová, Vojta Gybas, Petra Boháčková, Bohuslav Hora, Jitka Rambousková, Patrik Kavecký, Petra Poláčková, Klára Střížová, Pavel Gavenda a Bára Meskařová. To jsou nejen lektoři, ale především odborníci na dané téma, typ školy a zaměření. Většina z nich vyučuje za pomocí iPadů od doby, kdy vlastně první iPad vůbec poznal světlo světa. A pak mezi nimi najdeš i lektory ADE, což je jakási meta nejvyšší, a tou je certifikovaný Apple Distinguished Educator. Těch je v ČR opravdu jen hrstka a projít touto náročnou certifikací se podaří jen málokomu. To si tě musí Apple sám vybrat a i pak tě podrobí „waterboardignu“, kterým projde jen zlomek.

Nejlepším řešením je ovšem pozvat si nás přímo do školy, kdy v rámci momentálně dostupných projektů MŠMT realizujeme akreditované vzdělávací semináře a pro daný typ školy pomůžeme s nastavením koncepce směřování v oblasti digitálních kompetencí, připravíme krátkodobý a dlouhodobý plán a vybereme vhodné lektory.

Na Twitteru jsem zaregistroval, že jste letos mimo jiné představili světu své vlastní řešení MDM. Je to pravda?

Ano, je to pravda. Za 10 let co se zabýváme vzděláváním s iPady doba pokročila a dnes už ve škole při nárůstu počtů iPadů musíš mít MDM, neboli vzdálenou správu. Bez této technologie kvalitní výuku nemůžeš postavit. My jsme za dobu našeho působení realizovali ve školách různé systémy MDM od společností Mobile Iron, Cisco Meraki, Mosyle. Všechno to jsou robustní, dobře funkční a ověřené MDM pro správu iPadů. K dnešnímu dni jsme instalovali více než 200 těchto řešení a čím dál častěji jsme začali narážet na problémy, se kterými se naše školy začaly potýkat. Všechna řešení MDM jsou v cizím jazyce. Platbu za licence musíš ve většině případů provádět platební kartou a daňový doklad přijde v amerických dolarech ze zahraničí bez českého IČ, DIČ. Dalším problémem je technická podpora, která je opět v cizím jazyce a navíc jen e-maily a nikoliv na telefon. Tím posledním, na co nás školy již delší dobu upozorňují je narůstající nepřehlednost v návaznosti na nové a nové funkce, které jsou do systému přidávány. Dnešní správci ICT, což jsou vlastně učitelé, potřebují především řešení, které bude česky a bude umět to, co české školy opravdu potřebují. Instalovat aplikace a knihy, zakázat/omezit/povolit funkce v iPadu, nastavit WiFi a znepřístupnit webové stránky s nežádoucím obsahem. V neposlední řadě za službu doklad v korunách, a hlavně technickou podporu, která jim zvedne telefon a bude na ně mluvit česky. Toto jsou aktuální požadavky většiny škol a my jsme se rozhodli na ně reagovat.

Jak probíhal vývoj a jak bude v praxi vypadat a fungovat?

Ono vlastně nejde papírově o MDM z dílny iŠkolství.cz. Tady nám do toho Apple trochu hodil lidově řečeno vidle. Aby ses mohl stát poskytovatelem MDM, musíš se stát nejen Apple Enterprise Developerem, ale musí tě Apple schválit jako svého vendora. A tady iSkolstvi.cz narazilo po více než roce komunikace a příprav na zeď, kdy nám Apple odmítl certifikaci vendora vydat s tím, že firma mimo jiné nemá s vývojem zkušenosti. Paradoxem bylo, že naše sesterská firma, která sice školství nedělá, ale v minulosti vyvinula jednu aplikaci pak tento vendor certifikát obdržela do měsíce. Takže jsme to pořád my, ale o „vesnici“ vedle. 😊

iPad Moravka

Naše MDM jsme začali vyvíjet před dvěma lety a zaměřili jsme se jen na to, co je pro tuzemské školy opravdu důležité. Tedy přehledné, funkční, české řešení MDM pro vzdálenou správu iPadů. Samotný vývoj byl opravdu velmi náročný. Dnes vědět do čeho jdeme, tak nevím, jestli bychom se na startu do toho pustili. Ale naštěstí to už je teď za námi. Najít odborníky na jednotlivé aspekty vývoje nebylo snadné. Nakonec jsme dali dohromady mezinárodní tým od Valašska napříč kontinenty a ten teď finišuje poslední betaverzi a kosmeticky upravuje konečný výsledek. Ten už by měl spatřit světlo světa v září 2022.

My navíc u MDM nekončíme. Už teď připravujeme navazující funkci pro naše MDM, kdy učitelé budou moci v rámci naší nové aplikace vybírat z doporučeného seznamu aplikací pro jednotlivé typy škol, stupně a aprobace. Každá tato aplikace bude mít videoukázku práce s aplikací a popis uplatnění v hodinách výuky. Učitel si tak aplikaci může ve svém profilu uložit a o víc se nestará. Správce ICT dostane v našem MDM připomínku od všech učitelů ve škole s aplikacemi, které by chtěli do svých hodin. Vybrané aplikace pak už jednoduše správce ICT z MDM může instalovat a roztřídit podle učitelů a tříd do požadovaných skupin. Věříme, že díky novému MDM a této připravované novince maximálně zefektivníme přístup k obsahu a předáme inspirace od našich lektorů v zjednodušené a jasné formě. Výuka totiž není o iPadech, ani o MDM, ale o tom, aby měli jak správci ICT, tak učitelé jednodušší přípravu do výuky a o technologie samotné se starali minimálně.

Jak aktuálně vypadají činnosti, které spadají pod iŠkolství?

Aniž bychom chtěli, tak jsme se museli hodně rozkročit. Před deseti lety jsme nechtěli nic jiného, než českým školám, našim pedagogům a žákům přiblížit svět Applu a ukázat, jak hravou formou za pomocí těchto technologií učit a učit se. Učit tak, aby výuka byla zároveň zábavou. Jenže jak jsme postupně zjišťovali, to bohužel nestačí. Aby škola opravdu tyto technologie využívala efektivně a na maximu, museli jsme se zaměřit na celou řadu dalších aspektů. S tímto záměrem jsme utvořili dnes už perfektně funkční symbiózu organizace skládající se z lektorského týmu, techniků, projektových manažerů a poradců. Dnes už to v iSkolstvi.cz není jen o školení s iPady, ale také o pomoci školám s vytvořením koncepce a plánu rozvoje digitálních kompetencí, identifikaci úzkých míst, jako jsou třeba finance, anebo síťová infastruktura. V roce 2021 jsme také připravili pro speciální školy vlastní koncept virtuální reality, který jsme nazvali 3D stimulace. Několik let děláme projekty MŠMT zaměřené na vzdělávání. Našim cílem už není jen přijít a školit. Našim cílem je vytvořit smysluplnou náplň s obsahem na míru tak, abychom každé škole, která projeví zájem, pomohli v jejím rozvoji. A to už bohužel, anebo bych měl říci spíše bohu dík, není jen o pár lidech, anebo „nějakém tom školení“, které by si přál někdo zaplácnout.

Jak ty osobně hodnotíš aktuální stav Applu, ať už z hlediska softwaru či hardwaru.

Na to ses mě asi neměl raději ptát. Mou historii znáš, a když opomenu, že jsem v roce 1996 maturoval v USA, kde nic jiného než Apple nebylo, tak se dá říci, že jsem s Applem povinně vyrostl. Nadšení pokračovalo, když jsme s Jirkou Bernátkem založili prodejnu ve Zlíně iTouch Apple premium reseller a euforie pokračovala vstupem strategického partnera, kdy už jsme pod značkou iStores otevírali jednu prodejnu za druhou. A musím říci, že to byla moc hezká doba a rád na ni vzpomínám. Od té doby se ale hodně změnilo. Dnes je „Apple svět“ jiný, než co ho znám já. Tím se nechci trefovat do Applu jako takového. Já to přičítám době, která se posunula u všech technologických firem trochu jinak a mnohdy začala lpět na tom, co si zákazník myslí, že chce, co dělá konkurence jinak, namísto dříve Applem aplikovaného My vám ukážeme, co vlastně chcete. A tady si myslím, že alespoň u mne začal tak trochu ten vztah s Applem skřípat. Více to ale asi přičítám mým osobním mnohaletým zkušenostem z fungování s Applem a to je jiný pohled, než běžného spotřebitele. Najednou zjistíš, že to je jen o lidech. Že u nás jsme zase papežštější než papež, že u nás někdo sedí na prameni jako ta žába a prostě s ní nehneš a když vyrazíš do Applu ven, tak zjistíš, že to vlastně jít může. Ale teď konkrétněji. Myslím si, že z pohledu softwaru by Apple mohl zabrat. Ať chceš, anebo ne, tak se ti občas na iOS, anebo Mac stanou věci, které se dříve nestávaly. Samozřejmě je to daň za obrovský posun, který si ale myslím, není teď tak do detailu vychytaný jako dříve. Podle mě je ovšem největší momentální zbraní Applu, a tím nechává veškerou konkurenci hodně vzadu (respektive ta ani neví, že se odstartovalo), jejich zaměření na bezpečnost. Novinky týkající se osobního soukromí a zabezpečení jsou z mého pohledu opravdu průlomové. Tady Apple opět nastolil ten svůj excelentní Apple standard a ukázal, že do toho umí šlápnout, zainvestovat, a to pořádně. Jen, bohužel se bojím, že celá řada uživatelů toto moc neocení, i když tvrdím, že se jedná asi o největší zásah a změnu Applu od doby, co představil Steve Jobs iPhone. Na poli hardware je iPad a iPhone jasným leaderem. Za sebe tedy musím říci, že je na trhu až moc modelů a variant, ale tady už se bavíme o monetizaci a tam to není vždy tak jednoduché nastavit. Osobně jsem se našel v iPhonu 13 mini a těším se na jeho novou verzi. Nemyslím si, že řešením je dostat do ruky pádlo na sjíždění Vltavy. Řešením je funkční technologie v co nejmenším zobrazitelném provedení. A tím přejdu k Macům. Kdyby se mě někdo ptal, na čem jsem do nedávna ještě pracoval, tak mu spadne brada. Ještě nedávno jsem měl na pracovním stole iMac z roku 2015. Ano, z roku 2015. A víš proč? Protože pro práci (MS Office, Adobe Photoshop, iMovie, Keynote) to byl naprosto nadupaný a výkonný stroj bez potřeby změny. Až přišel Apple s novým designem a vlastními chipy M1 a později M2, tak jsem si řekl: „A teď.“ Věřím, že dalších 7 let měnit nebudu 😊. Vývoj vlastního chipu posunul Apple na poli hardwaru opět úplně někam jinam. Myslím si, že teprve teď si začne Apple s Mac prostředím pořádně hrát a máme se do budoucna na co těšit. Nemůžu nezmínit MacBooky a jejich bratříčky. Apple dnes dělá opravdu zařízení, které, a mnozí to teď nebudou chtít slyšet, už naprostá většina uživatelů nikdy nemůže využít. Tím myslím kompletní balíček technologií, kterými jsou MacBooky osazeny. Tady se opět vrátím k sobě samotnému. A ano, směj se. Já mám už řadu let MacBook. Ten starý dobrý 12″ MacBook, který je o 17 % delší a 16 % širší než iPad Air. Lehký, skladný a pro mou práci super výkonný. Když končili s jeho prodejem, šel jsem si ten starý vyměnit za úplně poslední. A budu doufat, že se k němu Apple zase vrátí. Nevím jak vy, ale já na cestování a převoz mám raději lehké a skladné zařízení. To už bohužel dnešní MacBooky nejsou. Důvod je nasnadě už ve výše zmiňovaném nadupání nejnovějšími technologiemi, a proto se nemůžu, a ani nechci, do nových MacBooků nikterak trefovat. Apple z mého pohledu není, co býval. Ano moje vnímání je hodně zkresleno osobními zkušenostmi fungování Applu, ale pořád a za tím si stojím, na trhu neexistuje lepší, funkčnější a bezpečnější technologie pro masy, kterou firma Apple produkuje. Věřím a doufám, že ještě dlouho produkovat bude. Já osobně se na to moc těším.

iPad Moravka

Tipy na aplikace na závěr?

Před pár lety bych ti tady vypsal dlouhý seznam všeho možného, co je super, co jsem používal a co je cool. Dnes je pravda taková, že potřebuji mít v iOS kvůli práci to, co mám na Macu. Ten seznam tedy nebude dlouhý a žádnou Ameriku tu neobjevím. Je to ale proto, že až se přeberete tím obrovským množstvím co na vás jednotlivé společnosti v App Store chrlí, tak skončíte u Office 365, kompletního kancelářského balíku včetně Teams pro Mac i iOS. Můžete se nad tím pohoršovat, ale tak to je. Adobe Photoshop, Illustrator, Creator a pro iOS Scan. Opět napříč zařízeními a jasný leader. Signer, elektronické podpisy dokumentů a datová schránka jak na Mac, tak v iOS. Bez toho už u nás ve firmě nic nemůže fungovat. Smlouvu prostě podepíšete a naopak ověříte i v iPhonu na vlakové zastávce. Potom Raynet CRM – české řešení systému CRM a opět i v iOS. Já prostě i na cestách diktuji záznam, uložím a mohu se kdykoliv i v iOS podívat na vše potřebné, co se ve firmě děje. Uvádím zde vše, co potřebuji pro práci. Nic jiného ve firmě nepoužíváme. Zklamáni? Snad ne.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.