V roce 1994 vytvořil Apple program Apple Distinguished Educators (ADE), jehož cílem je vyzdvihovat přínos pedagogů z oblasti základního, středního i vyššího školství, kteří pomocí technologií Apple novátorským způsobem přetvářejí procesy výuky a učení. Tito pedagogové pomáhají změnit svět k lepšímu. Jsou to aktivní lídři z celého světa, kteří ostatním pedagogům pomáhají objevovat, jak pomocí iPadu a Macu co nejlépe přizpůsobovat výuku každému studentovi na míru. Mezi tyto inovátory patří i Libor Klubal a Vojtěch Gybas, kteří se nedávno zúčastnili tradičního setkání učitelů s tématikou Apple. Jaké jsou jejich dojmy a jak si české školství vede oproti zahraničí?
Libore, minulý týden jsi se s kolegou Vojtou zúčastnil mezinárodního setkání učitelů, které proběhlo v Holandsku. Jak jste se tam dostali?
Každý z nás vlastně trochu jinak. Já jsem ocenění ADE získal v roce 2013 a byl jsem letos vybrán jako mentor pro nové vybrané učitele. No a tím byl právě i Vojta. Vlastně jediný nový člen z České republiky za poslední 4 roky.
Zkusíš prosím čtenářů více přiblížit, co to Apple ADE je? Jaká jsou kritéria pro vstup?
Zkratka ADE znamená Apple Distinguished Educator a jedná se o mezinárodní ocenění společnosti Apple za aktivní, inovativní a inspirující práci ve vzdělávání. Toto ocenění se uděluje každé dva roky na základě přihlášky na stránkách ade.apple.com. Zde pak vkládáš ukázky své práce, odkazy na sociální sítě, kde sdílíš svou práci s ostatními kolegy, ukazuješ zde materiály ze své výuky a jednou z podmínek je i vytvoření vlastní video vizitky. A pak už je to na tzv. Advisory teamu, který rozhodne, kdo ocenění získá a akademie se zúčastní. Jen tak na okraj, za region EMEIA bylo letos přes 4500 přihlášek a vybráno nakonec bylo jen 300 účastníku, z toho 147 nováčků.
Jak taková konference a setkání probíhá? Je podobně jako na WWDC na začátku nějaká Keynote?
Program je skutečně velmi nabitý. Je to spíše o výměně nápadů a o inspiraci pro učitelskou práci. Zástupci společnosti Apple nám prezentují, co je nového v aplikacích pro vzdělávaní, ale hlavně přinášejí ukázky těch nejlepších příkladů, jak školy ve světě s produkty Apple pracují. Co nás ale vždy zaujme nejvíce, jsou vystoupení samotných učitelů s ukázkami jejich práce. Nevidíte tak předem připravené demo, ale skutečné záběry a výstupy z výuky. No a dále je to o workshopech, letos například na téma rozšířené reality, využití GarageBandu, programování pomocí Swift Playgrounds nebo práce s Keynote a Pages ve školní lavici.
Část programu ale tvoří sami účastníci. Každý si může vypsat vlastní téma, o které se chce podělit s ostatními, a pak vidíte po celém hotelu skupinky učitelů skloněných nad iPady a Macy a tady si opravdu najde své téma úplně každý.
Co jazyková bariéra? Není to překážkou?
No upřímně, trochu jo. Ale na všech lidech kolem sebe vidíte, že vám chtějí pomoci a nějak se vždycky domluvíme. Nakonec máme jeden společný jazyk, a tím je naše nadšení pro vzdělávání pomocí technologií.
Jak probíhají workshopy?
Hodně intenzivně. Někdy nebyl ani čas na kafe. A kdo mě zná, tak ví, že to je poměrně zásadní problém. Není to klasické učení se práci s aplikací, ale věnujete se společně s ostatními nějakému konkrétnímu tématu, třeba si namalujete vlastní postavičky a umístíte je pomocí rozšířené reality na stůl před sebou, nahrajete krátké video a hned ho postujete na Twitter. Hlavně jsou to konkrétní postupy pro výuku. Letos jsme se například účastnili workshopu o tom, jak iPady pomáhají žákům s autismem. A když se u jednoho stolu sejdou učitelé z České republiky, Nizozemska, Izraele a Indie, přinese vám to na tuto problematiku opravdu jiný pohled.
Jaká témata řeší jiní učitelé, tedy jak si vede Česká republika v oblasti Apple ve školství oproti světu?
Učitelé v zahraničí řeší velmi podobné problémy jako my. Kolegyně z Izraele to řekla hezky „Naše školy zůstaly v 19. století. Ale díky iPadům se nám to daří měnit.“ Ale nemyslete si, že jsou na tom školy v Evropě z hlediska vybavení nějak zásadně lépe. Pokud vynecháme soukromé školství, je situace hodně podobná, tedy tzv. kufry s iPady, které si žáci půjčují, ne zcela dokonalé pokrytí WiFi, neochota některých kolegů ve sboru měnit způsoby výuky… To jsou slova, které jsme slyšeli téměř od každého. Model 1:1, tedy že každý žák má ve vyučování k dispozici individuálně přizpůsobený (personalizovaný) iPad, je cíl, ke kterému by se hodně učitelů chtělo dostat, ale běžné to rozhodně není.
Lze některé postupy a praktiky zavést i u nás v ČR?
Jednoznačně ano. Právě model 1:1 se dá v určité podobě aplikovat díky tzv. „sdílenému iPadu“ a pomocí školních Apple ID zřízených nástrojem Apple School Manager. Jedná se o to, že i když má škola méně iPadů než žáků, vytvoří si žákovské účty (Apple ID) a žák se na iPadu přihlásí podobně, jako doménovým účtem na klasickém počítači. No a pak má na iPadu vlastní dokumenty, personalizované nastavení atp. Naráží to však na potřebu velmi kvalitní WiFi. Výhodou ale je, že Apple poskytuje všechny tyto nástroje zdarma a jsou podporovány přímo v iOS.
Něco ale lze zavést hned. A to je ochota jít do změny. Bylo velmi inspirující vidět příběhy učitelů, kteří s několika málo iPady dokázali zcela změnit zavedený způsob výuky, kdy sami žáci vytvářeli podcasty na vybraná témata s využitím iMovie a GarageBandu. Nebo pomocí Keynote navrhli design výukové aplikace, kterou podle nich programátoři skutečně vytvořili a tuto aplikaci pak používají jejich mladší spolužáci. A to vše v prostředí úplně běžné státní školy.
Jaké novinky nás čekají v oblasti Apple ve školství pro letošní rok?
Tak v tomto je Apple vždy tak trochu tajemný. Žádná zásadní novinka nám představena nebyla, ale v náznacích se dá tušit významný update celého balíku iWorks směrem k využití ve školách. Ostatně funkce klíčování (greenscreen) v iMovie, vylepšená podpora šablon v Keynote a Pages, nebo změna práce s odkazy v Numbers tomu nasvědčují.
Kdybys měl z celého programu něco vypíchnout, co by to bylo?
Jednoznačně BattleMania. Ta se objevila v programu poprvé a původně jsem to chápal jen jako zábavný večerní program. Ve zkratce to byl vyřazovací souboj dvojic, ve kterém měl každý učitel možnost v jedné minutě ukázat nějakou vychytávku s iPadem či Macem. Porota pak rozhodla, kdo postoupí do dalšího kola. Byl to obrovský příval jednoduchých triků a živá demonstrace toho, jak jednoduše a lehce se dá s iPadem pracovat. Věděli jste třeba, že Spotlight na iPadu funguje jako kalkulačka? Nebo že kombinací stopek a změny data vypočítáte délku libovolného časového úseku v hodinách? Že přetažením obrázku na tvar v Keynote ho rovnou nastavíte jako podklad tvaru? A v atmosféře přátelského souboje to bylo něco neuvěřitelného.
Kdy a kde bude další ročník?
Možnost přihlásit se jako nový účastník má každý na stránkách ade.apple.com, další ročník bude za dva roky někde v Evropě. Na stránkách vlastně najdete vše o tomto programu. Ale už za rok proběhne celosvětový institut, který je vyhrazen pro vybrané absolventy ADE a věřte, že s Vojtou budeme dělat vše pro to, abychom patřili mezi vybrané. Protože ta spousta nápadů, inspirace, navazování kontaktů… to je prostě něco, co se musí zažít.
Kde hledat další inspiraci:
Pokud se chcete alespoň trochu inspirovat tím, co se na akademii dělo, je nejlepší cestou Twitter a hashtag #ADE2019. Twitter je pro všechny učitele z ADE společným komunikačním kanálem. Každý týden probíhá také na Twitteru Apple EDU chat na vybrané téma, opět stačí sledovat hashtag #AppleEDUchat. Všichni učitelé z ADE pak označují své příspěvky hashtagem #EveryCanCreate. A co tvoříme a jak pracujeme s iPady ve školách u nás v České republice, můžete sledovat na našich účtech @Libor_Klubal a @VojtechGybas.