Rasty Turek je generálním ředitelem společnosti Pex, která se zabývá správou digitálních práv. Ve „zralém“ věku 18 let se přestěhoval do USA, aby pracoval pro technologickou společnost, nakonec si našel cestu do Googlu jako inženýr ještě dřív, než to bylo cool. Od té doby založil několik firem v oblasti digitální bezpečnosti, zábavy a autorských práv.
Jak je dnes v Silicon Valley vnímán Apple?
Inženýři jsou „životní mízou“ Silicon Valley. A většina z nich je ráda spojována s Applem, což z něj dělá atraktivního zaměstnavatele, zejména pokud jde o inovace. V současné době je někde nahoře s Microsoftem, zatímco Google, Facebook, Netflix a mnoho dalších velkých technologických společností jsou na opačné straně žebříčku.
A jak Apple vnímají běžní američtí uživatelé?
Apple je mistr marketingu. Posledních 5 let zaměřených na soukromí a bezpečnost se vyplácí a většina americké mládeže se Androidu nedotkne. Zelená bublina (SMS spíše než iMessage) je v jejich kruzích považována za urážku a pomalu se to šíří i mezi staršími věkovými skupinami. Babičky teď žádají svá vnoučata, aby jim zapnula modré bubliny, protože se jim kamarádi posmívají.
Pro tebe jako zkušeného start-up investora a Foundera úspěšné firmy v Silicon Valley je Apple čím?
Jsem rozpolcený. Na jednu stranu mám rád produkty Apple. Tento e-mail je napsán na mém iPadu Pro, který používám jako svůj každodenní pracovní počítač. Mám vše od AirPods přes AppleTV.
Na druhou stranu přísná kontrola App Store a iOS a nedávná rozhodnutí o omezení reklamního průmyslu jsou výzvou pro malé firmy a samozřejmě začínající podniky. Ovlivňuje to mé osobní portfolio, projekty, kterých se chci ujmout, a je to nakonec špatné pro společnost.
Co říkáš na to, že Apple na rozdíl od většiny velkých IT firem nenaskočil tak viditelně na vlnu generativní AI?
Možná měli. S Applem je to tak, že nezveřejňují, na čem pracují. Můj přítel, který vede jejich strojové učení na ochranu soukromí, strávil posledních 6 měsíců žádostí o povolení přednést jediný projev. Apple tedy může být nejdále s gen AI a nebudeme to vědět, dokud nebudou připraveni sdílet to se světem.
Vnímáš Apple jako inovátora nebo má dnes na trhu jinou roli?
V HW určitě. V SW opravdu ne. Jejich inovace je založena na jejich postavení. Miliardy dolarů a masivní dosah, kterému se nikdo jiný nevyrovná. Své dominantní postavení využívají k vytváření nových produktů, které by jinak prostě neexistovaly. Tyto produkty udávají tempo celému lidstvu a jsou následně vylepšovány ostatními výrobci.
V SW jim toho bohužel chybí docela dost. Nikdy to nebyla jejich nejsilnější stránka, ale teď jsou v tom prostě špatní. Drakonická pravidla App Store, neustálé agresivní chování k tvůrcům malých aplikací, nízký zájem o jejich macOS. Je to docela smutné sledovat.
Může dnes ještě Apple změnit nějaký tržní segment, jako se mu to povedlo s iPhonem?
Absolutně. Pamatuji si, když Apple představil Apple Watch a byly zesměšňovány jako nesmyslný nesmysl, ale staly se jedním z nejdůležitějších zařízení souvisejících se zdravím na světě a významně ovlivnily trh luxusních hodinek. Jsem si docela jistý, že inovační DNA je u Applu docela silná a že nás všechny znovu překvapí.
Co si myslíš v tomto kontextu o Vision Pro?
Nejsem si jistý, abych byl upřímný. Možná to bude jako Mac. Zařízení nebude fungovat dobře samo o sobě, ale začne něco nového. Nebo to bude jako Lisa, nikdy to nebude nic moc. Nebo to bude jako iPhone a za 10 let budeme kroutit hlavou, jak jsme bez něj mohli žít.
Jaký je tvůj nejoblíbenější produkt Applu a proč?
AirPods Pro. Mám tolik párů, že je sotva spočítám. Používám je v podstatě pořád. Obvykle je mám v transparentním režimu, který mi umožňuje komunikovat s lidmi a přitom je mít stále v sobě, kontextově přepínat mezi zvukem a vnějším světem.