iMac G4

Úspěch iMacu G3 doslova zachránil Apple. Ovšem již na přelomu tisíciletí začalo být jasné, že monitory CRT, které G3 využíval, jsou překonané. Panely LCD nabízely lepší obraz, nižší spotřebu a hlavně moderní vzhled. Apple proto připravil nástupce – iMac G4, který byl představen v lednu 2002.

Z kompromisu legendou

Macworld Expo 2002 v San Franciscu. Mistr prezentací Steve Jobs stojí na pódiu a představuje počítač, který okamžitě přitáhl pozornost celého technologického světa. Jobs otevřeně přiznal, že původní vize Applu směřovala k vytvoření počítače, kde by všechny komponenty byly ukryty v těle displeje LCD – tedy k designu, který později skutečně přišel s iMacem G5. Technická omezení to však tehdy neumožňovala. Vertikální umístění optické mechaniky by bylo nespolehlivé, chlazení by selhávalo a zařízení by bylo příliš hlučné. Proto Apple zvolil kompromis: hardware umístil do elegantní kulaté základny, zatímco displej byl uchycen na pohyblivém rameni.

Tento článek si můžete vychutnat i v plně grafickém PDF formátu.

Jobs během prezentace názorně ukázal, jak lze displej nastavit do libovolné polohy jedním prstem. Publikum reagovalo bouřlivým potleskem. Oproti konkurenci, která nabízela nemotorné sestavy s monitory CRT nebo neohrabanými prvními LCD, působil iMac G4 jako zařízení z budoucnosti. Jobs opakoval svou mantru: „Počítač se musí přizpůsobit vám, ne vy jemu.“

Slunečnice nebo lampička?

iMac G4 okamžitě získal přezdívky „slunečnice“ či „lampička“. Kulatá bílá základna skrývala všechny klíčové komponenty – od procesoru PowerPC G4 až po reproduktor. Z ní vyrůstala tenká chromová noha zakončená LCD panelem. Díky promyšlenému kloubu s protizávažím se displej mohl naklápět do všech směrů, otáčet a výškově nastavovat. Tento mechanismus byl nejen funkční, ale i esteticky působivý a stal se jedním z nejdiskutovanějších prvků počítače.

Jony Ive se svým designérským týmem při vývoji vyzkoušeli desítky variant uchycení displeje. Spolupracovali s externími studii a čerpali inspiraci z přírody. Cílem bylo, aby počítač působil přátelsky a přirozeně. Ive sám později řekl, že iMac G4 považuje za jeden z nejhezčích počítačů, které kdy navrhl. V rozhovorech uváděl, že při návrhu hledali rovnováhu mezi organickým vzhledem a technickou precizností. Chromové rameno nebylo jen estetickým prvkem, ale muselo unést váhu displeje a zároveň zůstat dostatečně flexibilní, aby se dalo snadno ovládat jedním prstem.

Samotná základna byla vyrobena z bílého plastu vysoké kvality, který působil elegantně a čistě. Apple se rozhodl pro kulovitý tvar nejen kvůli estetice, ale i kvůli praktickému rozložení komponent uvnitř. Ventilační systém byl navržen tak, aby chlazení probíhalo tiše a neznatelně, což se podařilo jen díky promyšlenému proudění vzduchu v kulovitém těle. Zajímavým prvkem byla možnost nastavení displeje tak, aby odpovídal různým pracovním pozicím – od práce vsedě až po prezentace či sledování filmů. Apple v marketingových materiálech zdůrazňoval, že počítač se „pohybuje jako živý organismus“. Tento přístup rezonoval u zákazníků, kteří oceňovali nejen technologii, ale i estetický a emocionální rozměr produktu.

Na rozdíl od předchozího iMacu G3, který byl hravý a barevný, zvolil Apple u G4 bílo-chromovou kombinaci, která působila vyzrále a profesionálně. Byla to jasná zpráva, že Apple dospěl a cílí nejen na studenty a domácnosti, ale i na seriózní profesionály. Tento designový posun předznamenal vizuální směr celé značky na další roky.

Evoluce modelů

První model uvedený v lednu 2002 nabízel 15″ LCD s rozlišením 1024 × 768, procesory PowerPC G4 s frekvencí 700 a 800 MHz, grafiku Nvidia GeForce2 MX s 32 MB VRAM, 128 MB RAM (rozšiřitelných na 1 GB) a pevné disky o kapacitě 40 a 60 GB. Optická mechanika byla buď CD-RW, nebo DVD-ROM. Operačním systémem byl Mac OS X 10.1 Puma s možností prostředí Classic. V červenci 2002 přišel 17palcový model s rozlišením 1440 × 900 a procesorem 800 MHz. Tento model měl 256 MB RAM, grafickou kartu GeForce4 MX a stál při uvedení 1 799 dolarů. Roku 2003 přišla modernizace – procesory až 1,25 GHz, USB 2.0, mechaniky SuperDrive, disky až 80 GB a podpora Wi-Fi přes AirPort Extreme. Nejvyšší model stál 1 999 dolarů. V roce 2004 pak následoval 20palcový model s rozlišením 1680 × 1050, procesorem 1,25 GHz a diskem až 160 GB.

Každá generace přinesla vyšší výkon, lepší displeje a nové možnosti. iMac G4 se stal výkonným nástrojem nejen pro domácnosti, ale i pro kreativní profesionály – grafiky, videoeditory a hudebníky.

Oblíbenec mezi počítači

Dobové recenze byly plné obdivu. Magazíny chválily design, inovativní řešení displeje a kvalitu panelu LCD. Kritici upozorňovali na vyšší cenu a obtížnější přístup k portům, ale většina uživatelů byla nadšená. Již první prodejní výsledky ukázaly, že Apple znovu zasáhl citlivou strunu trhu – iMac G4 se prodával rychle a stal se symbolem toho, že Apple je zpět mezi lídry.

Odborní recenzenti vyzdvihovali zejména ergonomii, která byla v té době naprosto unikátní. Možnost polohovat displej téměř libovolně poskytla uživatelům komfort, který jiné počítače nedokázaly nabídnout. Pro grafiky a designéry to znamenalo pohodlnější práci, pro běžné uživatele pak zážitek z počítače, který byl přístupný i esteticky atraktivní.

Zákazníci oceňovali také kvalitu LCD, která byla ve srovnání s tehdejšími obrazovkami CRT výrazně lepší. Světlost, ostrost a menší nároky na prostor byly vítaným posunem. Recenze zdůrazňovaly, že iMac G4 je nejen designová ikona, ale i plnohodnotný pracovní stroj.

Design získal prestižní ocenění, včetně uznání od Design Museum v Londýně, kde byl Jony Ive vyhlášen Designérem roku.

I díky tomu je lampička dnes tak oblíbená mezi sběrateli. Dokonce sběratelé, kteří se Applu nevěnují, často říkají, že iMac G4 by do sbírky chtěli. Já mám ve své hned dva. Úplně první 15″ model. Původně jsem měl jeden nefunkční, který mi zbyl z projektu, když jsem před lety předělával pár slunečnic na linuxové poklady. Měl přestřihané konektory a jeho oprava by byla příliš nákladná, proto jsem jej před lety prodal a koupil úplně stejný model, ale již funkční. K němu jsem letos doplnil novějšího brášku se 17″ monitorem. Původně jsem sháněl do sbírky poslední 20″ variantu, ale těch je dnes velmi málo.

Z dlouhodobého hlediska se iMac G4 stal důležitým bodem v dějinách designu osobních počítačů. Apple inspiroval další výrobce, kteří se pokoušeli skloubit estetiku s funkčností. Dodnes je považován za jeden z nejvýraznějších příkladů toho, jak může průmyslový design změnit vnímání technologie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *