
Když Apple na WWDC 2025 představil chystané novinky ve visionOS 26, tak mě naplnily smíšené pocity. Nový systém znatelně rozšiřuje možnosti Vision Pro, ale stále to na mě působí, jako kdyby Apple teprve hledal tu správnou cestu. Po dvou týdnech testování beta verze je tento pocit ještě silnější.
Apple opravuje slabá místa
Třetí generace visionOS, která nese stejné označení 26, jako ostatní systémy, v první řadě opravuje to, co se úplně neosvědčilo. Apple po víc jak dvou letech sáhl k výraznému přepracování Persony, tedy vaší virtuální podoby určené pro videohovory a on-line meetingy. A musím uznat, že nová podoba Persony vypadá mnohem přirozeněji a méně děsivě než předchozí verze. Na druhou stranu se stále nemohu zbavit pocitu, že stejně tak, jako Facebook neuspěl s myšlenkou virtuálních setkání v Metaverse, je neúspěšný i Apple. Možná nejsme jako lidstvo na něco takového zatím připraveni, ale já tuto funkcionalitu používám vysloveně nerad.
Tento článek si můžete vychutnat i v plně grafické PDF podobě.
Dále Apple přepracoval Ovládací panel, aby se s ním lépe pracovalo, což je bezesporu krok správným směrem. S tím souvisí i nová možnost uložit si personální nastavení a kalibrace Vision Pro a snadno se k nim vrátit, pokud zařízení někomu půjčujete. To je pro mě osobně obrovská úleva, protože moje Vision Pro rozhodně nezahálejí a snažím se, aby je neustále někdo využíval, i když já zrovna nemohu.
A vlastně takovou opravou jsou i nové Widgety, které si můžete různě umísťovat jako rozšířenou realitu v reálném světě. Apple při uvedení Vision Pro hodně zdůrazňoval, že si můžete někde nechat otevřené okno s aplikací a v budoucnu se k němu vrátit. To se ukázalo jako vizuálně atraktivní, ale ne příliš praktické řešení. A tak Apple přichází s druhým pokusem v podobě widgetů, u kterých umístění na zeď, na nábytek či stůl dává větší smysl. Hodně záleží na tom jak intenzivně a v jakém prostředí Vision Pro používáte, ale pokud Apple uvede nějaké lehčí brýle, budou widgety ještě zajímavějším nástrojem, protože budeme moct v brýlích trávit víc času.
Nové možnosti ovládání
Druhá oblast, na kterou se Apple zaměřil, je hledání nových možností ovládání. První novinkou je možnost scrollovat pomocí pohledu. Pokud se podíváte na horní hranu okna, rolujete obsah nahoru, pokud se podíváte na dolní hranu, tak dolu. Pohyb obsahu okna je relativně pomalý a plynulý, abyste mohli pohodlně vše přečíst. Pro rychlé rolování zůstává gesto prsty a novinka jej příjemně doplňuje.
Další novinkou je podpora nových ovladačů. Kromě rukou můžete v betaverzi nově používat 3D pero od Logitechu nebo 3D controllery od Sony Playstation (VR2 Sense). V prvním případě míří Apple na kreativce, v druhém zejména na hráče nebo práci v 3D virtuálním prostředí. Jsem opravdu zvědavý, zda tato cesta doplní či spíš nahradí snímání pohybu rukou a doufám, že půjde jen o doplněk.
Nové světy
To nejdůležitější, na co jsem čekal, byla odpověď na otázku, zda Apple dokáže přinést nová využití pro Vision Pro. Dobře mu fungují filmy a prostorové zážitky. To je oblast, kde Vision Pro exceluje. Ale třeba hry a pracovní nasazení stále tak nějak pokulhávají. Apple se rozhodl zapracovat na třech oblastech.
Pro hráče nabízí podporu controllerů, rychlejší 90Hz snímání pohybu rukou a vylepšené nástroje pro vývojáře her. Zda to bude stačit pro rozvoj hraní na visionOS, si vůbec nejsem jistý. Obávám se, že největší překážkou je nedostatečný počet uživatelů a ten se nezmění, dokud Apple nepředstaví výrazně dostupnější brýle.
Pro milovníky zábavy Apple rozšiřuje možnosti „spatial zábavy“, což je vlastně taková sázka na jistotu a nejsem si jistý, že to něco dramaticky změní.
Paradoxně největší změnu vidím v možnosti sdíleného obrazu, což může mít řadu využití v businessu i v zábavě. A potom prostorové brouzdání webem. Tam bude hodně záležet na tom, zda bude k dispozici patřičný obsah, ale umím si představit, že jednou by se z webových stránek ve 2D mohly stát webové 3D světy, což by skýtalo úplně nové možnosti. Ale cesta k tomu bude dlouhá, trnitá a s velmi nejasným výsledkem.
A co dál?
Celkově po dvou týdnech testování mohu zodpovědně říct, že visionOS 26 bude krokem kupředu a krokem správným směrem. Dělá mi radost, že Apple konzistentně rozvíjí to co má. Nicméně se pořád nemohu zbavit pocitu, že Apple hledá, zkouší, hraje si s různými možnostmi, objevuje a my jsme jeho pokusnými králíčky. Ano, vím, Vision Pro je první svého druhu, do značné míry technologický demonstrátor, ale přesto se nemohu zbavit pocitu, že Apple čeká, až bude schopen nabídnout menší, lehčí a levnější alternativu. Až pak se teprve začne lámat chleba rozšířené applovské reality.