Clubhouse – budoucnost nebo bublina

Clubhouse

Poslední týden se snad na všech sociálních službách mluví o nové sociální síti Clubhouse. „Nemáš pozvánku?“ „Založíme společnou růmku?“ „Na Clubhouse jsem 9 hodin denně!“ Tyto a podobné věty jsem slyšel již několikrát. Jak Clubhouse funguje, a má šanci na úspěch?

V době vydání tohoto článku je to 14 dní, co Clubhouse dorazil do České republiky. V zahraničí, především pak v USA, funguje o něco déle. Jednoduše lze říci, že Clubhouse je diskuzní (audio) aplikace v reálném čase, takové živé podcasty. Clubhouse je aplikace, kterou si stáhnete zdarma z App Storu. Aktuálně funguje pouze na iPhonu. Vývojáři teprve plánují uvedení na další platformy, jako je Android. Je to velmi podobný příběh, jako kdysi s Instagramem, který byl jen na iOS.

Chcete PDF verzi tohoto článku? Stáhněte si ji zdarma.

Na pozvánky

V rámci webových stránek Clubhouse se musíte přihlásit, tedy vytvořit si nějakou přezdívku. Doporučuji použít takovou, jakou máte například na Twitteru či Instagramu, jelikož obě zmíněné služby lze následně s Clubhouse propojit. A pak čekáte… Někdo vás musí pozvat dovnitř.

Clubhouse

Možnosti jsou aktuálně dvě – skrze kontakty člověka, který už je uvnitř, nebo na pozvánku. Když to vezmu zcela konkrétně u sebe, tak dovnitř jsem se dostal v prvních dnech uvedení díky Matouši Petráňovi, který mě měl při své registraci v kontaktech v iPhonu a mohl mě pozvat. Pokud si uděláte předregistraci skrze web (vytvoříte přezdívku) a budeme se mít navzájem v kontaktech, tak vás uvidím a mohu vás pozvat dál. Zpětně to nefunguje.

Druhá možnost jsou pozvánky. Každý uživatel náhodně dostává malé množství pozvánek, které můžete použít dál. Zpravidla jsou to 2–3 týdně. Je to různé. Podle mě to závisí také na tom, jak jste aktivní a kolik času v Clubhouse trávíte. Jakmile jste jednou uvnitř, můžete se směle pustit do konverzace.

Ať žije prokrastinace

Na hlavní obrazovce (hallway) vidíte aktuální místnosti (česky zvané „růmky“), kde právě probíhají diskuze. Na začátku doporučuji vyplnit okruhy vašich zájmů – dle nich uvidíte tematické skupiny, do kterých se pak můžete připojit, a to aktivně či pasivně. Z počátku doporučuji jen poslouchat, ale klidně se můžete přihlásit o slovo. Stačí dole kliknout na ruku a tím dáte moderátorům znamení, že se hlásíte o slovo na pódiu. Záleží jen na nich, zda vás pustí na stage.

V rámci místnosti totiž Clubhouse rozeznává tři skupiny lidí – moderátoři nebo hosté (speakeři) jsou úplně nahoře, pod nimi jsou posluchači, které speakeři sledují mezi svými přáteli. A dole jsou všichni ostatní. Sami uvidíte, že někdy budete nahoře, někdy dole. Každopádně na tom vůbec nezáleží. Rychle pochopíte, že lidé „těkají“ a „běhají“ z místnosti do místnosti, dle toho, co se aktuálně probírá.

Clubhouse

V rámci ČR můžete na Clubhouse najít mnoho známých osobností a zajímavých lidí. Nechybí komici, moderátoři, technologičtí evangelisté, novináři či kreativci a celebrity. Záleží jen na vás, koho budete sledovat, a dle toho se vám i objeví místnosti. Vše probíhá skrze audio. Nemůžete nic posílat ani psát. Jen poslouchat anebo mluvit do mikrofonu, pokud jste na pódiu. Samozřejmě, kdykoliv můžete založit vlastní místnosti, pozvat své kamarády a tlachat o čemkoliv.

Zahraniční osobnosti

Na Clubhouse můžete strávit celý den a noc. Pokud mluvíte anglicky, více než doporučuji sledovat zahraniční témata a okruh zahraničích lidí. Kde jinde si můžete pokecat nebo poslechnout konverzaci lidí z Facebooku nebo Tesly, slavných youtuberů nebo zpěváků. Tohle je největší výsada Clubhouse – sdílení informací a networking. Ostatně i hlavním důvodem jeho vzniku je pandemie a nemožnost potkávání lidí a pořádání konferencí. Na Clubhouse máte reálně hned několik konferencí najednou. Záleží jen na tom, co chcete poslouchat.

Samozřejmě se již objevují místnosti, kde se mluví opravdu „o ničem“. Jako v hospodě. Nechybí večerní diskuze o sexu, životních zážitcích nebo výchově dětí. Každý si může založit růmku na jakékoliv téma a povídat. Někdy vám tam přijde jen pár lidí nebo klidně i několik tisíc.

Apple témata a poradny

V rámci komunity kolem Apple a iPure pořádáme s Honzou Březinou a dalšími redaktory pravidelná témata o Apple, která mají jasně ohraničený čas. Mluvit totiž můžete klidně celý den, což je výhoda, ale i nevýhoda. Díky Clubhouse můžete velmi dobře prokrastinovat a nebo se dozvědět něco nového. Mě osobně dává smysl jasně ohraničený čas a moderování, aby diskuze měla hlavu a patu. Ptát se lidí, hostů a diskuzi vést konkrétním směrem.

Clubhouse

Přenos audia je velmi kvalitní a stabilní. Poslouchat a mluvit můžete klidně během řízení. Z místnosti můžete kdykoliv odejít a zase přijít. Dokud místnost existuje (neodejdou moderátoři) tak se můžete připojit. Z místností neexistuje žádný záznam, vše probíhá v daný čas a pak zmizí.

Monetizace

Poslouchal jsem diskuzi se zakladateli, kde v jednu chvíli bylo více než 5 tisíc lidí. Aktuálně má Clubhouse celosvětově více než 2 miliony uživatelů a lidé každý den exponenciálně přibývají. Mluvilo se také o monetizaci, například uzavřené placené místnosti (konference) nebo podpora speakerů skrze spropitné a jejich profil, tedy například PayPal nebo Apple Pay. Ve hře jsou i klasické in-app nákupy nebo předplatné.

Myslím si, že teprve čas ukáže, zda je Clubhouse budoucnost nebo bublina. Ostatní sítě se zatím obávat nemusí, ale hlad po Clubhouse je velký. Když je něco prémiového, vždy se najdou lidé, kteří to chtějí mít – punc exkluzivity tu hraje velkou roli.

Budoucnost?

Také se mi líbí myšlenka sdílení informací, rad a zážitků. Pokud například přemýšlíte o novém byznysu nebo startupu, můžete tu najít mnoho lidí, kteří vám do začátku poradí. Naopak pokud chcete poradit, opět není problém nalézt odpovědi, jen musíte ve správný čas poslouchat. Můžete si také založit uzavřené místnosti pro vaše kamarády nebo si otevřít místnost pro dva s lidmi, které sledujete.

Je jasné, že Clubhouse se bude proměňovat. Očekávají se velké investice a nápor nových uživatelů. Jako u všech nových sítí platí, že pokud budete na jejím počátku a ona v budoucnosti uspěje, můžete z ní hodně těžit, a to nejen v otázce své popularity či propagace nějakého produktu.

Clubhouse

Pokud máte možnost, vřele doporučuji Clubhouse vyzkoušet. V hlavní hale vidíte naplánované události, můžete si naplánovat vlastní, nebo založit místnost bez názvu a jen si povídat. Nechybí ani tlačítko pro vyhledávání lidí nebo místností. V zahraničí fungují místnosti, které jsou trvalé a mají svůj pravidelný termín konání. V rámci naší komunity už mám zažádáno o místnost Apple CZ. Uvidíme, zda mi ji schválí, a následně se zde můžeme pravidelně potkávat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *